• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Koppelen hoofdbestand en deelbestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marieke21

Gebruiker
Lid geworden
11 feb 2010
Bestaat er een mogelijkheid (door een macro of op een andere manier) een hoofd Excel sheet te koppelen met informatie met een deel Excel sheet?

In het hoofdbestand staat een lijst met vestigingen en per vestiging is een deelbestand. Door het deelbestand wordt informatie uit het hoofdbestand gehaald. De hoofdlijst wordt één keer in de zoveel tijd ge-update waarbij de volgorde van vestigingen kan veranderen. Daardoor kan ik niet de plek kopiëren in het deelbestand. Daarom zou ik het op postcode willen koppelen zodat als de hoofdlijst verandert ik niet alle deelbestanden moet veranderen, alleen weet ik niet precies hoe ik dat voor elkaar krijg. Iemand een idee?

Alvast bedankt!

Hoi,

Je zou iin het deelbestand inderdaad eventueel de postcode kunnen gebruiken bij een zoekopdracht naar gegevens in het hoofdbestand.
Dit hangt echter helemaal af van de opbouw van het hoofdbestand.

Marieke, plaats eens 2 voorbeeldbestanden, zonder gevoelige informatie. En geef aan wat er dan opgehaald of gekoppeld moet worden.

Je kunt inderdaad een zoekopdracht geven.
Er is echter één voorwaarde: de kolom waarop je wilt zoeken moet als eerste (meest links dus) worden weergegeven. De meest voor de hand liggende is de postcode.
Nou is dit vrij makkelijk: kolom selecteren; kopieer-opdracht geven; rechtsklikken op de kolomletter A en de kiezen voor 'Gekopieerde cellen invoegen'

Marieke, is dit wat? Zie de toelichting in beide Excel-sheets. Belangrijk is dat je in je Deelbestanden een uniek veld (in dit geval de Postcode) hebt waarmee je de rest van de gegevens uit het Hoofdbestand kunt halen.

Dat unieke veld moet dan wel vooraan staan, dus evt een hulpkolom gebruiken.

Ik hoor het wel.

Bijlagen

Marieke, is dit wat? Zie de toelichting in beide Excel-sheets. Belangrijk is dat je in je Deelbestanden een uniek veld (in dit geval de Postcode) hebt waarmee je de rest van de gegevens uit het Hoofdbestand kunt halen.

Dat unieke veld moet dan wel vooraan staan, dus evt een hulpkolom gebruiken.

Ik hoor het wel.

Nog 1 vraagje, ik heb het geprobeerd op het op jouw manier op te lossen en dat gaat ook goed maar toch als ik een vestiging tussen de hoofdlijst zet komt er in het vestigingenbestad toch een andere vestiging te staan. Bij mij staat die postcode dus zeg maar niet 'vast'. Hoe kan ik het wel vastzetten?

De postcode staat nu dus 2x in de lijst, helemaal voorraan en gewoon na de straatnaam. Bij de eerste postcode vermelding (dus op A2 in vestigingenbestand) heb ik de volgende code staan:
=VERT.ZOEKEN('[Moederbestand kosten.xls]Objectenboom'!$A$12;'[Moederbestand kosten.xls]Objectenboom'!$A$1:$F$208;1;ONWAAR)

Deze code werkt wel dat is het probleem niet... Ik geloof dat ik iets mis om die eerste postcode (A2 in vestingenbestand) vast te zetten.

Marieke, ik heb de voorbeeldbestanden even niet bij de hand, maar probeer de formule eens als volgt te veranderen:

=VERT.ZOEKEN('[Moederbestand kosten.xls]Objectenboom'!$A$12;'[Moederbestand kosten.xls]Objectenboom'!$A$1:$F$208;1;ONWAAR)

Ik zie nl dat je de formules niet excat zo hebt gemaakt zoals ik ze in mijn voorbeeldbestanden heb gezet.

De rood gemarkeerde letters/cijfers moet je weghalen.

Tot slot, je zet op het eind vd formule 1;onwaar. Dat betekent dat je de waarde uit de 1e kolom ophaalt, en dat zal de postcode zijn waar je op zoekt. Dat lijkt mij niet zoveel zin te hebben.

Zet anders eens even wat voorbeeldbestanden neer (zonder gevoelige informatie)

Hier zijn de twee bestanden, in het vestigingenbestand staat de verwijzing met VERT.ZOEKEN.

Zit er een fout in? Want nu doet ie het heel toevallig wel na een testje maar gister kwam (toen ik een nieuwe vestiging in het moederbestand had gezet) er een ander pand te staan.

Bijlagen

Hoi Marieke,

Nou fout, dat is het ook weer niet. Meer een beetje onlogisch. Of ik heb je vraag niet helemaal begrepen, dat zal aan mijn leeftijd liggen :)

Zie bijgaande bestanden. Ik heb het vestigingenbestand iets aangepast, de formules op zich waren wel goed, maar niet bestand tegen uitbreidingen in de toekomst. Nu wel.

In het vestigingenbestand moet je gewoon de postcode in cel A2 intype, dan haal-tie de rest op uit het moederbestand.

Suc6 en prettig weekend.
Gert

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Nu is het helemaal gelukt, ik snap ook waar ik fout zat!

Super bedankt :D

Marieke, wil je de vraag nog even op opgelost zetten aub?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan