Besturingssysteem overzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ricky14

Gebruiker
Lid geworden
13 apr 2009
Berichten
461
Hallo allemaal,

Ik wil een nieuwe harde schijf kopen, omdat mijn oude (deze) te klein is.
Ik wil nu deze gaan kopen.
Omdat alles nog op die kleine harde schijf staat wil ik alles (als dat kan) overzetten naar de nieuwe. Ik had drie vragen:

1). Past deze harde schijf in mijn computer? (ik zelf dacht van wel)
2). Hoe moet ik alles overzetten, of als dat niet lukt, alleen het besturingssysteem, ( Windows XP)
3). Merk je veel verschil tussen 2mb cache geheugen en straks 8mb?

Alvast hartelijk dank,
 
Hoi Ricky,

De antwoorden op je vragen:

1). Past deze harde schijf in mijn computer? (ik zelf dacht van wel)

Ja dat gaat gewoon werken

2). Hoe moet ik alles overzetten, of als dat niet lukt, alleen het besturingssysteem, ( Windows XP)

Met Acronis True Image kun je je disk imagen en daarna precies zoals het was terugzetten op je nieuwe disk. Ik maak al lang gebruik van True Image en het is echt een geweldige tool. Aan de andere kant zou ik toch wel kiezen voor een nieuwe install. Maar dan nog zou ik een image maken met True Image (want dan heb je altijd een 1 op 1 backup van je C-schijf).

3). Merk je veel verschil tussen 2mb cache geheugen en straks 8mb?

Ik geloof niet dat je echt heel veel verschil gaat merken, maar alle beetjes helpen. De nieuwe schijf is ook nog eens 7200 toeren dus dat is ook al beter.
 
Laatst bewerkt:
Je zou ook kunnen kijken naar HDClone, de gratis versie zou moeten voldoen als ik het even snel bekijk.
 
TIP: Met HDClone (download: www.miray.de/download/sat.hdclone.html) kunnen de gegevens op de oude harde schijf gemakkelijk vanuit de Windows-omgeving (in plaats van een DOS-omgeving) naar de nieuwe schijf worden gekopieerd. De freeware-versie heeft wel enkele beperkingen ten opzichte van de commerciële variant: zo zijn sommige functies niet beschikbaar en wordt de snelheid van overzetten flink geknepen. Deze beperkingen vormen echter geen probleem bij het klonen van de harde schijf, de gratis variant kan dus prima als alternatieve tool worden gebruikt.
Op die manier zou je het gewoon in Windows kunnen doen. Maar er zal vast ook een handleiding van HDClone beschikbaar zijn.
Ik neem aan dat je je nieuwe HDD alvast aansluit en dat dan de data gekopieerd wordt.
Daarna de oude schijf verwijderen en de pc van de nieuwe schijf laten opstarten.
 
Ik ben nu bezig met een image te maken met True Image.
Omdat op mijn oude harde schijf geen ruimte is doe ik dit via het thuisnetwerk op een andere pc.
Als ik de image heb gemaakt en de nieuwe harde schijf aansluit, moet ik dan gewoon de image naar de nieuwe harde schijf kopieren?
Hoe "pak ik die image dan uit" ?
 
Dat zal via de Acronis Boot cd moeten gebeuren, kan je ook aanmaken in de software.
 
dus eerst de image maken,
naar je nieuwe harde schijf kopieren en dan met dat programma 'uitpakken'?
 
1. Acronis Boot cd maken
2. image maken huidige schijf
3. HDD's omwisselen
4. booten van acronis cd (opslagmedia met image aangesloten voor het booten)
5. via de acronis boot cd de image 'uitpakken' naar nieuwe HDD
 
Die is bij de nieuwere Acronis versies aan te maken vanuit 1 van de menu's.
 
Het is gelukt!:thumb:
Alleen heb ik het iets anders gedaan, omdat ik geen cd had en het op USB niet lukte heb ik eerst gewoon Windows geïnstalleerd en toen de image uitgepakt.

Allemaal héél erg bedankt voor jullie hulp,

Gtrz,
Rick
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan