Last van virus

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat denk ik niet.

Hij start dan wel weer op.

Ik neem aan dat mijn pc service pack 2 heeft. En die staat dus niet op de windows home cd-rom. Moet ik nu per se een slipstream maken? Of kan ik het toch proberen?

Ik neem aan dat mijn pc service pack 2 heeft. En die staat dus niet op de windows home cd-rom. Moet ik nu per se een slipstream maken? Of kan ik het toch proberen?
Het hoeft niet maar dan moet je na de herstelinstallatie veel wel updaten.
ik zou het gewoon proberen.

:thumb:

Het hoeft niet maar dan moet je na de herstelinstallatie veel wel updaten.
ik zou het gewoon proberen.

:thumb:

Ik ga de gok maar wagen. Ik hoop alleen dat ik niet alles kwijtraak of het erger maak.

Herstelinstallatie/in-place upgrade van XP:
Je hebt nodig.
1. (indien SATA/RAID harddiskcontroller in de computer) de juiste SATA/RAID drivers geïntegreerd in de XP CD. Dergelijke te downloaden drivers zijn te herkennen aan de aanwezigheid van een TXTSETUP.OEM bestand, icm. (o.a.) een .SYS en een .INF bestand.
Natuurlijk hoef je dit niet te doen als de basis-cd voor je herstelinstallatie al de juiste harddiskcontroller-drivers aan boord heeft of als er een IDE harddiskcontroller in je systeem wordt gebruikt.
2. XP SP2 of XP SP3 moet in de installatie-cd geïntegreerd zijn, afhankelijk van wat er in de XP-installatie op de harde schijf aanwezig was. Als je twijfelt: Integreer SP3, dan weet je zeker dat het gaat werken.
3. Dezelfde soort (Home of Prof), zelfde taal en zelfde type (XP Upgrade, XP Retail, XP Volume License etc.) XP installatie-cd moet worden gebruikt als bij de originele installatie, anders werkt de installatie-code (='CD code' of 'Product Key') niet die je van je XP hebt.
4. De gebruikte installatie-code die gebruikt is bij de originele installatie van van die XP (5 blokken van 5 cijfers/letters). Wordt ook wel CD-code of Product Key genoemd, en staat (vaak) op de systeemkast op een sticker of op een ander holografische afbeelding die je bij je XP gekregen hebt.
5. Gebruik geen herstel-cd van de pc-fabrikant! Dit omdat daarmee hoogstwaarschijnlijk automatisch je harddisk wordt geformatteerd of (op zijn minst) geen herstel-installatie mogelijk is maar de huidige Windows wordt vervangen door een kale nieuwe. Enkele criteria die je zouden kunnen helpen bij het onderscheiden van een herstel-cd van de fabrikant t.o.v. een 'normale' XP CD:
a. Kijk na of op de basis XP-CD een i386 map aanwezig is. Is die er niet, dan is het zeker geen 'normale' XP CD, en dus onbruikbaar
b. Is er wel een i386 map aanwezig, kijk dan in de i386 map of er een bestand WINNT.SIF aanwezig is. Indien ja, dan is het een herstel-cd van de fabrikant, maar je kunt weer controle over het installatieproces krijgen door op de te branden bijgewerkte XP CD dit WINNT.SIF bestand niet op te nemen. Als je het WINNT.SIF bestand opent met Kladblok of een andere editor, dan kun je daar hoogstwaarschijnlijk ook een geldige XP Product Key aantreffen in de sectie [UserData] als je zelf geen idee hebt welke dat zou moeten zijn (zie punt 4.)

O.a. via deze link of deze link kan je zelf zo'n bijgewerkte XP installatie-cd bouwen of zoek naar instructies op Google via zoektermen: SP2 XP Slipstream nLite
SP2 voor XP NL vind je hier
SP3 voor XP NL vind je hier

Verdere links over herstel-installatie:
deze link
deze link
"Methode 3" uit dit document.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Heel erg bedankt!
Maar wanneer ik dit gebruik: http://moderators.seniorennet.be/Handleiding/Hoe_repareer_je_Windows_XP.pdf
Ik word op pagina 8 doorverwezen naar methode 5. Nu moet ik met floppy's gaan werken? Ik lees in de handleiding dat ik die diskettes hier kan downloaden en dan op floppy's moet zetten. Kan ik die dan niet op die slipstream erbij zetten? Of zeg ik nu iets heel raars en kan ik gewoon niets zonder floppy's.

Laatst bewerkt:
Nog een kleine aanvulling op mijn vorige posting: M.b.t. het integreren van die SATA/RAID driver kun je hier wat uitgebreidere informatie vinden.
[Je kunt ook de hele nLite tutorial vanaf hoofdstuk 1 volgen].
Waar het om gaat bij SATA/RAID is dat in de XP CD een text-mode driver geïntegreerd is, anders wordt er geen harddisk gevonden en gaat reparatie niet mogelijk zijn.
Zoals al eerder aangegeven: Het kan zijn dat de SATA/RAID driver al in je basis XP CD geïntegreerd is of dat je er geen extra harddisk-controller drivers nodig hebt als je gewoon IDE schijven gebruikt in je pc/laptop.

Zie hieronder een voorbeeld waarbij een text-mode SCSI driver van Via technologies geïntegreerd is d.m.v. nLite:
nlite06.JPG

Nog een andere opmerking: Je bent bang dat je misschien gegevens verliest. Als je liefst eerst gegevens veiligstelt vóórdat je de herstelinstallatie gaat doen, kijk dan of een Ubuntu live cd je in staat stelt om alvast wat bestanden veilig te stellen op externe harde schijf, memory-stick etc.
Ik stel voor dat je daarbij minstens de gehele C:\Documents and Settings map veiligstelt, omdat sommige bestanden (e-mail vooral) zich bevinden op ietwat 'verborgen' plaatsen die gemakkelijk vergeten worden als je selectief onder \Documents and Settings mappen kiest.

Succes,

Tijs.

Heel erg bedankt!
Maar wanneer ik dit gebruik: http://moderators.seniorennet.be/Handleiding/Hoe_repareer_je_Windows_XP.pdf
Ik word op pagina 8 doorverwezen naar methode 5. Nu moet ik met floppy's gaan werken? Ik lees in de handleiding dat ik die diskettes hier kan downloaden en dan op floppy's moet zetten. Kan ik die dan niet op die slipstream erbij zetten? Of zeg ik nu iets heel raars en kan ik gewoon niets zonder floppy's.

Methode 5 is alleen zinvol als opstarten van CD niet mogelijk blijkt. Dat staat ook zo in die handleiding (tenzij ik me vreselijk vergis).

Tijs.

Oke, dan ga ik eerst proberen bestanden veilig te stellen. Kan dit alleen met een cd-r of cd-rw of kan een dvd ook?

Ik vermoed dat het met een DVD ook lukt, maar zeker ben ik daar niet van, helaas.
Proberen kan altijd, gelukkig is een DVD niet zo duur. :D

Tijs.

Ik vermoed dat het met een DVD ook lukt, maar zeker ben ik daar niet van, helaas.
Proberen kan altijd, gelukkig is een DVD niet zo duur. :D

Tijs.

Ik heb hier de Live CD (Hoe je het ook maar wilt noemen) op een DVD +R gebrand. Werkt prima.

@Probleempjes: Bedankt dat je het even voor me bevestigd hebt! :)

@Cheryl: Ik heb nog even in die seniorennet handleiding gekeken m.b.t. doorverwijzing naar Methode 5 in Methode 3:
Opgelet: Soms kan het gebeuren dat je bovenstaand venster NIET te zien krijgt maar een venster zoals onderstaand is weergegeven. Druk dan op F3 om Setup af te sluiten en werk volgens Methode 5.
Dat is dus in de situatie dat de keuze "Druk op een toets om van CD-ROM op te starten" niet verschijnt, en dus je pc niet geschikt zou zijn voor opstarten vanaf CD. Daarvoor is dan Methode 5 die opstart vanaf 6 installatie-diskettes en dan i.c.m. de XP CD de (herstel-)installatie kan starten.

Tijs.

Ik ga eerst eens proberen mijn bestanden te bewaren met een dvd-rw. Bedankt voor alle informatie. Ik ga morgen eens proberen alles toe te passen. Aangezien ik al twee dagen met dit euvel bezig ben. :(

Verstandig dat je er de tijd en rust voor neemt.

Veel succes!

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan