Bios van Asus K70AC Laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

jdonkers

Gebruiker
Lid geworden
27 jan 2009
Berichten
106
Ik heb hier een nog niet zo hele oude Laptop van Asus met het type: K70AC. Hier zit standaard al Windows 7 Home Premium OEM op. Alleen de gene van die die is kan totaal niet overweg met Windows 7 en wilt een andere OS zoals die al gewent was dus XP. Dus ik doe er een "legale" dvd van Windows XP in en start hem opnieuw op. Hij start op en laat gelijk Windows 7. Krijg geen optie van Druk op een toets om verder te gaan... Dus moet ik de DVD-Drive als eerste instellen voor het booten alleen het probleem is dus dat ik nergens een scherm krijg van Press F? for BIOS. Ik heb EXC, F1 t/m F12 en DEL geprobeerd maar kom niet in de bios. Iemand die hier meer van weet ?

p.s. Windows is helemaal up-to-date.

m.v.g. JD
 
@JD,

Valt me ten éérste op dat XP heeft nooit Legaal op DVD gestaan :)

Maar goed, Windows 7 kun je de looks en feels van XP geven door alle fancy stuff uit te schakelen. Wat als voordelen heeft dat je wel heel simpel alle randaparatuur snel en makkelijk kunt gebruiken. Plus als je deze functies allemaal uit zet dan is het een stuk rustiger voor de CPU / Memory.

Vooral bij notebooks raad ik je toch aan W7 te blijven gebruiken.
Want je zou eerst eens moeten gaan zoeken naar alle drivers:

  • VGA
  • USB
  • ChipSet
  • LAN
  • WAN (WiFi)
  • SoundCard
  • TouchPad
  • SATA.. (veel nieuwere Laptops hebben geen IDE aansturing meer voor hd's maar gebruiken SATA) **
  • etc. etc.

** Omdat SATA een relatief nieuw besturing is voor HD's is de standaard uitvoering van XP niet uitgerust met de Drivers voor deze aansturing. Je zou zonder je XP CD te slipstreamen met de juiste SATA Driver constant krijgen dat de SETUp geen HD kan vinden.

Even geGoogle'd op dat type, En gezien dat er een 2.5" SATA hd van 250 GB in zit..
Dus standaard windows XP kun je 'vergeten'. Je zou hem moeten slipstreamen.

Dus mijn advies luid voor 'die gene' Leer relax met 7 omgaan want geheid dat je met XP meer problemen krijgt dan het even niet zo 123 weten te vinden waar die ene instelling te veranderen is.

Groetjes,
René
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor je reactie.

Tevens heb ik toch echt een originele CD liggen van Windows XP. Ik heb die nog van mijn zelf liggen die ik nooit gebruikt heb. Verder zou ik dan toch graag de plek oid. weten om de instellingen lager te zetten ja. De laptop is ontzettend traag met opstarten, en heb gekeken bij de processen en het zijn gewoon de standaard dingen zoals op een normale PC. Verder zit er hier een 300GB SATA schijf in. SATA is inderdaad nieuwer maar werkt op een normale NEC pc wel. Op school gebruiken wij externe HDD's via SATA + USB om onze OS te booten. En het ondersteunt alles. Maar om terug te komen over die ik de BIOS kom zou je dus ook niet weten ? De persoon van wie de Laptop is is zelf al aardig op leeftijd en vind het ontzettend moeilijk om met deze laptop te werken. Ik zelf zat evt. ook al te denken aan die programma's waarmee je de thema van je OS kunt veranderen maar denk niet dat het een optie is qua het CPU verbruik er dan van. Toch alvast bedankt voor je reactie!
 
[*]SATA.. (veel nieuwere Laptops hebben geen IDE aansturing meer voor hd's maar gebruiken SATA) **

** Omdat SATA een relatief nieuw besturing is voor HD's is de standaard uitvoering van XP niet uitgerust met de Drivers voor deze aansturing.


Wat noem jij "relatief nieuw"? S-ata is ondertussen al ruim 7 jaar oud hoor. Bovendien, als het een 'legale' versie was, kan TS er ook voor kiezen om SP3 te installeren. (Mits de drivers geen probleem zijn). SP3 is net weer wat veiliger, en SP2 is net uit de ondersteuning. Dus vrijwel onveilig, omdat het niet meer geupdate word.
 
Je bedoelt denk ik XP SP3 neem ik aan ? Die kan ik e.v.t. wel naar updaten als ik weet hoe ik in de BIOS kom van deze laptop. Het is namelijk een raadsel hoe ik erin moet komen.
 
Kijk eerst eens op de website van de fabrikant of er uberhaupt drivers voor Windows XP zijn. Zelf zou ik bij Windows 7 blijven, deels omdat het sneller is dan Windows XP, en ook omdat het veiliger is.

Desnoods haal je alle thema's weg, zodat je de oude skin weer krijgt. Wellicht dat de eindgebruiker dan beter met Windows 7 overweg kan.
 
@Probleempjes,
Dat S-ATA al ruim 7 jaar bestaat weet ik wel.
Met relatief nieuw bedoel ik mee te zeggen dat de XP installatie CD's deze hoe dan ook vrijwel zelden ondersteunen.
Met uitzondering van bepaalde installatie CD's die door de computer fabrikant mee geleverd werd.

En dan kun je wel met het advies komen om XP SP3 te installeren, maar dan nog zit je met het probleem dat je eerst XP moet installeren voor je SP3 kunt installeren.

Wanneer je opstart met de Installatie CD van XP dan zul je merken dat deze de HD nog niet ziet.
En dus niet geinstallerd kan worden. Omdat er standaard geen ondersteuning is voor SATA.

Toen ik mijn Acer laptop kocht met Vista voor geinstalleerd, toen wou ik ook snel terug naar XP want Vista is en blijft een pruttel (mijn mening). En aangezien ik nog een Retail van XP had liggen dacht ik nou die wordt voor de Laptop.

CD In de Laptop, Boot... Installeren... Opstarten van de CD ging prima.
Tot dat hij op de positie kwam om de HD te kiezen waar hij op geinstalleerd moet worden.. "Geen hd gevonden ..." ..

Effe google. De nodige SATA driver gedownload en doormiddel van een Slipstream tooltje deze driver geïntegreerd.
Op CD branden en opnieuw proberen. En TADA hij werkte en zag de HD die in de laptop zit.

@jdonkers,

Je hebt geen tools nodig om de Thema's naar klasiek XP look te zetten.

Klik ergens op een lege ruimte op je desktop met je rechtse muisknop, kies "Aan persoonlijke voorkeur aanpassen".
Onder het kopje "Basisthema en thema's met hoog contras" kies je "Windows-klassiek".

Waarmee je de looks and feels van XP krijgt en alle fancy stuff zoals Transparante schermen etc. automatisch mee uitschakeld. De pc/laptop wordt hierdoor een stuk sneller.

Bios: In enkele forums die ik even snel heb door geneusd kom ik dikwijls tegen de toets combinatie ALT + F1 en soms CTRL+F1 om in de bios te komen. (of dit ook voor de K70AC geld weet ik niet) maar het is 't proberen waard. Ook zou je eens kunnen proberen met een andere installatie cd.. (of check of deze cd wel wil booten op een andere pc). Want volgens ASUS staat de Boot volgorde op :

USB
CD/DVD
First HD

Ook kom ik regelmatig teksten tegen dat er een bugg in de bios zou zitten :
5 Feb 2010 ... Fix the bug that some time can't boot from CD-R. ... Provides the initial release of the Asus K70AC notebook bios: version 209. ...

Dus ik denk dat je eerst de Bios moet updaten voor je van CD-R kunt booten.

Verder dan dit kan ik je nu niet op weg helpen. Ik heb het probleem "apparaat" niet voor me neuz.

iig Veel suc6 en Groetjes,
René
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan