Externe hardeschijf formateren naar fat32

Status
Niet open voor verdere reacties.

deveron

Gebruiker
Lid geworden
5 jul 2008
Berichten
91
Hallo

Ik zou graag mijn lacie 500gb hardeschijf willen formateren naar fat32(via windows 7)
Omdat mijn externe media player alleen die bestanden kan lezen
Ik heb al aardig wat via internet gezocht maar het wil me niet lukken
ook niet met swissknife want die geeft de heletijd een fout melding
En zie ook overal dat dat niet kan want fat32 kan maar tot 32gb
Maar dat klopt gewoon niet want hij heeft het gewoon al eens gedaan(perfect)
maar ik had hem op de xbox aan gesloten om te kijken of dat ook werkte (niet dus)
en nu doet hij het niet meer.
ik heb nog een harde schijf die wel fat32 is(120gb) en die doet het perfect
Hopelijk kan iemand mij hier mee helpen

Mvg
Deveron
 
Probeer eens Start en dan rechts op Computer. Vervolgens in het keuzemenu dat verschijnt klikken op Beheren. Eventueel Administratorbevoegdigdheden bevestigen en dan naar Opslag => Schijfbeheer. Vanuit schijfbeheer je Externe HDD opzoeken, rechts op een partitie van je Externe HDD klikken en dan "Verwijderen". Doe dit bij elke partitie totdat je alleen nog "Niet-gepartitioneerde ruimte" overhoud. Klik daar met rechts op en vervolgens "Nieuwe partitie maken". Maakt niet uit wat voor één (uitgebreid/geavanceerd/simpel, maakt niet uit). Volg de stappen in de Wizard die je krijgt voorgeschoteld en formatteer als FAT32 op een gewenste grootte die jij zelf kiest (32GB kun je eerst als maximum proberen).

Hopelijk werkt dat.

- R. de Vries
 
Dan ben ik bang dat je HDD alleen nog NTFS ondersteund, je enige hoop kan Linux nog zijn... Je kunt een Live CD van ubuntu branden (gratis) op een CD'tje en daar vanaf opstarten. Vanuit de Live CD kun je namelijk heel simpel schijven formatteren en partitioneren. Dit kan in gigantisch veel formaten waaronder FAT en FAT32. Misschien dat Linux het wél kan doen, en dat Windows toch echt even geen zin heeft...

- R. de Vries
 
Je kan boven de 32Gb niet komen met fat 32-> adressering stopt omdat ie niet hoger kan.
Als het wel kan dan is het gewon een fout en als je dan wat opslaat boven de grens van 32Gb ben je het gewoon kwijt.
Wat is de reden dat het persé fat 32 moet zijn?
Doe gewoon ntfs... (windows)
 
Hoi,

Je kan boven de 32Gb niet komen met fat 32-> adressering stopt omdat ie niet hoger kan.
Als het wel kan dan is het gewon een fout en als je dan wat opslaat boven de grens van 32Gb ben je het gewoon kwijt.

Dit is niet waar:

Aangezien voor fat32 de maximale aantal clusters op 268,435,445 zit. Maximale Cluster grote is 32Kb.

268435445 x 32768 = 8796092661760 (afgerond is dit 8 TerraByte)

Er zit wel een limit op de groote van de bestanden deze mag niet groter zijn dan (32^2)-1 ( dus 1 byte kleiner dan 4GB)

Als dit niet mogelijk zou zijn zoals jij schrijft dan vraag ik me af waarom de meeste externe USB HD's voorgeformateerd op FAT32 verkocht.
Ik heb zelf 2 HD's van 650GB op FAT32 staan en beiden hebben nog iets van 100GB vrij.
Ook de kleinere HD's (2.5") van 320 en 500 die ik heb zijn gewoon FAT32

De oplossing van robbietjuh is het makkelijkste. Wanneer je een beetje kennis hebt van linux teminste.

Edit: De oplossing van Crash is helemaal handig. in de cmd prompt format /FS:FAT32 X: waar X: de drive naam is van de hd die je wilt formateren.

Groetjes,
René
 
Laatst bewerkt:
Wanneer je een beetje kennis hebt van linux teminste.

Ook zonder Linux kennis wil 't prima, denk ik. Gewoon in Ubuntu naar Systeem > Beheer > Gparted en je hebt bijna dezelfde interface als die van Windows om je schijven te beheren. Dan is het slechts een kwestie van schijf selecteren, de Formatteren knop indouwen, formaat (FAT32 in dit geval) selecteren en een minuutje wachten.
 
@Robbietjuh,

I know, Ik heb hier 3 Debian Servers, 1 Ubuntu Server staan. :) En sinds een paar dagen een leuke NAS van Synology. Aangezien 2 van de 3 Debians niets anders doet dan Samba filesharing. Dacht ik dat moet goedkoper kunnen (qua stroomverbruik).

Ubuntu heeft een hele fijne look qua Desktop (heb deze ook op mijn Laptop staan als 2e OS ) werkt echt handig. Voordeel van Linux op de laptop is dat je met een gerust hart draadloos kunt netwerken bij anderen ook al zitten de pc's daar vol virussen. En in vergelijking met welke windows dan ook "halt enter" en hij staat uit al voor je bij de klep bent om hem dicht te doen :).

Maar goed. Uiteindelijk is de optie Windowstoets + r .. Tik cmd.exe en dan op de prompt format /FS:FAT32 X: toch een stuk handiger en sneller om te doen. Aangezien de persoon dan eerst een live CD moet downloaden deze moet branden.

Met enig risico dat hij na het opstarten van de Live CD de verkeerde HD kiest in Gparted en zijn windows7 naar de eeuwige bitvelden helpt.

:)

Maar goed ik denk dat er wel een goeie oplossing tussen zit.

Groetjes,
René
 
Hallo

Ik heb het via uitvoeren gedaan maar hij geeft aan dat het bestand te groot is.
Ik weet nu echt niet meer wat ik moet doen.
Hij heeft het altijd gedaan met mijn media player(maar er staat ook in het boekje van de media player dat hij nfts kan afspelen maar hij vind mijn hardeschijf niet wat en hoe ik hem ook formatee)
Heeft iemand nog een idee
Wat heb nog een hardeschijf 150gb (die is wel fat32) maar daar doe ik diet liever niet mee

Mvg
Deveron
 
Hoe vaak moet ik dit soort dingen toch herhalen. Biedt hier even gehoor aan: LINUX.
 
@deveron,

De simpelste oplossing is zoals Robbietjuh ook al beschreven heeft.

  • Download ubuntu live CD van http://www.ubuntu.com
  • Brand deze op een CD.
  • Start je pc op met deze CD.
  • Volg de instructies. En kies "Try UBUNTU" waarmee je deze als LIVE CD laat draaien. Er wordt dan niets geinstalleerd op je pc.
  • Ubuntu is zelfs in het Nederlands te gebruiken.

Een USB HD wordt onder Linux gezien als SATA schijf. dus deze zal /dev/sdb of /dev/sdc zijn.

Of download een fat32format tool die je direct kunt vinden als je dit intikt op google. FAT32format (Ik ben zelf niet zo'n fan van dit soort tools). Maar goed je vraagt om mogelijkheden. En de vraag herhalen heeft weinig nut. Er zijn al verschillende werkende oplossingen aangeboden.

Je zou zelf ook eens kunnen googlen op "fat32 format tool windows 7" Je krijgt dan voldoende informatie voorgeschoteld.

Suc6,
René
 
Installeer het onvolprezen EaseUS Partition Master 9.1 (http://www.partition-tool.com/download.htm) en al je wensen worden vervult. Je kunt formatteren in NTFS, Fat16/Fat32 Ext2 Ext3, vanuit windows, redelijk snel en nog gratis ook. Veruit de meest gebruiksvriendelijkste methode.
 
Laatst bewerkt:
En daarmee gaan we nu maar een slotje zetten.Topic is uit Juli 2010 en mag derhalve met rust gelaten worden.Gaarne in vervolg naat datum topic kijken.;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan