Hallo,
MSN is natuurlijk dé manier om te chatten. Maar... Heeft er iemand een virus? Bij sommige virussen (vooral wormen) wordt een link naar een virus zoals Backdoor (Deze virus download allemaal rotzooi van internet volgens mijn antivirus) aanbevolen met een tekst als "Dit ben jij, ik zag jou!" en "Jij naakt op de foto, moet je zien!". Dit herken je aan de link: er staat .exe (executable) achter. Dan staat er bijvoorbeeld hxxp://www.photobook-img.net/photos.php?=. Dan krijg je de afbeelding (of wat een afbeelding moet voorstellen) IMAGE46453-facebook.com.JPG.jpg.exe. Ik was erbij toen een vriend erop klikte. Maar dan kan je denken: Ik heb een antivirus toch! Ik ben beschermd! Maar dat is nou juist het probleem. Een antivirus ziet deze virus niet als een virus! Dus even een tip: Blijf nog steeds goed opletten!
Grtz. Fabian.
Laatst aangepast door Fab300 : 19 augustus 2010 om 10:16
Dank voor het bericht
Ik zie inderdaad meer mensen op MSN met zulke virussen, ik krijg dan berichten van hun in het Engels. Dan vertrouw ik het al gelijk niet meer. En mijn vrienden sturen niet direct links (behalve als het van youtube is ofzo)
Maarja, linux gebruikers hebben hier dus GEEN last van. Alleen windows. (ik heb ervaring met Ubuntu linux)
Er heeft in de laatste nieuwsbrief nog een stukje gestaan over virussen onder Linux. Wellicht is dat nog het raadplegen waard?
Daar dacht ik ook al aan; ik was vergeten of dat in de nieuwsbrief stond of op het forum als topic; ik heb het opgezocht en vond dit:
Ten eerste stelt het artikel dat Linux onvatbaar is voor computervirussen en dat je daardoor geen antivirus en/of firewall nodig hebt. Dit is natuurlijk zeer onjuist en een uiterst gevaarlijke opmerking. Linux is wel degelijk vatbaar voor virussen, alleen zijn er minder virussen voor ontwikkeld dan voor Windows. Windows is veruit marktleider en het is dan ook logisch dat hiervoor meer virussen worden ontwikkeld. Echter, kwaadwillende software zoals rootkits kennen hun origines in de Linux-wereld. Ook andere virussen zijn specifiek voor Linux geschreven. Linux is dus totaal niet onvatbaar voor virussen. Vanwege het rechtensysteem onder Linux zou Linux beter beschermd zijn tegen virussen, maar blijkt in praktijk sterk tegen te vallen.
Waarom heb je daar niks aan?
http://www.avast.com/linux-home-edition helpt je niet?