Database tbv onderhoud verlichting

Status
Niet open voor verdere reacties.

raybergh

Gebruiker
Lid geworden
10 jan 2007
beste forumers,

Ik wil een database gaan opzetten voor het onderhoud aan noodverlichting bij diverse klanten. Ik heb hier ooit al eens een vraag over gesteld, maar ben er nooit mee verder gegaan. Het is de bedoeling dat als ik bij een nieuwe klant kom, dat ieder armatuur zijn eigen nummer krijgt. onder dat nummer wil ik vastleggen:welk type armatuur er hangt, merk, accu, lamp, pictogram. Ook moet vastgelegd worden waneer de lampen zijn vervangen en de accu's (hoeft niet voor ieder armatuur apart, na een keer onderhoud is dit voor ieder armatuur het zelfde). Maar zover is het nog niet. Ik ben begonnen met de tabellen voor de noodverlichting. een type aanduiding is uniek, dus dit heb ik sleutelveld gemaakt. er bestaan meerdere merken die verschillende types maken. Een bepaald type accu kan in verschillende types armaturen van verschillende merken voorkomen. dit geld ook voor de lampen
Heb ik de tabellen juist opgezet of kan ik het beter anders doen? en de relaties?
Ik wil als ik een nieuw armatuur ga invoeren een keuzelijst maken voor het merk,de accu en de lamp, mocht niet het gewenste in de lijst staan dan direct kunnen toevoegen

alvast bedankt voor die gene die er even naar wil kijken

Bijlagen

Ziet er qua opzet niet verkeerd uit! :thumb: De tabellen zijn nog een beetje magertjes, want ik vermoed dat je bij Merken meer info kwijt zal willen dan alleen de merknaam, maar dat zal wel goed komen... Ik zou hooguit de naam van het veld Continue/Niet continue vervangen door Continue. Het is immers een Ja/Nee veld, dus de optie is waar (lamp brandt continue) of niet waar (dus niet continue). Bovendien is het gebruik van een slash in een veldnaam altijd riskant...
Je kunt straks makkelijk keuzelijsten maken zo, ook geen probleem. Voor het toevoegen van nog niet-bestaande merken etc in de keuzelijsten kun je ook een optie programmeren, maar dat is niet gelijk de makkelijkste optie. Maar daar heb je eventueel het forum weer voor ;)

bedankt voor je snelle reactie.
met de tabel merk wil ik verder eigenlijk verder niets. het is slechts bedoeld om 1 keer het merk op te slaan en niet bij ieder type armatuur.
Ik denk dat er niet meer als 10 verschillende merken in zullen komen. wellicht is een vaste keuzelijst een betere optie?

Het voordeel van een tabel is dat je de gegevens wat makkelijker kunt bewerken mocht dan een keuzelijst, mocht dat nodig zijn. Dat voordeel speelt dan met name als je een bepaalde keuzelijst op meerdere formulieren gebruikt. Is het een eenmalige keuzelijst op één formulier dus, dan blijft het voordeel van een tabel dat je de gegevens iets makkelijker terug kunt vinden, omdat je een keuzelijst met waarden dus alleen op het formulier kunt wijzigen. Overigens kan dat aspect juist ook als voordeel worden gezien...
Kortom: voor beide opties is wat te zeggen.

ik denk dat ik je niet goed begrijp, maar volgens mij vertel je twee keer het zelfde
Maar ik laat de merken maar in een aparte tabel staan.
Ik heb de tabellen klant en noodverlichting klant toegevoegd, maar ik weet eigenlijk niet of ik staks via deze manier wel mijn doel zal bereiken.
ik wil straks nl de klantgegevens invullen, en dan vervolgens alle armaturen nummeren en opslaan, arm 1 type a, arm 2 type b, arm 3 type a, arm 4 type c enz enz
Hoe moet ik mijn tabel nvklant aanpassen ivm nummering van de armaturen?

Bijlagen

Ik had het iets duidelijker kunnen uitleggen.. :o Ik bedoelde wel degelijk de twee verschillende opties uit te leggen, maar deed dat vanuit het perspectief van de tabel. Met dus als conclusie, dat een keuzelijst met waarden prima werkt als je maar op één formulier gebruik van de lijst wilt maken, en dat de lijst relatief lastig voor de gebruiker is te veranderen, wat een voordeel kan zijn. En dat het onderhoud daarmee ook wat lastiger is, omdat je makkelijker bij de gegevens in een tabel kunt.
Gepasseerd station nu!
Weer terug naar je db-structuur. Je hebt wat mij betreft prima tabellen gemaakt. Wat je straks nodig hebt, is een aantal formulieren waarmee je de tabellen gaat vullen. Daarbij gaat het dan om Klantgegevens, en de tabel Klant_Noodverlichting, want daarin ga je vastleggen welke klant welke verlichtingen heeft. Dat laatste doe je met een Subformulier op het formulier Klanten bijvoorbeeld, zodat je per klant kunt zien welke noodverlichting(en).
Kortom: je bent nog steeds op de goede weg... :thumb:

Ik probeer nu 2 avonden een simpel formuliertje in elkaar te zetten waarin ik een paar armaturen kan toevoegen. het type wil ik gewoon invoeren. Merk accu lamp wil ik invoeren, maar die wil ik ook opgenomen hebben in een keuzelijst, zodat ik ze niet meer hoef te typen als ze al eens ingevoerd zijn.

By type kan ik helemaal niets invoeren en de keuzevak met inv. blijven leeg

hoe zet ik het formuliertje nu op????

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan