Vista verbinden met XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

coenraad

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 nov 2006
Berichten
3.631
Hallo beste helpers.

Ik val gelijk met de deur in huis.
Waarom heb ik toch altijd zo'n gezeik:evil: (sorry voor mijn taalgebruik) met een Vista-machine te verbinden met een XP machine.
En met mij vele anderen.
Ik heb een ruime ervaring (al zeg ik het zelf ) met netwerkbeheer (incl. de servers), systeemconfiguraties, etc.
Wat is het geval, (en niet het eerste) ben vanmiddag bij een goede kennis, ( MKB ) waar de vrouw de facturen maakt, en normaliter print over een simpel netwerk.

XP versus XP geen probleem.
Vista versus Vista geen probleem.
7 versus 7 geen probleem.
98 versus 98 geen probleem.

Printer gedeeld over het netwerk, de nodige stuurprogamma's geïnstalleerd, maar dan begint het geleuter.
Heb geen toegangsrechten. Ik heb op allebei eenzelfde gebruikersaccount aangemaakt, mag niet baten.
Zet er een simpele switch tussen (achter het modem) geen resultaat, dan heb ik ook geen toegangsrechten.
Heb mezelf bij beveiligingsinstellingen alle rechten (machtigingen) toebedeeld, geen resultaat.
Let wel, bestandsindeling en printerdeling uiteraard ingesteld.

Heb me voorheen al sufgezocht, ook op de site's van Microsoft maar ook dat mocht niet baten.
Firewall instellingen aangepast, zodat alles elkaar ziet.
Maar wil ik een printer installeren, wordt hij niet gevonden. Ook niet als ik de printer verwijs naar een ip adres.
Hij wordt dus wel gezien, maar als ik een testpagina wil printen doet hij gewoon niets.
Ik heb het dus over bestands en printerdeling vanaf een Vista machine naar een XP machine.
Ook op Tweakers vind ik geen oplossing.
Oke, er zijn wel enkele provisorische oplossingen, maar wat ik wil, is gewoon en simpel bestands en printerdeling van Vista naar XP.
Ik weet zeker, dat er wel een helptweaker is die mij een eensluidend en duidelijk antwoord weet te geven.:cool:
 
En één van de meest voorkomende oorzaken voor dit probleem heb je al getackeld, ic. de netwerknaam?
 
Inderdaad netwerknaam zoals gast0225 aangeeft, maar ook ben je eigenaar van de schijf of schijven in Vista? Ga er vanuit dat je met een Administrator account de boel configureert?
 
En één van de meest voorkomende oorzaken voor dit probleem heb je al getackeld, ic. de netwerknaam?

Bedankt voor je reactie,

Alle cliënts zitten in het netwerk genaamd: MSHOME.

Toch een hele begrijpelijke reactie, kom ik vaak tegen.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad netwerknaam zoals gast0225 aangeeft, maar ook ben je eigenaar van de schijf of schijven in Vista? Ga er vanuit dat je met een Administrator account de boel configureert?

Ook heb ik een Administratoraccount aangemaakt.
Op de XP machine dezelfde.
Bij de beveiligingseigenschappen ben ik de volledige eigenaar, compleet met alle machtigingen.
 
Bedankt voor je reactie,

Alle cliënts zitten in het netwerk genaamd: MSHOME.

Toch een hele begrijpelijke reactie, kom ik vaak tegen.

Ja, dolle pret, da's precies wat ik bedoelde met mijn vraag, jij dacht waarschijnlijk dat ik bedoelde óf ze dezelfde naam hebben? Nee, gelet op de inhoud van je bericht had ik dát idd. wel van je verwacht (dat ze dezelfde naam hebben), wat ík bedoelde met de vraag is:

XP 'voelt' zich 'lekker' met MSHOME, maar Vista juist niet. Verander op beide machines de naam eens in Workgroup en probeer het dan nog eens.
 
Laatst bewerkt:
Die suggestie ga ik zeker proberen, ofschoon ik in het verleden hetzelfde heb meegemaakt.
En niet eenmaal.
Vorige week nog, noem ik het netwerk Linksys (jawel, naar de bekende routers) en heb excact hetzelfde probleem.
Heb een geïmproviseerde oplossing gemaakt, hotmail adres aanmaken, doorsturen en dan alsnog uitprinten.
Kan natuurlijk ook op een stickje maar dan blijft het genoemde probleem.
En zoals beschreven, begrijp ik al helemaal niet dat het niet met een simpele switch te regelen is.
Beheer een netwerk, (als hulpouder die helaas in een situatie zit die zijn brood niet meer met een regulire baan kan verdienen ) met ong. 40 clïents, 2 servers, een intranet, ondersteun docenten en geef zelfs les (ict) maar Vista versus XP blijft een raadse:confused:l.
 
Heb hier met een simulatie een vergelijkbare situatie nagebootst.
Ben weer van voor af aan begonnen.
start->uitvoeren->cmd Type netsh firewall set portopening tcp 445 smb enable

2 maal dezelfde gebruikersaccounts aangemaakt.
XP, alle machtigingen overnemen incl. onderliggende objecten, te vinden bij de eigenschappen van de mapopties.
Printer op de Vista machine aangeloten en getest.
Printer gedeïnstalleerd op de XP machine en uiteraard opnieuw geïnstalleerd.
Gedeeld, getest vanaf Vista en BINGO.

Het schijnt op de een of andere manier toch een bug in Vista te zijn.

Nou maar hopen dat bij mijn kennis ook zo werkt.
Ik zet hem vooralsnog op opgelost.

Bedankt voor het meedenken.:)
 
OK, goed dat het gelukt is.
Vergeet svp vooral niet om je vraag op 'opgelost' te zetten, er zijn regelmatig mensen met hetzelfde probleem en jouw topic vinden is dan gemakkelijker voor probleemhouders met een soortgelijk probleem. Mogelijk dat de door jou ondernomen acties voor annderen ook dé oplossing bieden.
 
Is dit een mogelijke oplossing. Ik heb deze patch ook moeten installeren op xp-computer alvorens ik via vista xp kon zien.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan