• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

bestanden samenvoegen

• Onderwerp starter Onderwerp starter scw
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

scw

Gebruiker
Lid geworden
5 jun 2009
Goedendag,

Ik zit met de volgende situatie:

Ik krijg wekelijks drie losse Excel bestanden toegestuurd (verschillende bestandsnamen). Deze bestaan overigens uit één werkblad met +/- 15 rijen, drie kolommen. Nu wil ik graag 'zo automatisch mogelijk', deze drie bestanden samenvoegen in één bestand, waarbij drie blokken (dus de drie bestanden van 15 rijen, drie kolommen) onder elkaar komen te staan.

Met welke stappen kan ik dit ondernemen zodat ik hiervan een macro kan opnemen?

Dus m'n vraag is eigenlijk: via welke stappen bereik ik dit? Waarop ik zelf kan kijken of ik hier een macro van kan opnemen.

Natuurlijk heb ik zelf al gezocht: via 'Extra' kwam ik bij 'Werkmappen vergelijken en samenvoegen'. Echter ik heb hier het idee dat dit alleen voor werkmappen geldt en niet voor bestanden??? In MS Word weet ik wel dat je hele bestanden kunt invoegen in een ander bestand. Maar deze optie kom ik niet tegen in Excel??

Ik ben erg benieuwd naar de mogelijkheden:

Alvast bedankt!

Beste scw ;)

Je kan het met een code doen, maar aangezien de bestandsnamen altijd verschillend zijn moet je deze telkens aanpassen of verwijzen naar een cel waar je de bestandsnaam intypt.

Zou het dan niet beter zijn door te kopiëren en plakken, lijkt mij dan toch sneller te gaan ?

Groetjes Danny. :thumb:

Beste Danny & Hoorvan,

Bedankt voor jullie reacties. Hierdoor denk ik toch dat het inderdaad gewoon makkelijker is te knippen en plakken, dan het ingewikkelder maken. Ik dacht mogelijk is er nog een weg welke mij onbekend is. Hartelijk dank nogmaals.

Gr. scw! :thumb:

Als je die drie bestanden in een aparte map zet, waarin geen andere bestanden staan:

Code:
sub samenvoegen()
  workbooks.add
  c0=Dir(E:\apart\*.xls")
  do 
    With workbooks.add("E:\apart\" & c0)
      sq=.sheets(1).usedrange
      .close false
    end with
    activeworkbook.cells(rows.count,1).end(xlup).offset(1).resize(ubound(sq),ubound(sq,2))=sq
    c0=Dir
  loop until c0=""
  Activeworkbook.saveas "E:\samengevat.xls"
  Activeworkbook.close false
End Sub

Hoi beste Snb,

Ik heb het meteen geprobeerd: ik krijg alleen een foutmelding 438: Deze eigenschap of methode wordt niet ondersteund door dit object. Waarbij het volgende stukje code geel wordt:

ActiveWorkbook.Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Offset(1).Resize(UBound(sq), UBound(sq, 2)) = sq

Ik begrijp niet helemaal wat deze regel precies doet, daarom vraag ik me af wat ik kan veranderen/aanpassen hierin?? Om het wel werkzaam te krijgen..

Dank!

ActiveWorkbook.sheets(1).Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Offset(1).Resize(UBound(sq), UBound(sq, 2)) = sq

Hoi SNB!

Dank voor je hulp! ik denk dat ik hem nu werkende heb... Echter, ik weet het nog niet helemaal zeker. Wat ik nu doe is in een nieuw Excel-bestand een opdrachtknop (werkset) gemaakt met de code erop geplakt. Ik vermoedt dat ik vanuit één van de bestanden zelf moet opstarten. Vergeef mijn tekortkoming aan kennis hier (ik ben meer thuis in Access, zie forumberichten), maar kan ik deze code plakken in een macro of module? Zodat ik hem gemakkelijk vanuit deze wisselende bestanden kan opstarten (en niet telkens een knop hoef te maken?). Zo ja, wil je me op weg helpen hoe ik dat aanpak??

Nogmaals bedankt tot zover al,

gr. SCW!:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan