Partitie vergroten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Willemboon

Gebruiker
Lid geworden
18 nov 2004
Lees ik net hier iets over het verkleinen van D: en vergroten van C: (een vraag van The Pointer) wat overigens niet slaat op cups:D
Ik heb hetzelfde probleem, maar dan onder Windows XP.
Het antwoord is een link naar een soortgelijke vraag van vorig jaar, waarop gereageerd is met de mededeling dat dat topic verouderd is. De vraag is gesloten, dus opnieuw, want die link werkte ook al niet meer.

Ik heb voldoende vrije ruimte op D: om pakweg een 10 giga toe te voegen aan mijn C:schijf die een nijpend ruimtegebrek heeft.
Bezit ook een externe schijf waarop ik de gehele c: zou willen copieren, maar dat lukt niet zo goed ivm open bestanden.
Dus vraag 1 is: hoe copieer ik die c:-schijf integraal naar m'n externe disk?
Ik heb inmiddels AESEUS Partition Master dus hoop daarmee de actie uit te voeren van het verkleinen resp. vergroten. Iemand ervaring met deze actie? Ik vind het een tamelijk ingrijpende wijziging en ben als de dood dat het mislukt.
Vast bedankt voor de hulp.

Zondag 23/05: De backups zijn gemaakt op een externe disk, dus dat is een rustig idee.
Voorts EASEUS Partition Master toegepast: 5 giga van D: afgehaald en getracht met 'resize/move' dit toe te voegen aan C:. Helaas, lukt me niet.
Toen van die niet gealloceerde 5 giga een nieuwe partitie gemaakt en getracht die samen te voegen met C:. Lukt ook niet.
Doe ik iets fout of moet ik maar beter de C:-partitie en de nieuw gemaakte 5G-partitie deleten en vervolgens een geheel nieuwe C:-partitie maken en dan gelijk mijn backup terugplaatsen? Of heeft iemand misschien een betere, gemakkelijker oplossing?

Het probleem is inmiddels helemaal opgelost. Ik had niet in de gaten hoe die balk in EASEUS te bedienen was. Met schuiven dus.
Met dank aan allen en bijzonder voor de link naar een soortgelijke vraag. Ik was daarmee in verwarring in het begin omdat vermeld was dat dat schuiven niet zou werken onder XP. Wel dus.
Heb weer een goed werkend systeem zonder venstertje dat de diskspace onvoldoende is. Hartelijk dank.

Laatst bewerkt:
Altijd een back-upje maken idd, maar kun je niet gewoon r. muisknop op deze computer, dan beheren aanklikken en Schijfbeheer? Dat deed ik namelijk.

Kun je niet beter alle data (foto's,video's e.d.) overhevelen naar D: i.p.v. C: groter te maken? Hoe groot is C: momenteel? Om C: naar je externe schijf te kopiëren zul je toch echt een BackUp programma moeten gebruiken b.v. Acronis True Image of Norton Ghost o.i.d.

Altijd een back-upje maken idd, maar kun je niet gewoon r. muisknop op deze computer, dan beheren aanklikken en Schijfbeheer? Dat deed ik namelijk.

Wat schijfbeheer met een back-up te maken heeft ontgaat me volledig.

Easus Partition Master heeft een goede "pers", ook mijn computermaat had goede ervaring, zie ook
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=474321
http://forum.computeridee.nl/showthread.php?t=62222

Natuurlijk altijd eerst tevoren je bestanden op D: backuppen plus een backup van je systeempartitie C: maken. Voor dit laatste heb je de freeware http://www.paragon-software.com/home/db-express/index.html en dat is een fraai prog.

Overigens...als je Mijn documenten enz nog niet op D: hebt staan, moet je eerst het advies van Mik in post 3 uitvoeren en kun je altijd nog zien of je moet partitioneren. Zie http://www.schoonepc.nl/instal/persoonlijke_mappen_en_bestanden_verplaatsen.html

Bedankt voor de helpfulle reacties. Voor de volledigheid: c: is 10 Gb en mijn d: 30 Gb en hierop staan alle privé bestanden en fotos.
Van d: maak ik steeds een copie op m'n externe hd mbv copy uit het menu, maar voor c: werkt dat niet ivm "bestanden in gebruik".
Ga het nu met het backupprogramma doen.
En dan c: vergroten.

Wat schijfbeheer met een back-up te maken heeft ontgaat me volledig.

Als je gaat *****n met schijfbeheer lijkt het me toch wel zo verstandig een back-up van je C: schijf te maken of wat je dan ook doet. Als het fout gaat ben je alles kwijt :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan