• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Sorteren op Achternaam Excel 2007

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jay018

Gebruiker
Lid geworden
23 nov 2008
Berichten
7
Hey allemaal,

Misschien een veel voorkomend maar ik kom er zelf ff niet uit, ook niet met googlen.

Ik heb in de A-kolom de gehele naam van de persoon gezet. Er zijn personen bij die een jr of sr bevatten of meerdere die dezelfde achternaam hebben (maar gelukkig wel andere voorlertters). Ik wil dus graag deze kolom sorteren op de achternaam zonder dat ik er extra kolommen hoef bij te maken of wat dan ook. Is dit mogelijk of is er een reuze gedoe voor nodig om dit te kunnen realiseren?

Groetjes Jay
 

Bijlagen

  • namenlijst.xlsx
    8,7 KB · Weergaven: 173
Hier een voorbeeldje met verschillende mogelijkheden om namen te splitsen.
 

Bijlagen

  • naam splitsen.xls
    21,5 KB · Weergaven: 415
Beste Jay018 ;)

Wil je het zo ?

Zie bestandje.

Heb eerst een kolom bijgemaakt en de namen gesplitst.
Dan heb ik alles gekopiëerd en speciaal plakken gedaan op waarden en OK en op Tabblad 2 geplaatst.
Dan sorteren van A naar Z.
Daarna kan je kolom B eventueel verwijderen en Tabblad 1 ook.

Groetjes Danny. :thumb:
 

Bijlagen

  • namenlijst (Danny 147).xls
    22,5 KB · Weergaven: 257
Ik vind het handig om zo weinig mogelijk kolommen te gebruiken zeker als het totaal niet hoeft. Er komen later ook nog namen bij en gaan er ook eventueel af en dan vind ik het handig als ik niet met nog extra kolommen moet gaan werken. Als er gewoon een manier is om het binnen een te doen dan zet ik die kolom op automatisch sorteren en dan als er iets bij of af moet hoef ik er niet meer naar om te kijken. En ik moet dit blad ook regelmatog printen, die extra kolommen wil ik niet geprint hebben dus als ik nog extra kolommen heb moet ik ze weer voor het printen afhalen en als er iets gewijzigd moet worden moet ik ze er weer opzetten. Vandaar eigenlijk.
Maar als het ook binnen eentje kan mag van mij best ook iets met VBA zijn dan hoor ik het graag. Maar zoals van Danny147 ziet er prima uit als het dan nog binnen die ene kolom kan blijven ist helemaal perfect!
 
Jay018

2 opmerkingen mijnerzijds.
Er komen later ook nog namen bij en gaan er ook eventueel af en dan vind ik het handig als ik niet met nog extra kolommen moet gaan werken.
Door extra namen toe te voegen krijg je niet meer extra kolommen.

Als je extra namen wilt toevoegen waarom dan niet meteen in de goede layout?
Bovenstaande oplossingen kun je prima gebruiken voor de eerste keer.

Elke volgende naam zou ik dan splitsen
In kolom A de voorletters
In kolom B de achternaam
In kolom C =A1&" "&B1
In de volgende kolommen kun je zetten wat je wilt
Sorteer op kolom B
Zet het afdruk bereik op kolom B tm Z
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan