Modem-router heeft wel verbinding, maar toch is er geen internet...

Status
Niet open voor verdere reacties.

geertje89

Gebruiker
Lid geworden
12 okt 2006
Berichten
17
Hallo,

Al zeker een week zijn wij hier thuis bezig met het aanleggen van draadloos internet, maar het blijft maar steeds niet lukken.
We hebben internet en een modem van Tele2 (ADSL), en dat werkt op zich prima. Nu hebben we daarbij een modem-router (Sitecom 300N Wireless) die wel verbonden is met het internet, maar met de computer lukt het niet om via deze router verbinding te maken. Ook met mijn laptop wordt de draadloze verbinding wel weergegeven en ik kan ermee verbinden, maar ik kan er geen verbinding met internet mee maken. Er is dus op de vaste computer en de laptop wel verbinding met de router, maar niet met het internet.

Ons besturingssysteem is Windows XP met de standaard Windows Firewall, We hebben een netwerkkaartje geïnstalleerd van Sweex (LAN PCI Card 10/100 MBPS). Als er nog meer informatie nodig is, zeg het maar :)

We hebben echt al van alles geprobeerd, ook tips en handleidingen van dit forum, maar het blijft maar niet werken. Weet iemand wat er aan de hand zou kunnen zijn? Als vast bedankt voor de hulp! (Antwoord graag echt op beginnersniveau :eek:)

Groeten,
Geertje
 
Laatst bewerkt:
Eerste vraag is:
1. Als je je pc alleen aan de Tele2 modem-router verbindt, welk ip-adres krijgt je pc dan? Nakijken via [Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig
Het gaat dan om het ip-adres (ook wel ipv4 adres genoemd). Schrijf dat op.
2. Als je je pc alleen aan de Sitecom modem-router verbindt, welk ip-adres krijgt je pc dan?
3. Is het je bedoeling om de Tele2 modem-router en de Sitecom aan elkaar te verbinden? (Dus zonder de Tele2 modem-router te vervangen door de Sitecom)?
Als dat inderdaad de bedoeling is, dan kan de volgende instructie helpen.
Je kunt je Sitecom router ook misbruiken als accesspoint/switch naar een netwerk van een internet router die ervoor staat (Tele2). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de Sitecom van de Tele2.
2. Sluit een pc/laptop aan op een van de LAN poorten van de Sitecom.
3. Vraag op de aangesloten pc een nieuw ip-adres aan de Sitecom, via
XP:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew
Vista:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /release
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /renew
(of herstart je pc/laptop)
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de Sitecom.
5. Zet DHCP serving uit op de Sitecom
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de Sitecom uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
7. Ken aan de LAN poort van de Sitecom een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de Tele2, maar (normaal) niet wordt uitgegeven met DHCP van de Tele2. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op 253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de Tele2 als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf 33.
Natuurlijk niet het ip-adres toekennen dat de Tele2 al als LAN ip-adres gebruikt!
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de Sitecom.
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de Sitecom bedraad met een LAN poort van de Tele2.
9. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de Tele2 ipv. de Sitecom.
10. [Je kunt de (draadloze) configuratie van de Sitecom nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort van de Sitecom].

Alle pc's die (bedraad of draadloos) via de Sitecom zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de Tele2.
Je hebt dus de Sitecom als verkapte accesspoint/switch in het netwerk gezet.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Eerste vraag is:
1. Als je je pc alleen aan de Tele2 modem-router verbindt, welk ip-adres krijgt je pc dan? Nakijken via [Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig
Het gaat dan om het ip-adres (ook wel ipv4 adres genoemd). Schrijf dat op.

Dit is 81.59.142.45

2. Als je je pc alleen aan de Sitecom modem-router verbindt, welk ip-adres krijgt je pc dan?

Hier geeft hij twee opties:
- LAN-verbinding 2 (dyndsl.versatel.nl), met IP 81.59.142.45
- LAN-verbinding 3 (Sitecom), met 192.168.0.100

3. Is het je bedoeling om de Tele2 modem-router en de Sitecom aan elkaar te verbinden? (Dus zonder de Tele2 modem-router te vervangen door de Sitecom)?

Dit laatste weet ik zelf niet, dat zal ik navragen aan iemand die er meer verstand van heeft. Die laat ik ook naar je mogelijke oplossing kijken. Voor nu alvast bedankt! :thumb:
 
Als ik het zo zie heb je op de Tele2 modem maar 1 netwerkaansluiting, klopt dat?
Klopt het ook dat je alleen Internet hebt van Tele2, dus niet (ook) TV en/of telefonie?

Dan is het nog van belang dat je het precieze productnummer van de Sitecom vermeldt, want ik weet nu niet of dat een ADSL router-modem is of een breedband router.
Verschil tussen die 2 is dat een ADSL router-modem een aansluiting heeft voor telefonie (waar het ADSL signaal over loopt) en een breedband-router alleen netwerkaansluitingen heeft (=4 LAN netwerkaansluitingen + 1 WAN/Internet netwerkaansluiting).

Tijs.
 
Als ik het zo zie heb je op de Tele2 modem maar 1 netwerkaansluiting, klopt dat?
Klopt het ook dat je alleen Internet hebt van Tele2, dus niet (ook) TV en/of telefonie?

Dat klopt allebei!

Dan is het nog van belang dat je het precieze productnummer van de Sitecom vermeldt, want ik weet nu niet of dat een ADSL router-modem is of een breedband router.
Verschil tussen die 2 is dat een ADSL router-modem een aansluiting heeft voor telefonie (waar het ADSL signaal over loopt) en een breedband-router alleen netwerkaansluitingen heeft (=4 LAN netwerkaansluitingen + 1 WAN/Internet netwerkaansluiting).

Het is een modem-router, type WL-322
 
Ik vind op de website van Sitecom alleen een WL-312
Als dat klopt, dan heb je een breedband router, dus met een WAN/Internet aansluiting achterop (meest linkse aansluiting) + 4 LAN aansluitingen.

Wat je in dat geval eens moet proberen is
1. De Tele2 modem uitzetten (minstens 15 minuten)
2. Doorverbinden van de WAN aansluiting van de Sitecom naar de Tele2 modem.
3. Dan een van de 4 LAN aansluitingen van de Sitecom aansluiten op een pc.
4. Tele2 modem aanzetten (na die 15 minuten)
5. Sitecom aanzetten

Dan inloggen op de Sitecom, via http://192.168.0.1
Standaard gebruikersnaam + wachtwoord is:
gebruikersnaam: admin
wachtwoord: admin

Dan de volgende zaken nakijken op de Sitecom:
In tabblad Internet nakijken of daar staat ingesteld als Attain IP Protocol: Dynamic IP Address
Kijk daar ook na of er door Tele2 een ip-adres is toegewezen (zal wel in de reeks liggen van 81.59.x.x)

Klopt dit allemaal, ga dan in je browser kijken of je ook kunt Internetten. Werkt dat, log dan nog een keer in op de Sitecom, en maak de draadloze instellingen in orde ('tabblad' "Wireless Settings"). Kies modus AP (van AccessPoint), kies een eigen naam voor ESSID (=netwerknaam).
Als het goed is kan je daarna ook draadloos internetten, als je op de pc's dezelfde instellingen gebruikt als dat je op de Sitecom hebt ingesteld qua encryptiesoort (WPA-PSK of (liever) WPA2-PSK), ingestelde netwerksleutel en netwerknaam ("ESSID").

Tijs.
 
Dan zul je de Sitecom zo moeten inrichten die de modem van Tele2 volledig vervangt, want het is inderdaad een router-modem, en het Tele2 apparaat is slechts een modem.

Blijft een groot deel van de instructie staan:
1. De Tele2 modem uitzetten (minstens 15 minuten)
2. De telefoonaansluiting na die 15 minuten overbrengen naar de ADSL aansluiting van de Sitecom.
3. Een van de 4 LAN aansluitingen van de Sitecom aansluiten op een pc.
4. Sitecom aanzetten

Dan inloggen op de Sitecom, via http://192.168.0.1
Standaard gebruikersnaam + wachtwoord is:
gebruikersnaam: admin
wachtwoord: admin

Nakijken op tabblad Internet Status of er inderdaad een ip-adres is toegekend. Indien niet, kijk dan in de instructies van Tele2 na hoe je dat in tabblad "ADSL Status" zou moeten veranderen.

Is alles in orde op het tabblad Internet Status, dan kijken of je kunt Internetten. Werkt dat, daarna dan via tabblad Wireless Settings je draadloze netwerk inrichten etc. Loop daar elk tabblad van links naar rechts af voor de instellingen, en vergeet niet op Apply te drukken na elke aanpassing.

Succes,

Tijs.
 
Ik weet niet hoe het nu is maar ik wilde vorig jaar een defect Tele2 modem vervangen en Tele2 geeft de gegevens niet vrij om een ADSL verbinding te kunnen opzetten (gebruikersnaam/wachtwoord en VPI/VCP gegevens)

Je kunt alleen hun modem gebruiken die door hun geconfigureerd is.
Is dit nog steeds het geval, dan zul je de router moeten inruilen voor een ehternet/breedband versie (als de winkel tenminste een uitgepakt produkt wilt terugnemen)
 
Je kunt de sitecom ook instellen dat hij niet als modem maar alleen als gateway/router wordt gebruikt. Dan moet je de zilveren poort van de sitecom met de tele2 modem verbinden en zou je via de sitecom internet moeten krijgen
 
@dirkie000: Dit kan bij dit apparaat niet: De grijze aansluiting is een telefoon-aansluiting voor het ADSL-signaal, geen netwerkaansluiting. Er is dus geen WAN aansluiting beschikbaar, het is nl. geen breedband router maar een ADSL router-modem.

Zou je een van de Sitecom's LAN-verbindingen verbinden met het apparaat ervoor (tele2), dan wordt de Sitecom een switch/accesspoint, maar omdat het (tele2) apparaat alleen een modem is en geen router kan dan maar 1 persoon/pc tegelijk internetten.

Als je inzicht anders is, dan graag aangeven waar in de handleiding staat (zie link van de topic-starter) hoe jouw manier van werken zou moeten lukken/werken bij dit apparaat/in deze thuisnetwerksituatie.

Tijs.
 
1. De Tele2 modem uitzetten (minstens 15 minuten)
2. De telefoonaansluiting na die 15 minuten overbrengen naar de ADSL aansluiting van de Sitecom.
3. Een van de 4 LAN aansluitingen van de Sitecom aansluiten op een pc.
4. Sitecom aanzetten

Dan inloggen op de Sitecom, via http://192.168.0.1
Standaard gebruikersnaam + wachtwoord is:
gebruikersnaam: admin
wachtwoord: admin

Nakijken op tabblad Internet Status of er inderdaad een ip-adres is toegekend. Indien niet, kijk dan in de instructies van Tele2 na hoe je dat in tabblad "ADSL Status" zou moeten veranderen.

Dit hebben we geprobeerd, maar helaas is er op het betreffende tabblad geen IP-adres toegekend. Bij 'Attain IP Protocol' zegt hij trouwens ook niet 'Dynamic IP Address', maar PPPoA.
Informatie van tele2 hebben we niet, aangezien we begonnen zijn met zonnet, toen door versatel zijn overgenomen en zo bij tele2 zijn beland. Daar gaan we nu dus eerst maar eens naar op zoek. Op het tabblad ADSL Status lijkt overigens erg weinig te wijzigen.
 
Enige wat ik kon vinden was : deze link

Daar staat PPPoA alleen vermeld bij ADSL Basic en ADSL Extra, ADSL Go, ADSL Lite

Probleem is dat bij PPPoA normaal gesproken een gebruikersnaam + wachtwoord nodig is, en we nog niet eens weten of PPPoA ook de juiste keuze is.

Ik neem aan dat je Tele2 gaat bellen voor informatie die je nodig hebt om het allemaal te gaan instellen. Wordt daar gezegd dat je PPPoA moet instellen, vergeet dan niet te vragen welke gebruikersnaam (+ evt. password) er nodig is om het werkend te maken.

Succes,

Tijs.
 
Bedankt voor de hulp, maar ik denk dat het hier toch vastloopt. Het werkt nog steeds niet, en tele2 verleent geen medewerking (ze hebben niet eens meer een klantenservice met echte mensen). We geven de moed maar op, denk ik.

Groeten,
Geertje
 
Hey ik heb ook een WL-322 en ben ook van zonnet naar versatel naar tele2 gegaan en ik zal je proberen te helpen.

1. begin met de taal op nederlands te zetten (rechtsboven)
2. ga nu naar "instel hulp"
3. Klik op volgende
4. Zet Land op Nederland en de provider wel op Versatel (Budget/Family/Plus)(met username/password) anders werkte het niet
5. Vul dit in:
Code:
Login methode: PPPoA  [COLOR="darkorange"](volgens mij geen keus)[/COLOR]
Connection Type: Altijd verbonden [COLOR="darkorange"](heb ik)[/COLOR]
Gebruikersnaam: [je e-mail (van het account volgens mij wij hebben @zonnet.nl)]
Wachtwoord: [je wachtwoord]
Wachtwoord herhalen: [je wachtwoord]
6. Druk nu op Toepassen
7. Dan ga je naar het tabblad Status
8. Nu naar het tabblad Internet Status
9. Er staan veel 0.0.0.0 dit klopt, druk nu op "Verbinden"

Als je verder nog vragen hebt kan je ze stellen, ben alleen niet elke dag online dus je zal even moeten wachten misschien.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan