Foto-carrousel / Layout slicen zonder tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi csshunter,

Ik was idd met die transparantie aan het rommelen geweest. De reden was dat die slideshow als hij veranderde van plaatje als png kwam er een witte laag "onderdoor" tijdens de fade.. zag er niet uit. Moest ik dus terug naar jpg, met het "canvas tafelkleed" (of terwijl, bobbeltjes ;-) er aan vast....

De transparantie die jij ontdekt hebt is waarschijnlijk de transparantie die in de "Main" zit, waar de tekst van de site weergegeven wordt. Het witte papier wat op tafel ligt is patroon teken papier en is in werkelijkheid ook een heel kleien beetje transparant, vandaar... Als je naar de foto of naar het visitekaartje kijkt die op tafel liggen, die hebben de transparantie niet!

Die png tjes zijn er dus eigenlijk niet.....

O, en die centimeter heb ik recent nog verplaatst... hierdoor paste de tekst in de "CENTER" (tussen de pijltjes onder de carousel) beter...
De nieuwe "footer" is geplaatst! Voor de zekerheid ook gelijk een nieuw bakkie koffie!!

Verder ziet hij er super strak uit Top........ Thx, nogmaals..
Die ".clearLeft" heb ik nog niet eerder gebruikt zo!

Het witte papier wat op tafel ligt is patroon teken papier en is in werkelijkheid ook een heel klein beetje transparant, vandaar...
Ik vermoedde al zoiets, want jij bent iemand met oog voor detail; en ik had intussen mijn reactie geprepareerd :) :
  • Dat kan helemaal kloppen, maar 9 van de 10 mensen zal dat ontgaan, en die zien niet de stof-achtergrond er doorheen schijnen, maar alleen een wat smoezelig vel, oneerbiedig gezegd.
  • Het hangt ook van de lichtval op het patroonpapier af, en de positie van de kijker t.o.v. het papier en de lichtval. :p
  • In werkelijkheid focust je oog zich op het papier en filtert de 3D doorschijnende achtergrond er uit (behalve als je die echt wilt zien). En als je het papier beweegt, blijft de stof eronder liggen, zodat duidelijk is dat het transparantie is.
  • Op een plat scherm heeft de transparantie een ander effect: je kunt niet ontsnappen aan het beeld, en je moet moeite doen om vast te stellen waar de 3D er in zit. En bij verschuiven van het papier (scrollen) beweegt de stof mee, dus daaraan kan je niet ontlenen dat het om transparantie gaat. - Is misschien iets aardigs mee te doen, door voor het stoffen background-image een { background-attachment: fixed; } in te voeren. Dan blijft de stof liggen, en beweegt het papier bij scrollen (en zie je de doorschijnende bobbeltjes op dezelfde plaats blijven zitten). Hoewel, misschien is dat effect heel minimaal.
Maar mijn plan was anders. Ik wilde de mini-transparantie van het papier afschaffen, omdat je dan geen twee transparanties hoeft te hebben (de 100% transparantie voor de randen, en de zeg 5% transparantie van het papier zelf). Zo ontsnap je aan het gebruik van png's (de enige webgeschikte bestandssoort die dat kan), en kan je ook een gif gebruiken.
  • Drijfveer: zo'n png is veel groter, en een gif kan enorm in downloadtijd schelen.
  • Het logo alleen al (www.dekoweb.nl/tresmode/images/logo.png) is maar liefst 266kB, in mijn gif-variant (www.developerscorner.nl/csshunter/images/treslogo710x230.gif) is het "maar" 63kB.
  • In totaal zit er zeker voor 780kB aan images in de pagina, en alles wat daar af kan, is (snelheids)winst. Iemand op een afgelegen boerderij zonder snel internet moet nu ruim 2,5 minuut wachten, voordat zijn/haar telefoonmodem van 56Kbps de pagina op scherm heeft staan (!).
Maar het doorschijnend papier kan desgewenst óók met gif's gerealiseerd worden. D.w.z. in de constructie van de images de background-laag van de png niet transparant maken, maar daar de stoffen background in kopiëren. Als je dat samenstel opslaat als gif, kunnen later de stof-buitenkanten er af geknipt worden en omgezet worden in (100%) transparantie. Dan ben je er ook.
Het wordt dan alleen even spannend of de 256 kleuren van een gif voldoende nuances aankunnen in de kleurschakeringen. In het logo lukt dat aardig, hopelijk in de rest ook.

Voor het rechthoekige middenstuk zou eventueel een jpg (met compressie) gebruikt kunnen worden, die kan alle kleuren aan (en hoeft daar niet transparant te zijn). En dan wordt het spannend, of de aansluitende gif'jes ernaast wel exact dezelfde kleuren op de grens hebben, anders zie je opvallende scheidingslijnen.

Kortom, 't is nog niet zo eenvoudig...
En dan moet er ook nog een automatisch verlengstuk voor het patroonpapier komen, zodat als de tekst groter wordt, alles er nog op kan. Want daarom begon ik met het knutselen aan de afbeeldingen (en om het carrousel op z'n plek te krijgen natuurlijk). Was ik toch bijna vergeten dat het daar om ging! ;)

Maar nu zit er voor mij weer een werkweek aan te komen. Misschien kan ik er tussendoor nog iets aan doen.

In elk geval: wordt vervolgd!
Met vriendelijke groet als altijd,
CSShunter

PS:
Wat ik nog steeds niet goed kan plaatsen, is het gelige cirkelsegmentje rechts onder het patroonpapier. Zijn dat de restanten van een door het koffiekopje geplet koekje onder het papier? :D

Je argumenten over die transparantie in het papier kan ik me wel in vinden, ik had eerst het vel gewoon wit bij het ontwerpen maar mede door de tekening erop leek het me beter als hij iets transparant was..

Over die .png 's heb je (ook al) zeker gelijk in en was ik me ook bewust van. De .gif 's die ik eerst had gemaakt zagen er niet uit, zeker niet vergelijkbaar met de .jpg 's van bv de main. Toen toch maar naar de .png 's overgestapt al probeer ik die altijd te vermijden. Dan maar die 2 dames (die ergens in de rimboe wonen en niet de moeite nemen om adsl aan te schaffen omdat ze liever garen kopen om een kleding stukje voor hun achter achter klein kind te maken) niet bereiken.........:)

Mischien is jou uitvoering van de .gif 's een betere oplossing, dus net een klein stukje "tafelkleed" met schaduw mee nemen en de rest transparant maken!?!?
Ga ik proberen...

De "main" zoals ik dat altijd noem, kan ik mischien ook zo maken dat die helemaal wit is, als ik het papier toch helemaal geen transparantie mee geef... er omheen kan dan langzaam de (patroon)tekening "infaden"..
Ik hoop dan alleen dat het niet te "steriel" wordt, ik bedoel dat de hele uitstraling wel een beetje "bruincafe" achtige, gezellige, warme sfeer moet uit ademen...
Vandaar ook die oude koffie vlek op het tafelkleed..... :p (detail he..)

Hoi csshunter..

Ik heb de pngs vervangen door gifs. De koffievlek heb ik weggehaald.
Uit de "main" heb ik de transparantie weggehaald..

Ik loop alleen iedere keer vast met de oplossing van jou met <div> indelingen..
Ik snap niet hoe die "variabele" "main" werkt..:(

THX again...

Ha Ivo,
Tegelijkertijd was ik ook aan Tres aan het knutselen. :D
Het hoofdprobleem heb ik inmiddels getackeld: als de bezoeker de lettergrootte verandert moet de achtegrond nog steeds kloppen! Met een vaste achtergrondfiguur (ook al is die in stukjes opgeknipt) lukt dat niet. Er is een ergens een tussenstuk nodig, dat naar behoefte in de hoogte kan groeien, zonder dat het patroonpapier een gat krijgt of gebroken wordt.

Ik heb nu voor de backgrounds: het tafelkleedstofje (52 kB), een bovendeel (176kB), het middenstuk (2kB) en het onderste stuk met koffiekopje en schaar (ook zonder vlek ;) ; 108kB). De background is met deze 4 stukken compleet: inclusief de knopjes voor het carrousel en de rest. Al met al: 338kB, zo ongeveer de helft van de originele omderdelen. Inmiddelerwijl is de breedte aangepast aan resolutie 1024x768px, zodat met dan niet links-rechts hoeft te scrollen. :)

De positionering in <div>'s heb ik ook bijna rond (is makkelijk als je precies weet wat je waarom wilt doen), alleen de carrousel-ingrediënten moeten er nog in. Maar vanavond gaat me dat niet meer lukken.
Ik hoop er gauw aan toe te komen de rest af te maken, en een uitleg in elkaar te timmeren.

Wordt vervolgd!
CSShunter

Ziet er erg veel belovend uit !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ben benieuwd naar je uitleg, en oplossing voor dit voor mij te grote probleem...

Grtz..

Wat gaat tijd toch snel..
Alweer een weekje verder...

Mag ik zo brutaal zijn om te vragen hoe je er voor staat met je uitleg voor mijn moeders site?? Ik ben namenlijk echt reuze nieuwschierig.............. :o

First things first hoor daar gaat het niet om!!

Groetjes......... :p

Yes, vragen staat vrij! :)
Elke dag is je site wel eventjes in m'n gedachten geweest, en van het weekend dacht ik mijn slag te slaan. Er kwam alleen een onverwacht edoch tijdrovend haastklusje tussen voor de eigen website van de organisatie waar ik werk, en dat moest ik laten voorgaan.
Maar ik kan ook mijn suggesties in porties opdelen, dan komt niet alles tegelijk, maar stuk voor stuk. Eventueel kom ik later nog iets tegen dat nog een kleine aanpassing vraagt, maar dat zien we dan wel weer.
Dan is het begin hier!

Fase 1:
  • Achtergrond in de html-css: het tafelkleed-img, in de body-css alvast zoveel mogelijk van de rest van de achtergrond. Inclusief de knopjes voor het carrousel!
  • Het tafelkleed is gefixeerd, dan kan het patroon enz. over de tafel heen schuiven als je scrollt. - Ze kunnen desgewenst ook samen omhoog scrollen.
  • De stippeltjes-ruimte is voor t.z.t. de reactie-plaatjeswissel.
  • In de breedte past ie nu zonder horizontale scrollbar op een beeldscherm met resolutie 1024x768px.
  • Bij het logo een link met hover-img aangebracht, zodat je met een klik op het logo naar de startpagina kan gaan.
  • De binnenruimte van het carrousel is nu op precies 200x200px gezet, dat is makkelijk te onthouden als er later eens een nieuwe dia aan toegevoegd moet worden.
  • Alle afbeeldingen teruggebracht tot gif'jes van [dezelfde!] 256 kleuren: (a) het verschil met 16,7 miljoen kleuren in een png of ongecomprimeerde jpg zie je nauwelijks (!); (b) gif's zijn scherper dan gecomprimeerde jpg's; (c) gif's zijn in dit geval veel kleiner aan kB's; (d) gif's staan transparantie toe (= nog minder kB's, en nodig voor scrollen over de tafel).
  • Opmerking-1: later kunnen we met Smush-It kijken of de afbeeldingen nog kleiner kunnen worden met behoud van kwaliteit (en transparantie). Maar dat kunnen we doen als echt alle images klaar zijn, dan gaat dat in één klap. - Ik zag al dat er van de 148kB van de grote afbeelding nog 24 kB af te snoepen zijn. Da's mooi meegenomen voor de snelheidswinst! :)
  • Opmerking-2: het reactie-wisselprogramma script doet het bij mij op de site niet. Maar het is in principe eenzelfde soort carrousel als het andere, en het javascript daarvan is waarschijnlijk zo aan te passen dat het óók deze platenwisselaar kan bedienen. Dat scheelt dan weer code; maar is van later zorg: eerst de rest van de layout in hoofdlijnen op het scherm zien te krijgen!
Waarom het patroon zo bruusk is afgeknipt?
Dat komt de volgende keer! :)

Met vriendelijke groet,
CSShunter

PS: tot dusverre valid html en valid css.

Whooo...........

Echt cool man, je maakt er echt veel werk van, duidelijk een zaak van GEEN HALF WERK :thumb: :thumb: :thumb:
Wordt ZEER gewaardeerd, als je wil regel ik wat gratis lesjes bij Tresmode voor je.. LOL :p
(als dank!!)

Ik ga wachten op mijn volgende les, die harde lijn viel namelijk erg op !!

Helemaal TOP..

Als je zou willen kan je bij de cript van die plaatjeswissel hoor (maar dat heb je vast al gezien..) http://www.dekoweb.nl/tresmode/include/reacties.js

Hoi Ivo,
We pakken de naald en draad weer op. :)
Deze keer waarom ik het patroon zomaar doormidden heb geknipt.

Onder het kop-gedeelte moet een driedeling in kolommen komen: een #menu aan de linkerkant, een #main voor de hoofdinhoud van een pagina, en een #rechterkolom waarin het carrousel met toebehoren gaat komen.
Het geheel pakken we in in een #wrapper, zodat we desgewenst onder het geheel van die drie nog een voettekst kunnen plaatsen.
Dat is dan:

Fase 2:

• Het #menu laten we drijven aan de linkerkant { float: left; }, en krijgt een breedte van iets over de rand van het patroon. Dan past ook het langste woord uit het menu (hier: "Vergevorderden") er altijd in, ook als een bezoeker de voorkeur geeft aan een grotere lettergrootte.
  • De #rechterkolom laten we drijven aan de rechterkant { float: right}, en krijgt een breedte die net geboeg is om alles van het carrousel er binnen te krijgen.
  • De #main drijft niet, dan komt deze er precies tussen te staan.
  • Als je een kort #menu zou hebben (of een #main met veel tekst), zou de #main-tekst onder het menu gaan springen zodra daar ruimte voor is. Dat kan vermeden worden door de #main een margin-left te geven ter breedte van de menu-kolom. In de praktijk: iets meer: dan is er nog wat speling voor het oog.
  • Op dezelfde manier krijgt de #main container ook een margin-right, om niet onder het carrousel te kunnen uitlopen.
  • Zo is de #main dus een mooi strakke kolom geworden met van boven naar beneden steeds dezelfde breedte.
  • Om tekst onder het geheel van de drie kolommen te krijgen (= onder de hoogste van de drie; welke weten we nog niet), komt onder de #wrapper een <div>'je, waarmee onder de drijvende elementen wordt gekomen door deze "op te schonen" (vrij te maken): { clear: both; }. Zo is de ruimte vrijgemaakt voor een voettekst over de volle breedte.
  • Bovendien zorgt deze "clear" voor het kunnen opvullen van de achtergrond-ruimte van de kolommen, en dat komt in het vervolg goed van pas.
Tot zover: alles gaat goed, en nog geen enkele reden om het mes in het patroon te zetten. ;)

Maar nu!
Stel dat je in een pagina een grote hoeveelheid #main tekst hebt, of een #main tekst die er bij een normale lettergrootte precies op past. Dan zou die tekst ongewenst over de onderste achtergrond (met schaar en koffiekopje) heen gaan lopen als deze vast zou zitten aan de rest! Kijk:

Fase 2a:
  • Veel tekst (en eigenlijk nog niet eens zo heel erg veel tekst).
  • Als de bezoeker grotere letters heeft ingesteld (zonder op het totaal in te zoomen; bv. in Internet Explorer: Beeld > Tekengrootte; of in Firefox: Beeld > Zoomen > Alleen tekst zoomen / Inzoomen) wordt dit verschijnsel alleen maar erger. Zie bv. deze: fase 2b.
  • Je zou een vaste lettergrootte kunnen opgeven (in px) om ervan af te zijn. Maar dat werkt alleen in Internet Explorer! Alle andere browsers trekken zich daar niets van aan (zoals het hoort volgens de w3c standaarden). Achterliggende reden: de bezoeker moet de baas kunnen zijn over het formaat van de letters op het scherm; als de bezoeker een grotere letter nodig heeft om een pagina te kunnen lezen, moet de bezoeker dat kunnen instellen. - Anders is voor deze bezoeker de hele website niet te lezen!
  • Lettergrootten in de css horen daarom in een relatieve maat opgegeven te worden (in em's bijvoorbeeld; 1em = 100%, en je kan ook bv. .9em en 1.35em opgeven). Dan kan de surfer met IE ook het letterformaat aanpassen.
Nu zal het probleem duidelijk zijn. :D

De oplossing zal gevonden moeten worden door het achtergrond-gedeelte met schaar en koffie naar onderen te verplaatsen, en de rest bovenaan te houden.
Oftewel: het patroonpapier zal moeten meerekken met de hoogte van de tekst.
  • Nu zou je de afbeelding van het patroonpapier in z'n totaal wel kunnen rekken in de hoogte (bij behoud van dezelfde breedte), maar dan raakt alles buiten proportie. Een ovaal koffiekopje bijvoorbeeld. :shocked:
  • Dat moet het dus niet zijn. Wat wel? Er moet op listige manier een tussenstuk in geflanst worden, waarmee het gat tussen het vaste bovenstuk en het vaste onderstuk gevuld kan worden.
  • Dat tussenstuk moet dan net zo hoog worden als nodig is om de hoogte van de tekst boven de schaar te houden. Kan dat? Ja, en daarom was alvast het patroonpapier doormidden geknipt. :)
Hoe pakken we dit aan?
Met de CSS schuifdeuren-techniek!

Wordt vervolgd!
Met vriendelijke groet,
CSShunter

PS: Je ziet dat ik het begin van de centimeter heb losgemaakt van het carrousel-opplakkertje (liep er eerst overheen). De paar pixels verticale ruimte die er nu tussen zitten, worden het geheim van de smid. > Volgende keer!

De CSS schuifdeurentechniek!

De naam komt van het artikel "Sliding Doors of CSS" van Douglas Bowman in het online magazine "A List Apart": www.alistapart.com (zet die in je favorieten-mapje!). Het artikel werd in 2003 geschreven: de techniek is sindsdien wijd en zijd toegepast en heeft nog niets aan waarde ingeboet. Kan bijvoorbeeld ook toegepast worden om flexibele ronde hoekjes om een container te plaatsen, maar dat terzijde.

Waar komt het op neer?
Stel je twee schuifdeuren voor, die achter elkaar kunnen schuiven:

sliding-doors-a.png
  • Je maakt twee <div>'s aan: de tweede direct binnen de eerste, en in elk geval de buitenste zonder opgegeven breedte.
  • In de eerste ("buitenste") <div> zet je het gedeelte dat erachter mag schuiven: de rechter schuifdeur. Die wordt erin geplaatst als achtergrondfiguur met { background-position: 100% 0; }. Dan is de rechterkant van de rechterdeur altijd aan de rechterkant van de container.
  • In de tweede ("binnenste") <div> wordt de linker schuifdeur opgehangen: ook als achtergrondfiguur, maar nu gewoon links beginnend. Omdat deze <div> later in de html staat, overlapt de achtergrondfiguur de achtergrondfiguur van de buitenste <div>. :)
  • De tekst en andere spullen komen nu in de binnenste <div>.
  • Als de binnenste <div> nu breder wordt gemaakt, bv. in een liquid layout (met de binnenste <div> een percentage van de breedte van het beeldscherm), dan gaat de rechter schuifdeur mee naar rechts, omdat ook de omvattende buitenste <div> meegroeit in de breedte.
Attentie: in jouw geval staan de schuifdeuren op z'n kant!
Als je het schuifdeuren-plaatje een kwart slag naar rechts draait, krijg je:
  • Een buitenste <div> waar het onderstuk van het patroonpapier in moet komen: d.w.z. de schaar/koffie-onderkant plus een opzetstuk dat de nodige ruimte tussen onderkant en het bovenste deel van het patroonpapier kan opvullen.
  • NB: dit "tussenstuk" moet bij elke hoogte van de pagina op de bovenkant kunnen aansluiten! > Alles moet hier verticaal hetzelfde zijn, anders lukt het niet: want de rek gebeurt exact verticaal. > Er mogen dus geen schuine lijnen of mooi extra dingen in het patroonpapier in het tussenstuk komen.
  • Een binnenste <div> waarin de bovenkant van het patroonpapier komt, en dat over het tussenstuk heen kan schuiven zonder dat je ergens een grens ziet: naadloos aangenaaid.
In het klein is het schema met tussenstuk:

sliding-doors-b.png

(het paars is waar de transparantie komt)

Nu de montage: wordt vervolgd!
Met vriendelijke groet,
CSShunter

Ok,
Fase1 had ik zelf ook gespot, dat dat beter moest bedoel ik dan!

Fase2 gaat wat verder. Die "wrapper" kende ik wel maar had nog nooit gebruikt! (de mexicaanse versie overigens wel, lekker met veel kaas, even in de oven!!) :p
Eigenlijk is het heel simpel, als je het weet... :)
Ik heb het nu slechts 1 maal gelezen en het is me geheel duidelijk.
Ook snap ik dat die "schuideurentechniek" nog veel meer in hun mars heeft!!

Bij mijn ontwerp heb ik idd geen rekening gehouden met de verandering van lettergrote.
Vandaar ook dat ik lettergrote in px mee nam in mijn css. (TOT de dag van vandaag) lol
Zeker vor deze site (de doelgroep is vaak toch wel wat ouder denk ik) denk ik dat het handig is, buiten dat het van w3c "moet".

Het "tussenstuk" wat "rekbaar" gemaakt word, is dat dan 1px hoog of is dat dan een hoger plaatje wat er daadwerkelijk achter schuift?

Al met al Bere intresant!!!! :thumb: Ik kijk mijn ogen uit! :shocked:
Thx again! Kan niet wachten op fase3!

PS; Vanavond ga ik zeker die sites even checken en door bladeren!!!

Laatst bewerkt:
Hoi Ivo,
Ik denk zo dat je enthousiasme meteen wat voorbijgangers die dit topic lezen, meezuigt in de besmettelijke ziekte van het mooie css. Aanstekelijk, niet?! :)
Het "tussenstuk" wat "rekbaar" gemaakt word, is dat dan 1px hoog of is dat dan een hoger plaatje wat er daadwerkelijk achter schuift?
Dat kan op verschillende manieren:
1. Door een flinke portie tussenstuk onderaan het bovendeel te hangen, en dan het schaar/koffie onderstuk eroverheen schuiven, of
2. Door een flinke portie tussenstuk bovenop het schaar/koffie onderstuk te plakken, en dan het bovenstuk eroverheen schuiven.
Beide methodes hebben als nadeel dat je er flink wat tussenstuk onder/boven moet zetten om geen risico te lopen dat het tussenstuk bij veel/grote tekst toch nog te kort is. Maar groot plaatje = veel kB's, en dat willen we niet.

Maar gelukkig is er nog een optie:
3. Inderdaad, een los tussenstuk, dat er herhalend in gezet kan worden.

Om dat te doen gaan we de schuifdeurentechniek twee keer toepassen:

sliding-doors-c.png

• Er zijn nu 3 lagen: de onderste laag is de achtergrond van het doorkijkje tussen de deuren (het tussenstuk), de andere twee zijn de linker- en rechterschuifdeur (het bovenstuk en onderstuk van het patroonpapier).
  • Voor het zich herhalende tussenstuk kan je in principe een img van 1px hoog gebruiken, maar je kunt er net zo goed iets van een pixel of 60 hoog van maken. In downloadtijd scheelt dat nauwelijks, maar het scheelt wel veel rekenwerk voor de browser. In plaats van 60 keer die 1px-regel te moeten plaatsen, hoeft er nu maar 1x het hele blok ingeplakt te worden, enz. Het hele blok staat na de ene keer downloaden klaar op de computer van de bezoeker, en dan is het inmonteren weinig moeite voor een browser (hebben ze me zelf verteld :D).
  • In ons geval komt daar nog bij: met 1px hoog wordt alles verticaal in uni-kleuren weergegeven, terwijl op de aansluitende stukken (door het gebruik van gif's) juist spikkeltjes staan om tussentinten weer te geven. Ook voor het oog is het dus beter om een wat hoger tussenstuk te gebruiken, waarop dezelfde spikkeltjes staan. Een lijn op het punt van overlap (boven en beneden) is dan onwaarneembaar. :)
We beginnen dus met de onderste laag, die moet beginnen waar de eerste regel tekst van de inhoud begint: de inhoud van de #wrapper.

Fase 3:
  • Hoe hoog de tekst ook is, deze schuift altijd de #wrapper mee naar beneden.
  • En met de grotere #wrapper wordt ook het "tussenstuk" tussen de schuifdeuren groter.
  • Hiermee is ons behang klaar (de achterwand die we tussen de schuifdeuren door zien). :)
  • Het bovenstuk dat er al zo mooi stond, is nu achter het behang geplakt! :D
  • Maar dat is niet erg want:
Nu de deuren nog!

Maar het wordt alweer laat, dus:
Tot de volgende keer!
CSShunter

Hihihih :)
Bedenk me net dat ik me nog nooit zo lang heb geintreseert voor een patroontekening.. LOL :D
Maar goed, die schuifdeuren van jou maakt het ook wel erg intresant moet ik zeggen.
Moet zeggen dat ik niet door had "we" zoveel bekeken werden!
Waarschijnlijk door jou goede, heldere en uitgebreide uitleg :thumb:

Kan niet wachten op Fase 4!!
Groetjes...

Mischien een ideetje om het deel over IvoBookish' site af te spiltsen in een nieuw onderwerp? Het zou zonde zijn als het harde werken van CSShunter over het hoofd werd gezien.

... ideetje om het deel over IvoBookish' site af te splitsen in een nieuw onderwerp?
Lijkt me geen gek idee. Titel zou kunnen zijn: "Foto-carrousel / Layout slicen zonder tabel".

Misschien kan een welwillende mod van helpmij dat arrangeren? *) ;)

Met vriendelijke groet,
CSShunter

*) Het begin zit op 12 februari 2010, 23:33.

Helpmij vraagt ook artikelen voor hun nieuwsbrief. Of zou dit te ingewikkeld zijn?

Topic op verzoek afgesplitst :)

Voor de nieuwsbrief is deze materie inderdaad wat te 'diep' - al is dat aan de nieuwsbriefredactie om te beslissen, dus voel je vrij om het in te sturen! - maar vergeet sowieso niet dat we in onze afdeling Tips en Handleidingen ook een sectie Website bouwen hebben ;)

Zo, nu weer on-de-topic.
We zitten al bij:

Fase 4:
  • In de <div id="wrapper"> zat al het tussenstuk als achtergrondafbeelding.
  • Meteen na de <div id="wrapper"> is een <div id="wrapper-top"> ingevoegd, die met </div> eindigt vlak voor de einde-</div> van de #wrapper.
  • De #wrapper-top is nu de binnenste <div>, die precies even groot is als de #wrapper-div.
  • Het bovenstuk hadden we al. Dat is ook bij de bezoeker al gedownload, en dat kan dus zonder enige vertraging direct nog eens ingemonteerd worden: we gaan het bovenstuk recyclen! ;)
  • Het bovenstuk plaatsen we nu dus in de #wrapper-top, dan komt deze als "vaste schuifdeur" (of meer: als lambrisering) voor de aaneengesmede achtergrond van het zich herhalende tussenstuk.
  • Zo! Maar nu hebben we de header er dubbel in staan. :shocked:
Dat lossen we eenvoudig op met doorschuiven (fase 4a), tot we hebben:

Fase 5:
  • Omdat het om een achtergrondafbeelding gaat, die in de eerder rood gestippelde #wrapper-top staat (en daar dus nooit buiten kan komen!), kunnen we deze in die #wrapper-top omhoog hijsen met het vereiste aantal pixels (hier: 240px).
  • Dat gaat met de background-position: horizontaal aan de rechterkant, en verticaal 240px van de hoogte af. In de korte css-notitie wordt dat:
Code:
[FONT="Courier New"][SIZE="2"]#wrap-top {
	background: url(images/tres-bg-boven.gif) no-repeat right -240px;
	}[/SIZE][/FONT]
  • Uiteraard laten we deze afbeelding zich niet herhalen, anders is het tussenstuk in de laag eronder niet te zien.
  • Mocht er heel korte tekst zijn, dan is het bovenstuk al voldoende om voor het tekst-deel als achtergrond te dienen, en is het tussenstuk niet nodig, d.w.z. het wordt nu volledig afgedekt (= schuifdeur 1 zit helemaal achter schuifdeur 2).
  • Ook dat gaat vanzelf: fase 5a.
Meer over het heen-en-weer en op-en-neer rangeren van een achtergrondafbeelding "onder zijn container uit" is te vinden in de "patrijspoort-theorie".

Dat was 'm voor vandaag! :)
Tot de volgende keer,
CSShunter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan