CDrom drive verdwenen!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ilsevherpen

Gebruiker
Lid geworden
26 jul 2008
Berichten
24
Hallo mensen,

Mijn CDrom drive is ineens verdwenen van mijn computer. Als ik Deze Computer opstart staan er nog wel mijn C en D drive, maar niet meer de cdrom drive, hij staat ook niet meer bij apparaatbeheer.

Ik heb vanmiddag Nero 8 geïnstalleerd en ik draai op Vista, dus ik vermoed dat het daar aan heeft gelegen. Het probleem is alleen, ik krijg de drive niet meer terug. Ik heb het volgende allemaal al geprobeerd:

- Systeemherstel (2x)
- Regedit upper filters verwijderd en opnieuw opgestart.
- Nieuwe hardware installeren (hij vindt niks)

Ik weet niet meer wat ik moet doen... kan iemand mij misschien helpen?

Alvast bedankt!
 
Bedankt voor de snelle reactie! Ik heb het programma uitgeprobeerd en het heeft inderdaad niet geholpen helaas :( Ik zie nog steeds geen cdrom drive.
 
Start Schijfbeheer ([Windows-toets]r toetscombinatie -> diskmgmt.msc)

Kijk of het cd-romstation daar wél vermeld is (maar bijv. geen schijfletter heeft). Indien wel in zicht maar geen schijfletter, rechtsklik op de cd-romstation, en kies voor "Schijfletter toewijzen" (o.i.d.)

Geef het een schijfletter.

Hopelijk kom je hier verder mee.


Succes,

Tijs.
 
Hallo Tijs,

Ik ben in schijfbeheer en ik zie inderdaad één volume waar geen schijfletter voorstaat. Er staan de volgende gegevens bij:

Volume: leeg
Indeling: Eenvoudig
Type: Standaard
Bestandssysteem: leeg
Status: In orde (EISA-configuratie)
Capaciteit: 15,16 GB
Vrije ruimte: 15,16 GB
% vrij: 100%
Fouttolerantie: Nee
Overhead: 0%

Als ik hier rechts op klik krijg ik niet de optie om een schijfletter toe te voegen, alleen de optie Help. Is dit wel mijn cdrom schijf of is het weer iets anders? Verder staan er alleen mijn C en D schijf in.
 
Kijk in het onderste deelvenster van Schijfbeheer. Daar staan de 'fysieke' schijven, zoals harde schijven, cd-romspelers, memory-cardlezers etc. (Elke fysieke schijf heeft zijn eigen 'balk'/rij).
Zie je daar niets staan wat lijkt op CD-rom, dan wordt je hele cd-rom speler niet als zodanig herkend door Windows momenteel.

Kijk dan in ieder geval ook even Apparaatbeheer na: [Windows-toets]r toetscombinatie -> devmgmt.msc
Kijk of er apparaten staan met een geel uitroepteken danwel een rood kruis.
Kijk ook of er een categorie DVD-/cd-rom-stations is en wat daar onder staat momenteel.

We horen het wel.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb eventjes een print screen genomen van mijn schijfbeheer, ik kom er zelf niet helemaal uit dus misschien dat jij het beter kan zien.

Schijfbeheer hier.

Verder staat er helemaal geen cd/dvdrom station in mijn lijst van apparaatbeheer vreemd genoeg, daar is hij ook al verdwenen.
 
In je schermafdruk is alleen schijf 1 (=harde schijf) en schijf 2 (=memory stick) te zien, dus inderdaad geen cd-romspeler.

Als het apparaat zelfs in Apparaatbeheer niet wordt genoemd (al dan niet met een geel uitroepteken of rood kruis) dan is de enige plek waar je nog kunt kijken is in de BIOS.
Kijk in het boekje van het moederbord na waar de herkenning van de CD-rom zichtbaar gemaakt zou kunnen zijn of worden. Zou in de BIOS de cd-rom speler zichtbaar gemaakt kunnen worden maar wordt daar ook niet getoond, dan zal er een hardware probleem aan de hand zijn (met het moederbord, met de voedings- of datakabel van de cd-rom speler, de cd-rom speler zelf is kapot etc.)

Tijs.
 
Bedankt voor de reacties, het probleem heb ik uiteindelijk zelf niet op kunnen lossen maar ik heb de laptop teruggestuurd voor reparatie.
 
Bedankt voor de terugmelding. Hopelijk komt de laptop volledig werkend weer terug van de reparatie.

Tijs.
 
Heb mijn laptop weer terug van reparatie en hij werkt weer perfect. Het moederbord is vervangen, dus het zal toch wel waarschijnlijk niet aan Nero hebben gelegen. Toch bedankt voor jullie hulp!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan