PC slaat zomaar af en tijd en datum zijn onjuist

Status
Niet open voor verdere reacties.

frephi

Gebruiker
Lid geworden
22 jul 2006
Een tijdje geleden kreeg ik met het probleem te maken dat de tijd en datum in de systray niet correct was. Iedere keer moest ik dat weer aanpassen. Twee weken geleden kwam daar bij dat de PC na enige tijd zomaar afsloeg alsof de stroom uitvalt, soms zelfs meteen na het indrukken van de aan/uit knop. Ik heb toen de binnenkant van de systeemkast en alle coolers schoongeblazen, daarna gecontroleerd of alle coolers goed werkten. De PC werd niet overmatig warm. Hiermee was het probleem niet weg, maar Ik de PC bleef in de veilige modus wel gewoon doordraaien. Ik heb toen uitvoerige scans voor malware laten uitvoeren en die vonden wel wat kleine bedreigingen, die netjes verwijderd zijn. Probleem was nog steeds niet opgelost. Een week gelden heb ik een schone installatie uitgevoerd en het probleem leek opgelost, maar vandaag is het weer mis, tijd en datum is niet correct en PC slaat steeds uit ook in veilige modus en soms ook meteen na het indrukken van de aan/uit knop. Het enige wat ik nu nog kan bedenken als oorzaak is dat de processor (Intel dualcore) toch niet goed gekoeld wordt, maar hoe zit dat dan met de datum en tijd? Moederbord en processor zijn ruim anderhalf jaar oud en PC draait op Windows 7 Ulimate.
Ik plaats deze vraag ook onder het item besturingssystemen, omdat ik niet weet of het probleem hardwarematig of softwarematig is.

Laatst bewerkt:
Een PC slaat niet zomaar af. Daar is altijd een oorzaak voor.

Een PC slaat niet zomaar af. Daar is altijd een oorzaak voor.

Eh... ja zo ver was ik ook. Ik heb dit op het forum geplaatst om hulp te krijgen bij het zoeken naar die oorzaak en het te kunnen verhelpen. Dus met deze reactie kom ik niet veel verder.

Laatst bewerkt:
Sluit een oorzaak uit en vervang voor een luttel eurootje de CMOS batterij.

Sluit een oorzaak uit en vervang voor een luttel eurootje de CMOS batterij.

Daar had ik ook al aan gedacht maar de tijd en datum staan in de BIOS wel steeds goed, dus ik denk niet dat het daar aan ligt.

Zelf heb ik ook niet stel gezeten. Op een ander forum las ik dat iemand een soortgelijk probleem had en een systeemherstel had gedaan. Waarom niet, niet geschoten is altijd mis. Uiteindelijk lukte het de PC met de Windows install DVD te starten en langs die weg kon ik bij systeemherstel komen. In de lijst met herstelpunten zag ik dat er 2 dagen geleden een herstelpunt is gemaakt na een windows update omstreeks 2.15 uur 's nachts en dat kan helemaal niet want toen stond de PC uit. Ik heb de PC hersteld naar een moment van 4 dagen terug. De PC is goed opgestart met de juiste tijd en datum en is nu nog niet afgeslagen. Het begint er op te lijken dat een update de schuldige is. Ik ga ook eens kijken of er een BIOS update is. Wie weet.

Laatst bewerkt:
Het bleek toch de CMOS batterij te zijn. Op een ochtend heb ik de PC opgestart nadat hij 's nachts was uitgeschakeld en eerst het BIOS geopend voordat ik de PC door liet starten. Het bleek dat tijd en datum nog op de stand stond van de avond ervoor, dus kon het niet anders dan dat de batterij leeg moest zijn. Batterij vervangen en de PC is nog 1 keer zonder reden afgeslagen, maar daarna heeft hij tot nu toe zonder problemen zijn werk gedaan.
Hiermee is mijn probleem dus opgelost. Iedereen bedankt voor het meedenken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan