hoe selecteer ik een bewerkbaar gebied

Status
Niet open voor verdere reacties.

faith8

Gebruiker
Lid geworden
23 okt 2007
Berichten
48
Ik heb een dynamisch websjabloon gemaakt in Frontpage, maar hoe selecteer ik nu een bewerkbaar gebied?
 
Hoi faith8,
Heb je deze als eens geprobeerd?

Met vriendelijke groet,
CSShunter

PS:
FrontPage levert slechte code, en is verouderd. Fabrikant Microsoft zelf doet er niets meer aan en raadt het gebruik af. Je zou de (gratis) web-editor KompoZer eens kunnen proberen. Die levert goede codes! :)
 
Hallo Csshunter,

Dank je wel voor je antwoord, helaas kan ik hier niks mee.
K mag dan wel blond zijn maar ik begin altijd als eerste te zoeken in google alvorens ik hier mijn vraag stel.
Op de site van microsoft staat: selecteer een bewerkbaargebied, mijn vraag was: hoe doe ik dat dan.

Je link naar google komt mij zeer onsympathiek over! Men name de laatste mededeling "was dit zo moeilijk..."

Dat frontpage verouderd is is mij bekend, dat was mijn vraag dan ook niet....
 
Hallo Csshunter,

Dank je wel voor je antwoord, helaas kan ik hier niks mee.
K mag dan wel blond zijn maar ik begin altijd als eerste te zoeken in google alvorens ik hier mijn vraag stel.
Op de site van microsoft staat: selecteer een bewerkbaargebied, mijn vraag was: hoe doe ik dat dan.

Je link naar google komt mij zeer onsympathiek over! Men name de laatste mededeling "was dit zo moeilijk..."

Dat frontpage verouderd is is mij bekend, dat was mijn vraag dan ook niet....

Als ik nog één offtopic reactie mag maken. In plaats van frontpage zou ik echt overwegen gebruik te gaan maken van Visual Studio Web Developer. Dit is een Microsoft programma wat alle functies van Frontpage ook ondersteunt.

http://www.microsoft.com/express/Web/

Ik heb verder geen ervaring met Frontpage, dus ik kan je helaas niet verder helpen.

Gr. Maarten
 
Hoi faith8,
Het was niet m'n bedoeling je in je wiek te schieten! :)

Mijn ervaring met zo'n kleine 1000 vragen hier op dit forum is, dat vaak wel op Google wordt gezicht, maar soms net niet met de goede zoekwoorden. Vandaar dat ik regelmatig een Google'tje geef, voor de breek: baat het niet dan schaadt het niet. En ik check in ieder geval altijd eerst even of bij de resultaten met mijn trefwoorden in principe bruikbare dingen staan.
- Het automatische pijltjes-opzoek mechaniekje vind ik gewoon leuk om te zien: hoe ie het invult met de opgegeven trefwoorden. Het verschijnende "was dat nu zo moeilijk" blokje vind ik ook niet super (ik zou daar zelf "Kijk, hier is ie!" of zoiets van gemaakt hebben), maar dat schoolmeestersvingertje moet dan maar als tegenprestatie gezien worden voor de tijd/moeite die ik erin heb gestoken om iets uit te zoeken. ;)
- Overigens: hoe duidelijker de vraag (met wat al geprobeerd is, de link naar de pagina waar een onbegrijpelijke zin in staat, enz.), hoe duidelijker de reacties kunnen zijn.
- Als ik een extra tip geef, dan zet ik die pas helemaal achteraan: eerst antwoord op de vraag i/d reactie zelf; en de offtopic-onderwerpen, misschien toch ook belangrijk voor de vraagsteller (en/of andere toevalllige of minder toevallige bezoeker!), als PS'je: "je vraagt het niet, en je kan take it or leave it". You leave > nothing at the hand.

Terzake nu.
Als ik op de Google-resultaten bij MS ga kijken (of in de in FP ingebouwde FrontPage Help met trefwoord "dynamisch websjabloon"), kom ik al gauw tegen:
Bewerkbare gebieden toevoegen aan een dynamische websjabloon
1. Open het bestand met de dynamische websjabloon (.dwt).
2. Klik in de weergave Pagina onder aan het documentvenster op Ontwerpen.
3. Selecteer alleen de gebieden in de sjabloon die andere webauteurs mogen wijzigen in de gekoppelde webpagina's.
4. Klik met de rechtermuisknop op een selectie en klik vervolgens op Bewerkbare gebieden beheren.
5. Typ in het vak Naam van gebied een naam voor het bewerkbare gebied, bijvoorbeeld Koptekst, Hoofdtekst of Voettekst.
6. Klik op Toevoegen.
7. Herhaal stap 3 t/m 6 voor elk nieuw bewerkbaar gebied dat u wilt toevoegen en klik vervolgens op Sluiten.

Nu had ik in mijn Frontpage-jaren nog nooit zo'n dynamisch websjabloon gebruikt, en werd nieuwsgierig hoe het in z'n werk zou gaan. Het achtervoegsel .dwt doet trouwens vermoeden dat ze het kunstje hebben afgekeken van Dreamweaver (dwt = DreamWeaverTemplate)!
Dus FP geopend, een dwt'tje aangemaakt, en gekeken wat er gebeurt.
  • Inderdaad: als je in een dwt-bestand in Pagina-weergave ("Ontwerpen") iets selecteert (op de gewone manier: klikken en slepen), dan kan je met de rechtermuisknop het context-menu oproepen, waar de optie "Bewerkbare gebieden beheren..." in zit. De rest wijst zichzelf.
  • Op dezelfde manier kan je in het dwt-bestand het bewerkbare gebied weer verwijderen.
  • Als je in een pagina zit, waaraan zo'n dynamisch websjabloon gekoppeld is (volgens recept op de hierboven aangehaalde Help-pagina), dan kan je in de ontwerp-modus naar het geel-oranje omkaderde gedeelte gaan, en dat naar smaak veranderen. De andere gebieden kan je gewoon niet bij komen (cursor verandert in soort "verboden in te rijden" verkeersbordje).
  • In code-weergave is de niet-wijzigbare tekst ook geel-oranje aangegeven. Als je daarin toch dingen gaat aanpassen, vraagt FP bij het opslaan van de pagina beleefd, of je die wijzigingen wilt doorvoeren in het sjabloon. Als niet, dan herstelt FP automatisch het originele sjabloon, en worden bij het opslaan van de pagina de veranderingen ongedaan gemaakt.
Met vriendelijke groet,
CSShunter

PS: ik begon ook blond, maar werd op m'n 16e al grijs. Zal ook wel niets betekenen. :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan