Zwart scherm met werkende cursor

Status
Niet open voor verdere reacties.

Remco34

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
18 okt 2009
Berichten
2
Hallo, ik heb een probleem met mijn Windows XP: als ik opstart krijg ik een zwart scherm waarbij ik alleen de cursor nog kan bewegen.

Gisteravond werkte de pc voor het laatst goed. Er stonden verschillende programma's op (WMP, aantal tabbladen in Firefox, Google Sidebar) en de computer gaf een melding over onvoldoende virtueel geheugen (die heb ik wel vaker gezien). Ook vroeg hij of ik de Google Sidebar uit wilde schakelen (gadget verwijderen), terwijl deze het nog wel leek te doen. Ik wilde even later afsluiten, maar hij bleef traag en sloot niet af. Hoe vaak ik ook in het menu Start>Afsluiten op OK drukte, hij sloot niet af (of ik was te ongeduldig). Uiteindelijk sloot ik toen maar via de Aan-/Uit-knop op de computer af.

Toen ik vandaag de computer weer opstartte, kwam hij wel langs het BIOS-scherm, maar daarna kwam ik in een menu waarin hij aangaf dat er een fout was geweest (geen bluescreen) en dat ik op kon starten in Veilige Modus (gewoon, met netwerkinstellingen of met opdrachtprompt), opstarten met de laatste juiste configuratie, of normaal opstarten. Als ik een gewone modus kies krijg ik eerst het laadscherm, en op het moment dat-ie normaal naar het bureaublad zou moeten gaan, krijg ik een zwart scherm, waarin ik alleen nog de muis kan bedienen. Bij Veilige Modus gebeurt ongeveer hetzelfe, maar dan wordt het laadscherm overgeslagen, en zie ik boven- en onder in het scherm 'Veilige Modus' en nog wat tekst. Het toetsenbord werkt in alle gevallen nog wel - als ik bijv. Caps Lock in druk gaat het lampje branden - maar CRTL-ALT-DEL en Escape hebben geen effect.

Omdat muis, beeldscherm en toetsenbord nog werken, denk ik dat het aan de computer zelf ligt. Komt het doordat ik verkeerd heb afgesloten, is het systeem oververhit geraakt, of ligt het soms aan de Power-/Slaapstand-knopjes (die gebruik ik wel eens)? Het toetsenbord is trouwens van Genius, de muis is van Logitech en monitor en compute zijn beide van een onbekend, lokaal merk.

Na wat zoeken op internet weet ik dat ik niet de enige ben met dit probleem, maar ik heb nog geen duidelijke oplossing kunnen vinden. Ik ben nogal een leek op dit gebied, maar hoop dat jullie het toch op een begrijpelijke manier uit kunnen leggen. Alvast bedankt!
 
Hoi Remco

vanochtend overkwam mij exact hetzelfde, virusscan had vorige week nog hele dag gescand en niks gevonden, ik heb vanmorgen eerst nog goed kunnen opstarten alleen werkte mijn kladblok niet, en mcafee liep ook vast. ik dacht, opnieuw opstarten dan maar, daarna starte hij normaal op alleen in het aanmeldscherm (tenminste ik vermoed dat het daar is) zie ik enkel een zwart scherm en mn muisaanwijzer/pijltje werkt wel.

tig keer opnieuw opstarten helpte niet, dus ik heb de repair functie geprobeerd van XP cd. maar daarna bestaat nog steeds hetzelfde probleem. en zit ik dus nu nog steeds met het zwarte scherm en de muisaanwijzer.

Oh ja, aub niet meteen roepen 'opnieuw installeren' want er staan belangrijke gegevens op, niet gebackupped natuurlijk (ik weet het 'dom' ).....

Hopelijk heeft iemand hier de oplossing voor.
alvast bedankt

gr. Pieter
 
Hoi Remco

vanochtend overkwam mij exact hetzelfde, virusscan had vorige week nog hele dag gescand en niks gevonden, ik heb vanmorgen eerst nog goed kunnen opstarten alleen werkte mijn kladblok niet, en mcafee liep ook vast. ik dacht, opnieuw opstarten dan maar, daarna starte hij normaal op alleen in het aanmeldscherm (tenminste ik vermoed dat het daar is) zie ik enkel een zwart scherm en mn muisaanwijzer/pijltje werkt wel.

tig keer opnieuw opstarten helpte niet, dus ik heb de repair functie geprobeerd van XP cd. maar daarna bestaat nog steeds hetzelfde probleem. en zit ik dus nu nog steeds met het zwarte scherm en de muisaanwijzer.

Oh ja, aub niet meteen roepen 'opnieuw installeren' want er staan belangrijke gegevens op, niet gebackupped natuurlijk (ik weet het 'dom' ).....

Hopelijk heeft iemand hier de oplossing voor.
alvast bedankt

gr. Pieter

Ik zou de hardenschijf er uit halen en die in een andere computer zetten waar twee harden schijven kunnen worden aangesloten en dan via de andere computer waar de tweede hardeschijf is aan gesloten"de geenen die bij een zwart beeld bleef hangen"
met de andere computer waar van de schijf draait"niet die geenen waar ie bleef hangen" maar de schijf die er bij de andere computer al in zat"niet die geenen waar ie bleef hangen" de bestanden die je wilt bewaren er af halen en dan op de schijf die draait zetten en dan maar wel op nieuw instaleren natuurlijk wel de schijf waar die bleef hangen terug in de computer zetten waar ie in zat.

Dus ik bedoel gewoon je belangerijkste bestanden over zetten naar de schijf die draait

Code95:D
 
Ja ik heb intussen ook al bedacht dat het misschien een optie is om een nieuwe hd + externe hd behuizing te kopen. De oude HD in de behuizing zodat ik via een andere pc te gegevens kan benaderen. en de nieuwe hd gebruiken voor een frisse installatie.
 
Ja ik heb intussen ook al bedacht dat het misschien een optie is om een nieuwe hd + externe hd behuizing te kopen. De oude HD in de behuizing zodat ik via een andere pc te gegevens kan benaderen. en de nieuwe hd gebruiken voor een frisse installatie.

Als je geen tweede pc heb is dat ook een goed optie of vraag een familie lid als je daar even je HardeSchijf in mag zetten om je bestanden over te zetten en eventueel als je
van die cd -tjes van 4.7 GB hebt het daar op brand het ligt er ook aan hoeveel gb-tjes er op
hebt staan als 350 GB aan bestanden er op heb staan ga je ook geen 75 cd-tjes precies kopen.
Of wel?:confused:

Code95
 
Bedankt voor de reacties, maar ik heb m'n computer inmiddels al afgegeven aan een reparateur. Waarschijnlijk gaat er een nieuwe harddisk in. Toch bedankt voor jullie reacties en suggesties ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan