• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

automtisch opslaan en vaste datum veld na opslaan

Status
Niet open voor verdere reacties.

alakhlifi

Gebruiker
Lid geworden
15 nov 2009
Berichten
6
Beste mede internetters,

Ik zit met het volgende, ik heb een factuur in excel gemaakt, maar zou graag het volgende erbij willen:
* Autonummering(gelukt dankzij dit forum)
* Factuur opslaan met de factuurnummer als naam bijv. factuur 000005 cel (E13)
* Datum veld cel (E12) wordt nu automatisch ingevuld, datum vandaag, maar als ik na een paar dagen die zelfde factuur open, wijzigt de datum en bij een foutje, ben ik de oorspronkelijke datum kwijt, hoe kan ik voorkomen dat die datum veld gewijzigd wordt.

Alvast bedankt voor jullie meedenken.
Bijgesloten de factuur waar het omgaat.

mvg,

Appie
 

Bijlagen

  • Faktuur test.zip
    18,4 KB · Weergaven: 60
Ik heb geen idee of je overweg kan met macro's in excel.
Maar met onderstaande code zou je verder moeten kunnen.

Code:
Range("E12").Copy
Range("E12").Select
Selection.PasteSpecial Paste:=xlPasteValues

Range("E13").Activate
ActiveWorkbook.SaveAs Filename:= _
        ("C:\Factuur & ActiveCell & Format(Date, "_yyyymmdd_") & Format(Time, "hh.mm.ss") & ".xls"

Met deze code kan je de sheet in een nieuw bestand opslaan met het factuur nummer en datum/tijd als naam.
Tevens haal je de formule uit je cell E12 en overschrijf je hem met de huidige data zodat ie nooit meer veranderd.
 
Ik heb geen idee of je overweg kan met macro's in excel.
Maar met onderstaande code zou je verder moeten kunnen.

Code:
Range("E12").Copy
Range("E12").Select
Selection.PasteSpecial Paste:=xlPasteValues

Range("E13").Activate
ActiveWorkbook.SaveAs Filename:= _
        ("C:\Factuur & ActiveCell & Format(Date, "_yyyymmdd_") & Format(Time, "hh.mm.ss") & ".xls"

Met deze code kan je de sheet in een nieuw bestand opslaan met het factuur nummer en datum/tijd als naam.
Tevens haal je de formule uit je cel E12 en overschrijf je hem met de huidige data zodat ie nooit meer veranderd.

Ik ben geen expert in macros', maar weet wel hoen je ze moet toevoegen, alleen bij het toevoegen van deze macro, krijg ik een foutmelding: de rij vanaf active workbook blijft rood.
Ik vroeg de macro aan het project (thisworkbook).
Nog bedankt voor je snelle reactie.

mvg,

Appie
 
Plaats onderstaande in een standaardmodule (ALT-F11 >> Invoegen >> Module)
Code:
Sub tst()
    [E12].Value = [E12].Value
    ThisWorkbook.SaveAs "C:\Factuur\factuur " & [E13].Value & ".xls"
End Sub
 
Plaats onderstaande in een standaardmodule (ALT-F11 >> Invoegen >> Module)
Code:
Sub tst()
    [E12].Value = [E12].Value
    ThisWorkbook.SaveAs "C:\Factuur\factuur " & [E13].Value & ".xls"
End Sub

Excuses voor de late reactie.
Ik heb allebei de macros'geprobeerd, maar er gebeurt niets bij het sluiten van de excel sheet.
Het gaat trouwens om excel 2007.
de sheet is opgeslagen als xlsm ivm de macro.
Ik kwam op een andere forum het volgende tegen:
Voor de duidelijkheid, zie ook bijlage.
Ik zou graag willen dat de excel sheet bij het sluiten opgeslagen wordt met als naam:
factuur en de waarde in cel E12.
voorbeeld: factuur 000014.xlsm oif xls of wat dan ook, als die maar opgeslagen wordt op factuurnummer.

Alvast bedankt voor elke hulp.

mvg,

Appie
 
Code:
Sub tst()
    [E12].Value = [E12].Value
    ThisWorkbook.SaveAs "C:\Factuur\factuur " & [E13].Value & ".xlsm" , Fileformat:=52
End Sub
 
Code:
Sub tst()
    [E12].Value = [E12].Value
    ThisWorkbook.SaveAs "C:\Factuur\factuur " & [E13].Value & ".xlsm" , Fileformat:=52
End Sub

Beste Rudi,

Bedankt dat je er zoveel tijd en moeite insteekt.
Ik heb de code in een nieuwe module geplakt, in ieder geval geen foutmelding, maar als ik iets wijzig in het factuur en ik wil die sluiten, gebeurt er niets. er wordt niet gevraagd of ik de factuur wil opslaan als factuur 000012, er wordt gewoon opgeslagen onder het bestaande naam factuur.xlsm.
Nogmaals bedankt voor je moeite.

Appie
 
Beste Rudi,

Bedankt dat je er zoveel tijd en moeite insteekt.
Ik heb de code in een nieuwe module geplakt, in ieder geval geen foutmelding, maar als ik iets wijzig in het factuur en ik wil die sluiten, gebeurt er niets. er wordt niet gevraagd of ik de factuur wil opslaan als factuur 000012, er wordt gewoon opgeslagen onder het bestaande naam factuur.xlsm.
Nogmaals bedankt voor je moeite.

Appie

Een kleine toevoeging:
Als ik de macro handmatig uitvoer, dan wordt er wel opgeslagen als factuur en de waarde in cel E13.
Is er een andere manier om dit te doen, of heb ik iets fouts gedaan.
Tevens vraag ik mij af of het mogelijk is om de opgeslagen facturen niet aan te passen bij openen, want nu veranderd de waarde van E13 zodra ik de opgeslagen factuur weer heropen, het komt door deze code:
Private Sub Workbook_Open()

Sheets("Blad1").Range("E13").Value = Sheets("Blad1").Range("E13").Value + 1

End Sub

Ik kan natuurlijk de opslaan pop-up melding negeren, maar wat als ik toch op ja kli, dan ben ik het factuur nummer kwijt!
Alvast bedankt voor jullie meedenken.

Appie
 
Het is dan ook de bedoeling dat je de code aan een knop hangt of met een bepaald event automatisch start (bv Workbook_BeforeClose)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan