externe harde schijf RAW

Status
Niet open voor verdere reacties.

Taalkring

Gebruiker
Lid geworden
23 jan 2002
Berichten
309
Beste mensen,
Mijn externe harde schijf doet het niet meer.
Als ik hem aansluit en aan kilk, wordt er gevraagt of ik deze wil formatteren.

Heb hem uit de behuizing gehaald en aangesloten op mijn andere pc. Daar wordt hij gezien en krijgt heel mooi een stationsletter.
Helaas ook daar wordt er gevraagd of ik de schijf wil formatteren.

In computerbeheer staat de schijf ook als RAW als beturingssyteem.

Hierdoor kan ik niets beginnen door bijv chkdsk uit te voeren.

Hebben jullie nog tips voor mij de data op de schijf te redden.

Met Recuva probeerde ik bestanden terug te halen maar de schijf in niet in staat de bootsector t e lezen.
Die moet ik dus eerst repareren maar hoe????

met vriendelijke groet,

c. de bruine
de taalkring
 
Laatst bewerkt:
download een Ubuntu live CD image, brand die image naar een cd, start je pc/laptop met die live cd in de dvd/cd drive, zorg dat je pc opstart van die cd, selecteer dan als je pc is opgestart met die live cd de juiste toetsenbord/taal instellingen, en kies de optie "uitproberen zonder te installeren".
als ubuntu dan is opgestart, ga je naar de ubuntu versie van de verkenner, ga je naar de externe hdd en kijk je of je zo aan je bestanden kan. als je dat kan, kopieer ze dan naar een andere externe hdd, sluit je pc af, laat windows terug opstarten, formatteer je harde schijf naar NTFS en zet je de bestanden terug op die harde schijf!
 
Met Testdisk zou je de beschadigde partitietabel moeten kunnen fixen en je files weer kunnen redden.
 
Oke, ik dacht dat er iets met de externe schijf was.
Succes verder.
 
Oke, ik dacht dat er iets met de externe schijf was.
Succes verder.

ligt ook aan de externe HDD, maar de partitietabel is niet de schuldige, er zijn toevallig wel een stuk of 20 beveiligde bestanden in echt verborgen mappen die windows gebruikt om de schijven de identificeren enzo.

maar Taalkring, ik zou je toch eens aanraden om de Ubuntu (Ubuntu = een linux distributie) 9.11 live CD image te downloaden, branden op een CD en je pc daarmee booten, enz. enz. zoals ik al zei in men eerste reactie.
 
lukt niet

Beste. . .
Nu heb ik ubuntu 9.10 gedownload en op schijf gebrand maar tijdens het opstarten van ubuntu kom ik niet verder dan het beginscherm, waar ik kan kiezen uit verschillende opties oa. ubuntu starten zonder deze te installeren. Weet niet hoe lang ik dan nomaliter zou moeten wachten maar na 15 min zie ik geen verandering.
Moet ik 9.11 hebben of kan het ook met 9.10
 
sorry, het was in 2008 (08) dat er in november (.11) een ubuntu versie uitkwam, in 2009 was het in oktober (9.10)

en met een normale pc, duurt het tussen de 10 seconden tot 5 minuten om op te starten, en je moet wel een optie bevestigen voordat het opstarten verdergaat hoor XD (of bedoel je dat het blijft vastlopen tijdens het opstarten zelf?)
 
Hoi Mr Psycho,

Als Ubuntu start dan krijg ik een eerste scherm waar ik de taal moet selecteren en daarna een beginscherm met vele mogelijkheden, welke ik moet selecteren met de F1 F2 F3 t/m F6 toets ook de cursorpijltjes zijn te bedienen.
Heb vanalles geprobeerd maar hij blijft op het beginscherm staan ook al wacht ik wel een een half uur.
De snelheid van de computer is goed een intel Dual Core met 4 GB intern.
Zijn er andere mogelijkheden dan Ubuntu. Met Koppernic start de machine ook niet op.

Gr. De Taalkring
 
je moet met pijltjes de juiste optie selecteren (juiste taal , toetsenbordindeling, opstrtoptie), maar je moet wel altijd je keuze met Enter bevestigen, het is dus niet zo dat ubuntu zelf gaat opstarten na ... seconden. druk je wel goed op enter na de selectie van de opstartmodus (opstarten zonder te installeren)
 
tuurlijk

Inderdaad bevestig ik de opdracht met enter. Dan kunnen ook de andere functies niet meer veranderd worden. De computer is dan hevig aan het draaien, maar uiteindelijk gebeurt er na een half uur niets.
 
RAW indeling, hier kan ik niets mee, . . . .

Beste . . . . .

Al enige tijd probeer ik mijn externe harde schijf aan de praat te krijgen zonder deze te formatteren. Helaas geeft deze aan dat het een RAW indeling heeft. Hier kan ik tot op heden niets mee. Iedere keer als ik een opdracht geef bijv fixmbr of fdisk /mbr of chkdsk /f krijg ik de melding dat de schijf een RAW indeling heeft en niet bereikbaar is. Ook als ik de pc start vanaf een cd-rom met bijv Ghost 14 of DriveImageXML dan krijg ik ook dezelfde melding.

Wie kan mij helpen
 
Helaas nog niet gelukt met Ubuntu

Beste mister MrPsycho,

Inmiddels heb ik met een andere externe schijf met daarop ubuntu de pc opgestart via de usb poort.
Ubuntu herkent de schijf natuurlijk waar ubuntu op staat en de master schijf van de pc zelf, de andere schijf, onze externe harde schijf, als slave aangesloten herkent hij helaas niet.
Wat ik morgen nog kan proberen is om de primare schijf los te koppelen en de slave (onze externe schijf) op de plaats van de master te zetten.

Wordt vervolgd.

met vriendelijke groet

de Taalkring
C. de Bruine
 
wel te zien

Met ubuntu is de externe harde schijf nu wel te zien. Inmiddels bestaat de schijf uit 2 patities????? ene in ntfs en de andere is onbekend.
Met het programma partition master van easus probeer ik nu de boel te redden.
gr de taalkring
 
Helaas

Helaas het probleem is nog niet opgelost

Heb Fixboot geprobeert en nu Easeus
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan