2 routers in 1 draadloos netwerk; ik kom er niet uit.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Colombe

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2001
Ik wil graag een tweede router in een draadloos netwerk, teneinde op de tweede etage een goede draadloze verbinding te hebben.
Is dat mogelijk? En zo ja wat moet ik nu precies doen? Er is al veel te vinden op dit forum en andere, maar het lukt me niet de eindjes aan elkaar te knopen.
Ik heb een Livebox met IP adres 192.168.1.1, via ethernet verbonden met PC. Daarnaast een Sitecom WL-174 met IP adres 192.168.0.1
Ik heb begrepen dat ik op de Sitecom de DHCP op disabled moet zetten en dat ik het IP adres daarvan moet wijzigen. Welk adres moet ik nu geven?
Als ik dat heb gedaan hoe moet ik dan deze router in het bestaande netwerk opnemen?

de livebox is al een router.
je had de sitecom in principe niet nodig.
voor bedrade verbindingen had je een switch kunnen nemen.
voor draadloze verbindingen een accesspoint.
maar deze vraag is al ontelbare keren gesteld in dit forum.
jammer dat men de archieven niet gebruikt.

Bedankt voor de reacties. Ik had overigens al aangegeven dat ik al veel info van het forum had, maar dat ik "de eindjes niet aan elkaar kon knopen".
Begrijp ik nu goed dat ik een tweede router alléén per ethernetkabel kan gebruiken? Dat is op mijn livebox onmogelijk omdat ik beide poorten al in gebruik heb. Dan is dus een accespoint voor mij de aangewezen oplossing, denk ik, tenminste als ik hem draadloos kan verbinden. Zo ja, welke is aan te raden?

Heel kort.

Tweede draadloze router en/of draadloze accesspoint moeten bedraad verbonden worden met de eerste router, dus in jouw geval is dat al een probleem (je hebt geen poort over).

Poort op eerste router vrijmaken door pc draadloos te laten werken, vrijgemaakte poort gebruiken voor tweede router.

Of, een switch plaatsen achter de eerste router, zodat je meer LAN-poorten tot je beschikking hebt en je pc en tweede router bedraad kunt verbinden (dus aanschaf van een eenvoudige switch).

Of, tweede router bedraad verbinden op eerste router, en vervolgens pc bedraad verbinden op tweede router (deze heeft neem ik aan 4 poorten).

Dit probleem dient eerst opgelost te worden, voordat je verder kunt gaan.

Laatst bewerkt:
Bedankt New Kid, je antwoord is kort maar duidelijk.
Ik denk dat ik dan maar een switch installeer; ik begrijp dat een switch het aantal lan-poorten uitbreidt. Dan leg ik een kabel naarde eerste étage, waar ik de switch plaats, waar ik vervolgens de tweede router en de TV (die nu de tweede poort bezet) op kan aansluiten. Ik neem aan dat de installatie van deze configuratie automatisch plaats vindt. Wat is een goede switch?

Voor alle duidelijkheid, verbind je een 4-poorts switch met je eerste router, dan heb je dus eigenlijk je ene poort op de router uitgebreid met 4 poorten (welke op de switch zitten).

Ik zou de switch beneden neerzetten, want je pc staat beneden. Dan een kabel vanaf de switch naar de tweede etage, en daar vervolgens een tweede draadloze router op aansluiten.

Zet je de switch boven neer, dan moet er een kabel van de eerste router naar boven, en vervolgens weer een kabel van de switch naar beneden voor de pc. Daar komt nog bij dat je dan net zo goed je tweede router op de tweede etage kunt neerzetten.

Een switch heeft relatief weinig intelligentie, hoeft dus niet duur te zijn (pak 'm beet 20 a 25 euro). Kijk hier eens naar: http://www.centralpoint.nl/netwerk-switches/?ref=18&gclid=CO7S-6LHi6ICFY-X2AodGyFYUA

Laatst bewerkt:
Ik neem aan dat het geen probleem is de switch op de eerste étage te zetten via een kabel van een meter of 5, verbonden met de Livebox beneden, waaraan ook mijn pc zit. Dan vanaf de switch één kabel naar de tweede router en één naar de tv, die loopt nu ook al over de eerste étage, dus dat komt beter uit.

Als je een switch op de eerste etage wilt hebben, dan ben je snel klaar. Je Sitecom heeft een ingebouwde switch, dus ik zou zeggen, kabel trekken en Sitecom aansluiten.

Ik snap alleen niet de aansluiting van een tv op een switch.

Tja, zo simpel kan het zijn, je zou zeggen dat dat dan moet lukken. Iin ieder geval de moeite waard om te proberen voordat ik een aparte switch koop.
Ik heb TV via een satellietdecoder aangestuurd door mijn provider Orange.

Laatst bewerkt:
Het is gelukt. De Sitecom werkt nu als switch. Alleen nog even een langere kabel kopen zodat ik hem op de eerste étage kan zetten. Dan moet het bereik voldoende zijn.

Ik kom nog even terug op deze draad. Destijds heb ik de Sitecom geïnstalleerd, zoals hierboven beschreven. Tevens heb ik daarop een tweede, niet beveiligd, draadloos netwerk gecreëerd, waarvan gasten gebruik kunnen maken. De Sitecom had ik te leen, om te proberen, en wil ik nu teruggeven. Ik heb dus een andere router/switch/modem nodig. Mijn vraag is dus of ik, met zo'n tweede netwerk, voldoende heb aan een goedkope switch, of dat ik een router moet hebben, of weer een Sitecom WL-174 of vergelijkbaar. Daarbij nog een aanvullende vraag: Is er verschil in wifi-bereik? De Sitecom werkte op zich goed, maar het bereik zou best iets meer mogen zijn; ik heb nogal dikke muren in huis.

Op een ander forum kreeg ik ook al geen reactie. Er moet toch iemand zijn die me kan helpen.

Hi Colombe, deze draad had ik dus gemist... :-|

Eerst maar eens even lezen en proberen te begrijpen wat er allemaal staat!

ps. Leuk optrekje daar in Frankrijk! Daar moet het dus komen?
en voor het goede begrip, wat heb je nu staan, en hoe is dat aangesloten?
bij voorbeeld: BG: internet in - modem met 2 poorten -
poort 1 naar pc, poort 2 naar etage en switch?

Bedankt dat je me wil helpen en voor het compliment, Solaris, maar vergis je niet in het onderhoud van zo'n optrekje.

Het is momenteel zoals je zegt:
BG: internet in - modem met 2 poorten -poort 1 naar pc, poort 2 naar etage
Etage: Sitecom WL-174 poort 1 naar BG, poort 2 naar satellietdecoder
Op de Sitecom heb ik dat tweede, onbeveiligde, netwerk geïnstalleerd.

De Sitecom moet terug naar zijn eigenaar, dus moet worden vervangen. Mijn vraag is dus of ik aan een switch genoeg heb of dat ik weer een modem/router moet kopen. Ik heb er gewoon te weinig verstand van.

Nee een switch is alleen een (bedraad netwerk) schakelaar. Je hebt wel degelijk een router of repeater nodig.
En dan heeft het zin om te kijken naar een met voldoende "kracht". In principe: hoe mee antennes hoe meer zendvermogen.
Ik ken dat soort woningen wel, muren van soms wel halve meter dik! En als het oppervlak van de woning groot is... En inderdaad, altijd wel wat te doen! :) Maar dat moet je er wel voor over hebben toch, mooie plek! :shocked:

Ik neem aan dat je de router nu ook ongeveer in het midden hebt staan, dus niet bij een buitenmuur?

ps. maandagen zijn hier altijd drukke lange dagen. excuseer me als een reactie misschien morgen pas komt...

Laatst bewerkt:
Ok een router dus. Is dat hetzelfde als een extender? Een modem/router/switch zoals de Sitecom WL-174 is dus niet nodig? Voor mij is het belangrijk dat er een separaat netwerk op kan worden geïnstalleerd. Bereik is dus ook belangrijk. Kun je zien aan de specificaties welk bereik het apparaat heeft? Nog een advies voor een specifiek apparaat?
PS Ik blijf een beetje in het luchtledige, van PC's en zo ben ik redelijk op de hoogte, maar netwerk is een andere chapiter.

Ok een router dus. Is dat hetzelfde als een extender? (...)

PS Ik blijf een beetje in het luchtledige, van PC's en zo ben ik redelijk op de hoogte, maar netwerk is een andere chapiter.
Klopt, netwerken <zucht> :)
Ik ga morgen een -hopelijk nuttig- overzichtje voor je samenstellen. Daar moet ik even e.e.a. voor bij elkaar zoeken. Dat is even werk, en ik zie ook nog wel hoe ik dat hier in ga krijgen..
Mvg
Solaris

Je hebt er kennelijk lol in, ik ben benieuwd. En het zal voor vele anderen ook vast nuttig zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan