Centrale schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

Geyzes

Gebruiker
Lid geworden
28 jun 2009
Berichten
131
Ik loop al een tijdje tegen het volgende probleem aan:


Ik verander nog al vaak van laptop (dit is mijn 5de dit jaar).
En zit met een 10 inch voor schoolwerk, maar thuis werk ik graag op mijn desktop.
Dus het is steeds een heen en weer met allerlei belangrijke bestanden.
Uiteraard kan ik dit netjes doen, door elke keer alles mooi te ordenen en etc..
maar dat is niet aan mij besteed.

Ik dacht om een centrale schijf te installeren in huis die ik dan altijd kan gebruiken vanop elk toestel (hier in huis zijn er 5 beschikbaar) en ik zit op 3 verschillende vaak.
Uiteraard zou het handig zijn moest ik dat ook kunnen op school en bij m'n vriendin.
Kortom overal (waar ik internet verbinding heb)..

Dus...
Hoe kan ik een harde schijf (of meerdere liefst), "eenvoudig" op het internet hangen zodat deze toch relatief veilig is voor anderen


Het mag me wel een centje kosten, maar ik bezit al 2 schijven van elk 1 TB dus die zou ik alvast graag gebruiken..


Is het dan ook mogelijk om vanaf daar bijvoorbeeld mijn muziek af te halen en te spelen, zonder dat dit in mijn down- of upload komt?
Of is dit misschien gewoon een heel slecht idee?


http://www.youtube.com/LaCieTV#p/u/0/5lXWysKe6MY
Is dit bijvoorbeeld een goedkopere oplossing dan een eigen server te starten ofzo.?


Tot nu toe lijkt mij dit het beste:

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2280640,00.asp
Ik kan deze krijgen voor een 250 euro met 2 TB
dan zou ik hem gebruiken als FTP (heb ik dan nog een extra iets nodig?)
als ik goed opgezocht heb, zouden dan al mijn eisen voldaan zijn, zit ik enkel nog met de vraag van de invloed op down-en upload bij provider

of een PX-NAS2X1000Lvan Plextor met 2 TB voor 230 euro
-> hogere read en write snelheid
Tips aub
 
Laatst bewerkt:
Natuurlijk is een server een goede oplossing maar deze verbruikt nogal wat energie, omdat je deze 24 uur dag aan wilt laten staan.
Een betere oplossing is dan dus de NAS. Ik zou voor een NAS kiezen met meerdere ( minimaal 2 ) schijven zodat je deze in RAID 1 kan zetten. Dit betekend dat mocht er een schijf defect raken je niet alle gegevens kwijt bent, maar alles nog op een andere schijf staat.
Zorg er voor dat de schijven die je er in zet, hetzelfde zijn.
Zelf gebruik ik onderandere een QNAP 559 http://www.qnap.com/pro_detail_feature.asp?p_id=154 Deze is stil en behoorlijk snel.
 
Dankje voor het snelle antwoord.


Kan je dit nog even beantwoorden:

Wat zal de invloed zijn op mijn up- en download bij mijn provider,
zit immers nog met een "kleine" limiet van 20 Gb.
En zou bijvoorbeeld toch graag ook een filmpje hier of daar van die NAS afhalen bij bv. mijn vriendin.
Als dat dan telkens 4,5 Gb download is, dan is het snel uit natuurlijk..


(heb net de eigenaar de PX-NAS2X1000Lvan Plextor met 2 TB gecontacteerd trouwens).
 
Je zegt zelf dat je een limiet hebt van 20Gb. Als je daar overheen gaat en wat er dan gebeurd moet je zelf even lezen in de voorwaarden van jouw ISP. Dit verschilt namelijk per ISP
 
Ik denk dat de ts dit bedoelt:

Als je in je eigen huis bestanden van de schijf afhaalt ook al is het met een andere computer gaat het via je lan. Hier heeft je provider niets mee te maken. Ook al wil je 1 tb er over heen halen is dat geen probleem, als jij je gegevens van een andere locatie wilt benaderen zeg maar thuis bij je vriendin. Dan is elke mb die jij er afhaalt een upload.

Mag je dus maar 20gig uploaden kun je dus 5 films bekijken in een maand bij iemand anders.

Als energie je niet zoveel uit maakt ga dan voor een server thuis. Dit geeft zoveel meer mogelijkheden. Je kunt er een fileserver op zetten die je zo kunt instellen dat je gewoon via je browser er ook bij kunt, omdat je al zo weinig upload en download hebt kun je daar direct een cache server opmaken. Hierdoor bespraar je bandbreete maar ook een proxy, firewall en bittorrent clients zijn mogelijkheden.

Dus het ligt een beetje aan jouw wat je er allemaal graag mee wilt doen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan