Kan geen mail ontvangen op server!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Blackadder

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2003
Berichten
170
Ik heb nu al een week of 2 een mailserver proberen draaiend te krijgen. Ik kan er mailtjes van versturen en ook de OWA (Outlook Web Access) benaderen van buitenaf, alleen mail ontvangen van buitenaf wil niet.

Ik gebruik het volgende:
Windows 2003 Enterprise
Exchange 2003
TransIP registrar
KPN Internet + Bellen

Ik heb een domeinnaam aangevraagd bij TransIP en daar via het Controlepaneel het volgende ingesteld:

* 1 dag A Extern IP Adres
@ 1 dag A Extern IP adres
@ 1 dag MX 10 mail.domein.nl
@ 1 dag MX 20 mailrelay.planet.nl
mail 1 dag CNAME @
mail.domein.nl 1 dag A Extern IP adres
www 1 dag CNAME @

Ook op mijn server zelf heb ik de DNS aangepast zoals het aangegeven is in de handleiding van KPN over het instellen van een eigen mailserver

thuisdomein.nl MX10 mail.domein.nl
thuisdomein.nl MX20 mailrelay.planet.nl
mail.domein.nl A Extern IP adres

Nou heb ik ook via www.mxtoolbox.com gekeken of die uberhaupt mijn MX records kan aflezen komt die met het volgende:
Pref Hostname IP Address TTL
10 domein.nl 80.69.67.46 24 hrs SMTP Test Blacklist Check

Ip adres is van de DNS server van TransIP zelf en de 2de MX record mailrelay.planet.nl laat die niet zien.


Ikzelf kom er niet meer uit hiermee... wie heeft de kennis om mij te verhelpen van dit probleem :)?
 
Vlgs. mij is hier een probleem:

mail 1 dag CNAME @
mail.domein.nl 1 dag A Extern IP adres
www 1 dag CNAME @

Oftewel: Je hebt een cname én een A record dat verwijst naar mail.domein.nl? Normaal gesproken maak je een A record voor mail en dan evt. een CNAME voor www.

Omdat je je domeinnaam 'verbergt' kunnen we hier op het forum niet nakijken of het allemaal klopt.

Verdere tests die je kunt doen (gaan dan over verbindingstests, mailacceptatietests etc.): link
Natuurlijk moet je dan eerst extern gaan testen of mailrelay.planet.nl de mail voor jouw domein accepteert etc.
En natuurlijk moet je portforwarding in je router (en evt. firewall in router en/of thuisserver) in orde hebben voor het accepteren van verbindingen vanuit mailrelay.planet.nl en het maildomein moet geaccepteerd worden in Exchange.
Intern kun je het gebruiken om te zien of m.b.v. een telnet sessie met je Exchange server kijken of die verbindingen accepteert én mail accepteert (en in mailboxen stopt) van het maildomein dat je geregistreerd had.
Portforwarding etc. kun je niet testen, want poort 25 TCP is over het Planet-netwerk naar jouw thuisrouter is alleen beschikbaar voor mailrelay.planet.nl, dat kun je dus niet zelf testen.

Tijs.

Ga nu maar je kaarten op tafel leggen, want het wordt nog vreemder: Dat ip-adres dat je noemde (80.69.67.46) is van TransIP, niet van Planet.nl
Het gebruik van mailrelay.planet.nl is alleen zinvol als je mailserver (=MX record mail.domein.nl i.c.m. A record mail.domein.nl <jouw ip-adres>) verwijzen naar een ip-adres op het netwerk van Planet.nl.

Dus vermeld:
a. domeinnaam die je hebt geregistreerd
b. publieke ip-adres van je router, die blijkbaar de Internet-toegang van je Exchange mailserver verzorgt

Dan kunnen we (hopelijk) achterhalen wat er nu niet klopt danwel aangeven hoe het wél ingesteld moet worden.

Tijs.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Klopt dat het IP adres van TransIP is, dat vond ik zelf ook al vreemd dat die IP als resultaat tevoorschijn kwam bij mxtoolbox.

Hierbij dan de gegevens om het wat makkelijker te maken:
Domein: cslim.nl
mail: mail.cslim.nl
IP: 81.205.104.174

Ik heb een handleiding gekregen van KPN van wat moet ik moet instellen in de DNS. Als het goed had gelezen is dat als de eerste MX niet bereikbaar is... wat het geval is door de port 25 blokkade, dan de tweede MX gepakt wordt de mailrelay.planet.nl gepakt wordt. Met dit in gedachte heb ik dan de tweede MX ingevoerd.

voor als je de handleiding zelf wilt doorlezen: http://kpn-klantzm.custhelp.com/cgi-bin/kpn_klantzm.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=8508

Portforwarding heb allemaal al ingesteld op me router, poort 25 staat open en wordt doorgestuurd naar mijn server, zo heb ik ook de poorten opengezet voor de OWA.
In Exchange bij System Manager > Recipient Policies heb ik mail.cslim.nl toegevoegd.
Intern werkt alles zoals het hoort, ik kan mail ontvangen en versturen zonder problemen.
Telnet heb ik ook getest, intern werkt dit zoals het hoort, extern krijg je: Unable to Relay for (random emailadres)
 
Laatst bewerkt:
Ok, o.b.v. wat je aangaf m.b.t. de DNS instellingen bij TransIP + de informatie van zojuist:

* 1 dag A 81.205.104.174
@ 1 dag A 81.205.104.174
@ 1 dag MX 10 mail.cslim.nl.
@ 1 dag MX 15 mailrelay.planet.nl.
@ 1 dag MX 20 relay.transip.nl.
mail 1 dag A 81.205.104.174
www 1 dag CNAME @

Aantekeningen:
1. Natuurlijk rekening mee houden dat aanpassingen in de DNS pas na 1 dag beschikbaar zijn.
2. Er moet een extra '.' worden genoteerd bij resp. mail.domein.nl en mailrelay.planet.nl en relay.transip.nl. Zie dat ik dat hierboven al gedaan heb (die extra '.' dikgedrukt).

Verdere informatie (even bij elkaar geveegd voor TransIP):
hier (demo hoe DNS aanpassen).
hier
hier
hier
hier
hier (alvast voor het afleveren van mail vanuit je mailserver naar Hotmail/gmail, dus uitgaande mail)

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Nooit gedacht dat ik relay.transip.nl nodig zou hebben xD

Ik zal morgen kijken of ik al mailtjes kan ontvangen, zo niet, dan verschijnt hier vast wel weer een berichtje :)
en bedankt voor de linkjes, zeer handig :)
 
In principe heb je die ook niet nodig, maar in de linkjes (vooral die m.b.t. mailrelay.planet.nl) wordt tóch gesuggereerd dat je relay.transip.nl zou kunnen/moeten toevoegen (wel als MX record met de laagste prioriteit).

Ik vermoed dat je die er ook zonder problemen erbuiten kunt laten, maar de standaard manier van Transip.nl is de relay-server (zelfs als je géén extra MX record maakt) 'automatisch' aan de DNS toe te voegen als backup mailserver. Vandaar dat ik maar braaf gevolgd heb wat er in die link stond, dus je eigen server als hoogste prioriteit MX, mailrelay.planet.nl als middelhoge prioriteit MX en relay.transip.nl als laagste prioriteit MX.

Je moet in de gaten houden dat als mailrelay.planet.nl om welke reden dan ook eruit ligt de mail dus bij relay.transip.nl wordt afgeleverd. Daar zijn manieren voor om die mail vanuit jouw mailserver er weer af te halen.
Natuurlijk ga ik ervan uit dat mailrelay.planet.nl 24/7 beschikbaar is, maar één of ander probleem in de toekomst is nooit uit te sluiten, natuurlijk.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Zet het eens andersom ..

Code:
@ 1 dag MX 10 mail.domein.nl
@ 1 dag MX 20 mailrelay.planet.nl

Wordt:

Code:
@ 1 dag MX 10 mailrelay.planet.nl
@ 1 dag MX 20 mail.domein.nl
 
@Phreak: Dat is niet de juiste manier die jij voorstelt. Lees de instructies die de topic-starter gelinkt heeft hieromtrent.

@topic-starter: Ik heb nog een foutje ontdekt in mijn lijstje. Had nog @ 1 dag MX 10 mail.domein.nl. staan in mijn posting van 2 geleden.
Die heb ik zojuist aangepast naar het juiste: @ 1 dag MX 10 mail.cslim.nl.
Dat zul je zelf in de DNS ook nog moeten doen, mocht je dat foute ...domein.nl... MX record klakkeloos hebben overgenomen uit de onaangepaste eerste versie van mijn posting.

Tijs.
 
@Phreak: Dat is niet de juiste manier die jij voorstelt. Lees de instructies die de topic-starter gelinkt heeft hieromtrent.

Tijs.

Als die server op het kpn netwerk staat, zou ik het wel zo instellen, aangezien anders praktisch alles terug gekopt wordt door de kpn, en in het ergste geval blacklisten ze je server ..
 
@Phr3ak: Zie ook hier (eerder al gelinkt).

De mailrelay service van planet probeert o.b.v. de MX prioriteit de mail af te leveren. Daarom mag de mailrelay-service van Planet niet als eerste staan, maar de mailserver op het @planet netwerk die de mail uiteindelijk moet krijgen. Natuurlijk wordt hiermee relay.transip.nl 'buitenspel' gezet, maar dat is (eigenlijk) ook de bedoeling (die heeft namelijk een lagere prio dan de mailserver van de topic-starter én een lagere prio dan de relay mailserver van planet).

Of de topic-starter gebruik mag maken van de mailrelay van planet is zijn eigen verantwoordelijkheid/zorg. Zijn link lijkt aan te geven dat het alleen voor 'zakelijke' klanten zou werken, maar het zou mij niet verbazen dat het ook werkt naar particuliere mailservers op het @planet/kpn netwerk.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
@Phr3ak: Zie ook hier (eerder al gelinkt).

Of de topic-starter gebruik mag maken van de mailrelay van planet is zijn eigen verantwoordelijkheid/zorg. Zijn link lijkt aan te geven dat het alleen voor 'zakelijke' klanten zou werken, maar het zou mij niet verbazen dat het ook werkt naar particuliere mailservers op het @planet/kpn netwerk.

Tijs.

Ja, die mag hij gebruiken, hij is klant bij kpn ;)
 
Ja, die mag hij gebruiken, hij is klant bij kpn ;)

Er zou een onderscheid kunnen zijn. Ik ben niet 100% op de hoogte van Planet/KPN tegenwoordig (ze hebben enorm veel providers geïntegreerd) en ik weet ook niet bij wie de topic-starter nu zijn abo heeft afgesloten en of dat als een zakelijk of privé abo wordt beschouwd.

Voorbeeld: Er bestaat ook een mailrelay.direct-adsl.nl (195.121.6.12)
Is onderdeel van KPN, maar heeft een ander ip-adres (en is ook een andere server) dan mailrelay.planet.nl (195.121.6.34)

Nu is er een goede kans dat het werkt, omdat het ip-adres van de topic-starter terugverwijst naar ip51cd68ae.speed.planet.nl, maar de link van de topic-starter verwees naar 213.10.x.x én de titel + samenvatting van de gelinkte webpagina praat over Zakelijke gebruikers.

Linksom of rechtsom: Ik beschouw het niet als mijn verantwoordelijkheid te achterhalen of testen of mailrelay.planet.nl de juiste relay-server is, maar ik geef het een goede kans. ;)

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Er zou een onderscheid kunnen zijn. Ik ben niet 100% op de hoogte van Planet/KPN tegenwoordig (ze hebben enorm veel providers geïntegreerd) en ik weet ook niet bij wie de topic-starter nu zijn abo heeft afgesloten en of dat als een zakelijk of privé abo wordt beschouwd.

Voorbeeld: Er bestaat ook een mailrelay.direct-adsl.nl (195.121.6.12)
Is onderdeel van KPN, maar heeft een ander ip-adres (en is ook een andere server) dan mailrelay.planet.nl (195.121.6.34)

Nu is er een goede kans dat het werkt, omdat het ip-adres van de topic-starter terugverwijst naar ip51cd68ae.speed.planet.nl, maar de link van de topic-starter verwees naar 213.10.x.x én de titel + samenvatting van de gelinkte webpagina praat over Zakelijke gebruikers.

Linksom of rechtsom: Ik beschouw het niet als mijn verantwoordelijkheid te achterhalen of testen of mailrelay.planet.nl de juiste relay-server is, maar ik geef het een goede kans. ;)

Tijs.

KPN Internet + Bellen -> in de eerste post ;)
 
@Phr3ak: Ja, en?? Dat voegt m.i. niet veel toe aan de opmerkingen over direct-adsl etc. van mijn vorige posting en ook niets aan het verhaal over "Zakelijke gebruikers" in de link van de topic-starter.

Tijs.
 
Even een update :)

Kan nog steeds geen mail ontvangen, het is ook maar 12 uur geleden sinds de DNS aangepast is bij transip.
Blijkbaar heeft Transip geen benul van waar www.cslim.nl naar toe moet gaan, aangezien je op hun site komt met "Pagina is Gereserveerd", ga je naar mail.cslim.nl krijg ik een vage inlogscherm waar ik zelf niks mee te maken heb xD

Alles is echter benaderbaar via 81.205.104.174, https://81.205.104.174/exchange kom je dan terecht op mijn OWA.

Ik wacht af tot maandag en kijk dan over de DNS inmiddels geupdate is, zou raar zijn als Transip het domein niet linkt naar mijn IP.
 
Ik heb zelf ook een paar keer gecheckt vandaag, en inderdaad was het nog niet bijgewerkt.

Sterker nog: Zelfs op de DNS servers van Transip is het nog niet bijgewerkt, maar ik vertrouw erop dat het goed gaat komen. :)

Tijs.
 
Even een opmerking:
Het serienummer van de DNS-zone is momenteel: serial = 2010061101

Dat zou aangeven dat de laatste (succesvolle) aanpassing op 11 juni 2010 gebeurd is, dus niet recent!
[In theorie kan het zijn dat je zélf een ouder serie-nummer hebt aangegeven. Ik verwacht van niet natuurlijk, maar jij weet wat je precies gedaan hebt.]

Ga nog eens terug naar de (web-)beheertool, en ga kijken wat er nu staat ingesteld en wanneer dat (eigenlijk) gebeurd zou moeten zijn. Staat het daar wél goed, neem dan contact met Transip, want blijkbaar komen jouw wijzigingen niet door. Vermeld daar dan zeker het 'achterlopende' serienummer bij.

Succes,

Tijs.
 
Ben weer in de beheertool wezen kijken en nu snap ik waar de fout zit... xD

Ik stelde me DNS in altijd in via Instellingen > Standaard DNS instelling. Ik ging ervanuit dat het op hetzelfde neerkwam als Domeinen > selecteer domein > DNS instellingen. Ik ging er ook vanuit dat het filmpje die ik zag die je doorlinkte gewoon een andere manier aangaf :p

Blijkt dat voor cslim.nl alles nog op standaard stond, dus vandaar dat er constant werd verwezen naar de IP van TransIP.
Heb nu inmiddels alles veranderd, nu nog wachten op de DNS update.

Zeer stomme fout van mij xD
Eerste keer dat ik een domein koop, weer wat bijgeleerd :)

Ik zal morgen kijken of alles benaderbaar is van buitenaf, nu moet het vast wel werken!

EDIT: ping naar cslim.nl ziet er goed uit, hij pingt immiddels naar mijn IP adres, nslookup is een ander verhaal, alles komt terecht naar mijn IP, Nslookup google.nl gaat naar: google..nl.cslim.nl met mijn IP, mijn server staat wel uit op dit moment vanwege relocalisatie dus kan het wel daar door komen dat mijn nslookup nogal faalt. Ik nslookup morgen later in de middag wel als mijn server weer operationeel is.
 
Laatst bewerkt:
Je MX records zijn ook door maar je hebt blijkbaar de '.' vergeten aan het einde van alle MX verwijzingen (zie mijn eerdere posting die je daarvoor gewaarschuwd heeft).

Nu staat er
cslim.nl MX preference = 10, mail exchanger = mail.cslim.nl.cslim.nl
cslim.nl MX preference = 15, mail exchanger = mailrelay.planet.nl.cslim.nl
cslim.nl MX preference = 20, mail exchanger = relay.transip.nl.cslim.nl

Dit zul je echt moeten aanpassen, anders gaat het niet werken... ;)

Je A en CNAME records zijn wél goed, zover ik kan zien.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Heb nu de punt achter elke MX record gezet. Volgens MXToolbox is de update al doorgevoerd, gaat best snel daarzo bij Transip :)

Heb het gelijk getest door een mailtje te sturen naar mijn cslim.nl account vanuit hotmail en dat werkt, zit wel een delay in van een seconde of 5, maar heb zo'n idee dat het door die relayserver komt die er tussenin zit.

Hartelijk dank voor je hulp :)
Dit probleem is dan hierbij opgelost!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan