• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

negatieve én positieve uren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tony vdw

Gebruiker
Lid geworden
10 apr 2010
beste,

Ik heb een bestand aangemaakt waarin ik een negatief uur kan ingeven door het aangepast type getalnotatie in te geven: -:mm generereert bvb -7:00.

Ik wil echter in die cel waar -7:00 ook een positief uur kunnen zetten. Met andere woorden: in één cel zou ik zowel een positief als een negatief uur moeten intikken.

Hoe doe ik dit?

Tony

Bijlagen

Negatieve uren is al vele male aanbod gekomen.
De standaard Excel kent geen negatieve uren.
Negatieve uren bestaan in principe ook niet
Je kunt nl niet zeggen 'Ik heb min 2 uur gewerkt' want wat heb je dan gewerkt.???
'of het duurt nog min 2 uur'
Je kunt het beter opsplitsen in (verschillende kolommen) 'uren gewerkt' en 'uren te kort gewerkt'
Dit zijn beide positieve getallen.

Maar wil je het toch in in kolom hebben dan kun je excel omzetten in de 1904 datum notatie
ipv de standaard 1900 notatie. Denk daar bij wel aan dat alle data 4 jaar verschillen van elkaar.

Ik neem aan dat het gaat om 2 tijden van elkaar af te trekken.
Je kunt dat dan ook doen door de uitkomst als tekst te laten verschijnen.

Bijlagen

RE negatieve en positieve uren

Thanks, Willem.

Wellicht zoek ik naar een onmogelijkheid, maar ik probeer een voorbeeld te geven:

Persoon X werkt op maandag 7 uren. Aangezien hij 56 overuren heeft, beslis ik zijn overuren weg te werken door hem thuis te laten. Via een model in Excel moet hij dus effectief - 7:00 uur kunnen invullen in één kolom gewerkte uren.
Dinsdag werkt dezelfde persoon effectief 7 uren en noteert hij 7:00 onder de voorgaande cel.
Hier stuit ik op mijn probleem dat ik wel negatieve uren kan schrijven maar geen positieve uren.
Indien ik hetzelf bijhoud, zou ik er wel weg mee kunnen. Maar ik wil dat de werknemers dit zelf kunnen doen zonder kennis van Excel. Ik kan immers niet verlangen dat een onderhoudsmedewerk Excel kent.

Vandaar mijn netelig probleem waarop ik antwoorden zoek.
Tony

Als je voor je netelige probleem een oplosing zoekt, moet je eens een goed voorbeeldje uplaoden. Mischien dat we dan tot een goede oplossing kunnen komen.

Willem ;) , ik weet dat dit niet direct de oplossing is :) , maar het beantwoord de vraag van TS .
Tony vdw , bekijk het

Oeps Willem , terug dacht ik de je .......... mea maxima culpa

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Re:

het bijhorend bestandje heeft zeker een meerwaarde, maar we zitten terug met 2 kolommen en dat wil ik juist vermijden.

Dankzij jullie kom ik wel een paar stappen dichter, maar ik ben er nog niet

Bijlagen

Als je hetzelfde bestandje post als Daniël komen we denk ik niet veel verder.
Post je eigen bestandje (zonder gevoelige informatie) eens met de goede layout waarin je het wilt hebben. Dan kunnen we je gerichter helpen.

Ik heb bestandje aangepast zoals ik het zou willen. In het geel gemarkeerde velden moet de werknemer zijn uren opgeven. De minuren dienen om het aantal overuren weg te wegte werken. Omdat de werknemer niks van Excel kent en om problemen te vermijden is er slecht 1 kolom. daar moet hij zowel een negatief als een positief uur kunnen invullen. Hem een decimaal getal laten invoeren, wil ik vermijden

groeten, Tony

Bijlagen

Ik denk dat " stropken " iets willen bereiken wat in excel met celeigenschappen niet zal gaan , met 1 kolom ? mijn inziens ook niet , tenzij er VBA gaat aan te pas komen en dan nog zie ik niet direct de oplossing . Eventueel met een checkbox > maar dan heb je terug een tweede item dat moet ingevuld gebruikt worden . Waarom geen tweede kolom , zo heb je ook direct een overzicht ( eventueel voor een filter ) op welke dagen iemand - ( min ) uren genomen heeft .

Omdat de werknemer niks van Excel kent

Iemand kent niets van excel en moet wel zijn uren daarin bijhouden???
Dit vraagt volgens mij om moeilijkheden

om problemen te vermijden is er slecht 1 kolom
Ook dit vraagt juist om problemen.

Zoals je een werknemer inwerkt in wat hij moet doen, zul je hem dus ook moeten inwerken in hoe je met het excel programma om moet gaan.

Mijn (ons) advies:
Gebruik een extra kolom met daarin of de "negatieve" uren of een code waaruit blijkt dat het "negatieve" of "positieve" uren zijn

@ Popipipo,

Ik ben het helemaal met je eens.

@ Tony

Maar met VBA is het op te lossen.
Je kunt dan negatieve en positieve uren ingeven maar dat niet met de bekende tijds notatie maar met de volgende:

700 wordt in je sheet 7:00
-700 wordt in je sheet -7:00
-1028 wordt dus -10:28

Zie progje

LET WEL!
Je kunt niet zomaar met negatieve en positieve uren gaan rekenen want Excel ziet geen negatieve uren zoals Popipipo al eerder had uitgelegd!

Als Albert Einstein Excel had gemaakt had het misschien wel gekund met zijn relativiteitstheorie!

Suc6 ermee

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan