Liggende en staande pagina's in 1 document

Status
Niet open voor verdere reacties.

sjostie

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
17 dec 2009
Berichten
3
Ik probeer in 1 document in open office writer, zowel liggende als staande pagina's door elkaar te gebruiken. Het lukt me niet, is er een mogelijkheid om dit wel te doen en zo ja, hoe dan.

Ik hoor het graag.

Vriendelijke groet
 
In microsoft Word kan dat via [bestand]>[pagina instelling]
In het menuutje dat dan opent, kan je aageven of je de pagina liggend of staand wilt hebben. Daar staat ook de optie [toepassen op….] waar je kan kiezen voor het hele document, een pagina, of vanaf een bepaald punt.
Die instelling kan je in een document zonodig meerdere keren gebruiken, zodat je kan wisselen tussen staande en liggende pagina’s.


In Writer zal het iets zeer vergelijkbaars zijn.
 
@Madmuppet

Ik denk dat dit niet echt een zinvolle reactie is.
Tip: geef geen antwoord als je het niet weet.
Niemand die jou kwalijk neemt dat je niet weet hoe (iets in) Writer werkt, maar geef dan ook geen reactie .... toch?
Writer is nu eenmaal Word niet en veel zaken werken daar wezenlijk anders!!
 
Beste Madmuppet

In word ken ik de instelling als zodanig inderdaad, maar writer biedt via de pagina instelling niet de mogelijkheid om het toe te passen op een specifieke pagina.

Gr
 
@sjostie,

helaas ken ik writer niet, maar ik waag toch een poging. Kan je in writer secties aanmaken? En dan per sectie kantelen of niet?

Ron
 
Beste Ron

Ik ben er niet uitgekomen door secties te maken, maar je suggestie bracht me wel op een ander idee. De liggende pagina's zijn nodig voor grote tabellen en schema's. Die kan ik inderdaad wel draaien, dus mijn probleem is opgelost.
Blijft echter de vraag bestaan of het in writer mogelijk is om liggende en staande pagina's door elkaar te gebruiken.

Gr
 
Ja, natuurlijk kan dat.

Het is alleen belangrijk dat je onthoudt dat Writer in principe overal opmaakprofielen voor gebruikt. (Dat geldt trouwens ook voor Word maar niemand daar gebruikt ze.) Opmaakprofielen maken het nl een stuk eenvoudiger om teksten in te delen en eventueel later te wjzigen.

In dit geval heb je twee Pagina-opmaakprofielen nodig.
1 voor de liggende pagina's en 1 voor de staande pagina's

Uit de faq's van OOo:

Hoe voeg ik een liggende pagina (landscape) toe, terwijl de rest van mijn document staand (portrait) is ?

Op de volgende manier kan een liggende pagina worden ingevoegd:

1. maak een nieuw opmaakprofiel via de Stylist (deze is ook te (de)activeren met F11)
2. selecteer daarvoor in de Stylist de knop Pagina-opmaakprofielen (4e van links)
3. klik met de rechtermuisknop op Standaard en selecteer Nieuw...
Nu wordt een nieuw pagina-opmaakprofiel aangemaakt gebaseerd op Standaard.
4. vul bij Naam een duidelijke naam (bijvoorbeeld Liggend) in.
5. zet op het tabblad Pagina de Uitlijning op Liggend en klik vervolgens op Ok.

Nu staat het nieuwe opmaakprofiel in de Stylist vermeld.

Ga nu naar de pagina die liggend moet worden afgebeeld. Kies uit het menu Invoegen voor Handmatig Einde... Kies bij Profiel voor het zojuist aangemaakte pagina-opmaakprofiel (Liggend in het voorbeeld).

Voor het beëindigen van het liggende gedeelte van het document, geldt eenzelfde procedure. Kies weer voor Invoegen > Handmatige einde... en kies nu Standaard als Profiel.

Standaard is dus weer je gewone Staande pagina
 
Ja, natuurlijk kan dat.

Het is alleen belangrijk dat je onthoudt dat Writer in principe overal opmaakprofielen voor gebruikt. (Dat geldt trouwens ook voor Word maar niemand daar gebruikt ze.......)

Wat is dit nou weer voor rare opmerking .... :mad:
Hoe weet jij dat Word-gebruikers geen opmaakprofielen gebruiken.
Duidelijk is in elk geval dat Writer met de pagina-opmaak totaal anders omgaat.
In tegenstelling tot jou bewering kent Word voor instellingen die voor een hele pagina gelden Pagina-instellingen, die tussen twee sectie-einden kunnen resulteren in een liggende pagina.
Logischer lijkt me.

Maar nogmaals: onthoud je alsjeblieft van onzin-opmerkingen die je niet kan onderbouwen !!
 
Kennelijk een Word-gebruiker die ze wel gebruikt :thumb:
 
Kennelijk een Word-gebruiker die ze wel gebruikt :thumb:

Of ik ze nu wel of niet gebruik.
Dergelijke domme uitlatingen zal ik in elk geval niet doen over Writer-gebruikers.
Mijn opmerking was slechts bedoeld om je na te laten denken over je eigen gedrag.
.... werkt kennelijk niet bij jou :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan