Acer 7720G start niet meer op

Status
Niet open voor verdere reacties.

jannic

Gebruiker
Lid geworden
23 jan 2004
Berichten
238
Situatie:
Mijn Acer Aspire 7720G start niet meer op.
(Intel Core 1.66Ghz 3 GB DDR2 geheugen'
NVIDIA GForce 8400M GS
329 GB dual HDD)
Het systeem is 2 1/2 jaar oud/jong.
De afgelopen dagen kondigde dit zich aan doordat het scherm plotseling zwart werd en de laptop meldingen gaf dat de PC onverwacht afgesloten was. Systeemherstel gaf geen oplossing. Vervolgens kreeg ik tijdens het opstarten geheugendumps en kon ik enkel in de veilige modus opstarten. Daarbij was bij apparatenbeheer geen uitroepteken noch vraagteken zichtbaar.
Aangezien de meeste belangrijke bestanden op een aparte partitie staan wilde ik het systeem opnieuw installeren. (Vista besturingsysteem) Dat lukte maar na de melding dat Windows opnieuw ging opstarten kwam het systeem weer in de 'loop' van opstarten uitvallen opstarten enz.
Nu kan ook de veilige modus niet meer opgestart worden omdat Windows niet geheel geinstalleerd is.

Vraag:
Naar mijn idee is de videokaart stuk. Klinkt dit logisch?
Is deze los te vervangen?
 
Als de videokaart defect zou zijn zal Windows nog gewoon draaien. Tenminste, dat is mijn ervaring met kapotte videokaarten.

Het kan een probleem zijn met je hardeschijf. De Windows Instalatie vind de schijf nog wel, maar de schijf weet vervolgens niet meer wat er met de bestanden gedaan moet worden. Het probleem is dus gewoon dat je Windows instaleerd, en vervolgens kan de harde schijf de bestanden niet vinden.

Toevallig iets in Partitie beheer gedaan?
Iets met de harde schijf zelf?

Ik denk namelijk dat de schijf gewoon de weg kwijt is. Omdat je iets veranderd hebt in de indeling.
 
Helixxx,
Ik heb niks aan de partities of aan de HD gewijzigd. Wat dat betreft is alles cfm de originele indeling. Ik kreeg wel foutmeldingen over de beeldschermadapter. Vandaar ook mijn veronderstelling dat de videokaart stuk is.
 
Ondertussen heb ik windows opnieuw geïnstalleerd. Daarna valt de laptop uit soms na meldingen van defecte beeldschermadapter. Soms nadat eerst het scherm reageerd alsof bij een tv de antennekabel uit de tv werd getrokken.
In de veilige modus start windows wel op en kan ik ermee werken.
 
Hallo

Deze symptomen duiden op het te warm "heet" worden van de videochipset.

Vermoedelijk slechts door stofophoping in de ventilatiesleuven/heatpipe .

Je kunt altijd zelf eens proberen om deze zuiver te blazen d.m.v. luchtdruk.

De ventilator mechanisch blokkeren d.m.v. cocktailprikker , en d.m.v. luchtdruk in de omgekeerde richting v/d normale airflow blazen.

Of zelf doen , of een bevriende kennis om hulp vragen .

Een nee heb je , een ja kun je krijgen...

Peter
 
Hallo VDK_P,

Inderdaad zijn de ventilatiesleuven verstopt geweest. Daardoor sloeg de pc uit. Ik heb die al schoongemaakt. De ventilator draait.
Ik heb de nieuwste drivers voor de Nvidia Geforce 8400M GS geïnstalleerd en de nieuwste drivers voor de Chipset van de Acer.
Toch blijft het euvel zich voordoen dat bij normaal starten de pc uitslaat en in de veilige modus niet (alhoewel er wel wat rare vlekjes bij intensiever gebruik voorkomen.
Inderdaad heb ik het idee dat de temperatuur met de storing te maken heeft. Zou de ventilator niet meer krachtig genoeg zijn? Hij draait wel. Ik heb de beschermkap er even af gelaten. Ik voel dat de processor en videokaart warm/heet worden. maar het lijkt me niet overdreven. Ik heb nu enkel nog everest free die geeft de temperatuur niet aan.
 
Typisch Acer en HP probleem...

De videochip is zo warm geweest, dat de soldeer weer is gaan vloeien een beetje en dat levert steeds ergere problemen op.
Een zgn. reflow van de videochip (op de juiste manier verwarmen met b.v. een verfafbrander) en het daarna aanpassen van de koeling kan het probleem verhelpen.

Wel door iemand laten doen die weet hoe en wat.
 
Typisch Acer en HP probleem...

De videochip is zo warm geweest, dat de soldeer weer is gaan vloeien een beetje en dat levert steeds ergere problemen op.
Een zgn. reflow van de videochip (op de juiste manier verwarmen met b.v. een verfafbrander) en het daarna aanpassen van de koeling kan het probleem verhelpen.

Wel door iemand laten doen die weet hoe en wat.

Ja, en wie is dat? Ik heb al eerder mindere ervaringen met reparateurs aan de laptop van m'n vrouw. Het lijkt me ook niet iets wat je bij een reguliere reparateur kan leten doen. Kan er eigenlijk een nieuwe videochipset in?
 
Ik heb wel een prima adres waar ik al meerdere van dit soort reparaties vakkundig en tot volle tevredenheid heb laten uitvoeren.

Kost 50,- euro op basis van no cure no pay
 
Lijkt me een redelijke prijs. De laptop bevalt me verder goed (behalve de batterij).
Dus dat adres wil ik graag hebben.
 
Hallo

"alhoewel er wel wat rare vlekjes bij intensiever gebruik voorkomen."

Dit betekend dus dat de videochipset/videogeheugen nog steeds veel te heet wordt...

De volgende mogelijkheden zie ik nog :

Of ... toch niet goed zuiver/stofvrij gemaakt , of deze is inderdaad definitief defekt , of de thermisch geleidende pasta is versteend , waardoor deze onvoldoende kan koelen.

Een p.c. die uitvalt op zijn thermische veiligheid , is deze pasta zo goed als altijd versteend en dient deze te worden vervangen.

Peter

P.s.:

Terwijl ik dit aan het typen was , al een en ander bijgekomen... laat eens weten of een reflow dit probleem heeft opgelost...
 
Laatst bewerkt:
Lui bedankt.
Het adresje van mrmusic heeft met een "reflow" m'n videokaart hersteld. Het is een aardige gozer en mijn laptop doet het weer.
Nu nog zien of ik al m'n bestanden van voor de herinstallatie kan redden.
 
Even opsturen.

Hallo, ik had ook zo'n probleem met mijn laptop, maar wat ik gedaan heb is dit.
Bij je laptop zit ook een boekje voor garantie, achterop staat een telefoon nummer die kan je bellen.
Ik heb het telefoon nummer hier even.
Het kost alleen 10,00 per minuut het probleem is dat je een marokaanse vrouw aan de lijn krijgt die niet zo goed te verstaan zijn.
Zij leggen je het verder wel uit! Het opsturen is helemaal gratis en ze maken hem ook helemaal gratis! UPS haalt hem bij jullie op maar daar heb je een code voor nodig DUS VRAAG AAN EEN CODE VOOR HET OPSTUREN VAN JE PAKKETJE!.


Europalaan 89
5232 BC's-Hertogenbosch
The Netherlands

NL : 0900-20 20 767 (0,10 Euro/minuut)
BE : 078-150023
LUX : 900 7222
 
Mijn laptop is 2 1/2 jaar jong. Ik denk niet dat Acer nog onder garantie repareert. Bovendien hij doet het weer. Die moeilijk verstaanbare dame heb ik ook eens aan de telefoon gehad.
Misschien heeft iemand anders wat aan je tip.
Thx.
 
Hallo

Hou de laptopkoeling zuiver (stofvrij) nu deze hersteld is , en je zult er nog jaren van kunnen genieten.

Peter
 
Oke,

Geen dank ik het er trouwens neer gezet €10,00 per minuut maar het is €0,10!:)
 
Mr Music of Jannic, hebben jullie dat adresje voor mij? Ik heb dezeflde problemen en dat bedrag valt reuze mee :)
 
Riess,
Na een half jaar had ik dezelfde storing weer. Het "adresje" was ondertussen gestopt met het trucje (reflow).
Ik heb een nieuwe laptop gekocht.

Resume, het was het geld op zich wel waard maar dat kwam omdat ik toevallig 2 keer daar in de buurt moest zijn (Bussum). Vervelend was dat de laptop op een ongewenst moment weer dood ging.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan