Ubuntu, Kubuntu of Xubuntu?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robotto

Gebruiker
Lid geworden
13 dec 2000
Ik heb een live-cd met Ubuntu gedownload en geprobeerd. Ik was niet zo tevreden over de snelheid maar later bleek dat alles vanaf de CD in RAM wordt geladen dus dat is niet meer dan logisch. Gelet op allerlei reakties op het internet is Linux toch beduidend sneller dan Windows.

Ik wil nu met Wubi e.e.a. naast mijn XP Home installeren om het "echt" uit te proberen .

Ik zit nog wel met de vraag welke versie ik moet gebruiken. Mijn PC is nu ruim 3 jaar oud. Ik denk dat met name mijn videokaart (NVidia MX 400 of iets dergelijks van 64 Mb) misschien een probleem wordt. Intern heb ik 786 Mb geheugen en een AMD Athlon 1800 processor.

Wat raden jullie aan?

het verschil tussen die drie is voornamelijk de interface
Ubuntu gebruikt Gnome
Kubuntu gebruikt KDE
Xubuntu gebruikt XFCE

Nou ben ik fan van Gnome omdat het mijn mening is dat KDE iets zwaarder is (wel iets mooier en beter afgewerkt)
XFCE heb ik nog nooit gebruikt dus daar kan ik niet heel veel over vertellen maar ik hoor wel dat die nog lichter is.

Dus mijn advies is dat je begint met ubuntu. indien dat lekker loopt en je het gevoel hebt dat de machine nog wat "lucht over heeft" kun je altijd nog het KDE-Desktop package installeren zodat je ook "Kubuntu" kan gebruiken

Oké dank je wel voor je reaktie.

Mijn Nvidia van 64 Mb is dus niet de bottleneck? Ik had begrepen dat de drivers van NVidia nl. niet standaard bij Ubuntu zitten vanwege de broncodes? Of zit ik nou uit mijn nek te l******?

Hoewel je pc inderdaad niet de nieuwste is zou hij zonder problemen gewoon Ubuntu moeten kunnen draaien. Mocht je deze nog wat langzaam vinden kun je Xubuntu proberen, deze staat over het algemeen als iets lichter bekend.
Voordeel aan Ubuntu is dat de meeste mensen dat gebruiken, en als je problemen hebt daar de meeste informatie over te vinden is op internet.
Er zijn inderdaad geen videodrivers ingebouwd van Nvidea in Ubuntu (of Xubuntu/Kubuntu), maar dat geld ook voor Ati en Intel. Deze moet je later downloaden. Dit gaat zeer gemakkelijk. Bovenin het scherm staat "systeem" door hier op te klikken krijg je een menu, waar je voor "beheer" moet kiezen, en vervolgens voor "hardwarestuurprogramma's". Hier kan je gewoon de officiele drivers downloaden. De reden dat ze niet ingebouwd zijn is omdat ze niet opensource zijn, wat heel Ubuntu probeert te zijn (en is). je kunt wel niet open-source software gebruiken, maar die moet je dus zelf downloaden. Vervolgens worden ze automatisch geinstalleerd, hoef je vrijwel niets voor te doen :)

En inderdaad, als je een live cd probeert is alles een stuk langzamer :P. Ik weet niet welk OS je nu gebruikt, ik gok XP, maar ik heb pas Ubuntu (9.10) op een andere pc met XP geinstalleerd (wel als apart OS, niet in XP), een pentium 2,8 ghz, met een geforce 5200, en het was op het randje net zo snel/sneller. Zeker geen verslechtering in ieder geval:)

Edit: poeh, zo'n lang verhaal typen en ondertussen andere dingen doen gaan niet samen, zie dat er al een antwoord is geplaatst, maar wellichtheb je nog iets aan mijn laatste stuk :)

Orian, nog even een paar vraagjes:

"wel als apart OS, niet in XP"

Wat bedoel je daar precies mee? Gebeurt dit als je Wubi gebruikt of juist niet? Heeft dit (behalve ruimtebeslag door 2 x een OS) verder voor- of nadelen dan?

Ik zou als ik jouw was ipv een wubi installatie een echte dual boot maken.
Mocht er iets zijn met je windows installatie en je hebt een wubi installatie gedaan dan ben je die ook kwijt omdat je dan ubuntu binnen windows hebt geinstalleerd.
Als je een echte dual boot maakt dan heb je ubuntu altijd nog mocht je bv windows moeten formateren. Het is dan alleen een kwestie van de grub daarna opnieuw te herstellen.

Op het ubuntu forum, zijn er diverse vreemde problemen met Wubi installatie langs gekomen, die ook niet zo snel op te lossen zijn, omdat dit soort installaties niet zo veel gebruikt wordt en daardoor nog weinig kennis er over is, een dual installatie is een betere keuze, daarbij kan je gebruik maken van deze site van Pjotr
http://sites.google.com/site/computertip/Home
en kiezen voor tweevoudig opstartbaar.

Sucses en veel plezier

Laatst bewerkt:
Orian, nog even een paar vraagjes:

"wel als apart OS, niet in XP"

Wat bedoel je daar precies mee? Gebeurt dit als je Wubi gebruikt of juist niet? Heeft dit (behalve ruimtebeslag door 2 x een OS) verder voor- of nadelen dan?

Een apart OS is inderdaad naast XP, en zonder Wubi. Ik weet niet of dit gevolgen heeft, maar het lijkt me persoonlijk sneller, omdat niet ook windows op de achtergrond moet draaien. Maar ik heb het nooit zelf geprobeerd, dus kan je niets verzekeren.

Mijn Nvidia van 64 Mb is dus niet de bottleneck? Ik had begrepen dat de drivers van NVidia nl. niet standaard bij Ubuntu zitten vanwege de broncodes? Of zit ik nou uit mijn nek te l******?
Hoe je aan de officiële nvidia drivers komt, is al beschreven. Maar heb je die wel nodig? Een beetje distro (en daar vallen alle drie genoemde onder) komt al met de nv driver, die een hoop essentële functies van je nvidia kaart uitstekend kan aansturen, maar bijvoorbeeld 3D weergave niet.

Probeer maar eens met de onoficiele driver iets als compiz aan de praat te krijgen. Onmogelijk (omdat het idd 3d is). Compiz kan echter wel gewoon op een 64 mb kaartje draaien denk ik, op een 128 mb kon ik iig alle zooi aanzetten zonder lag. Dus op 64 moet iig een deel aankunnen.

Wat mij wel is opgevallen is dat ik onder XP mijn monitor wel op 1650 x 1050 kon zetten maar dan om de zoveel centimeter horizontaal een licht wazig beeld kreeg, waarschijnlijk omdat mijn kaartje deze resolutie net niet aankan.

Tot mijn stomme verbazing heb ik hier bij Ubuntu bij dezelfde resolutie totaal geen last van! Ik heb zelfs nog nooit zon mooi scherp beeld gehad. Nou weet ik niet of de Windows- en XP-drivers van Nvidia zodanig verschillen dat hier het verschil in zit maar opvallend vind ik het wel..... Ik heb overigens nog geen 3D dingetjes uitgeprobeerd.....

Apart om te horen dat het daar wel goed gaat. Weet je zeker dat je in XP wel de nieuwste drivers (die jou kaart kan gebruiken) hebt? Iig Ati gebruikt vrijwel dezelfde Windows als Linux drivers geloof ik. Weet niet zeker hoe dat met Nvidia ligt echter...

Yep, heb de nieuwste driver (moest ook vanwege de monitor, een HPw2007v)

Apart, dan durf ik je niet te vertellen wat je probleem in windows is helaas, wellicht een apart topic daarover openen (dat zien meer mensen) als het je genoeg irriteert?

Ik heb dit al in een apart topic aangekaart maar kreeg daar niet zo veel nuttige (werkende) tips op.
Ik werk nu voornamelijk vanuit Linux, alleen voor NZB-tjes en dat soort dingen en gamen ga ik nog via XP.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan