Verbinding mislukt na username/password challenge

Status
Niet open voor verdere reacties.

SchoutenCC

Gebruiker
Lid geworden
23 jul 2008
Berichten
14
Sorry voor de crosspost (staat ook op macwereld maar daar heb ik nog geen reacties dus ik probeer het hier even)
---
Hallo allemaal,
De situatie is als volgt: we hebben hier een nas (intel ss4000-e) die is ingesteld op authenticatie middels active directory. So far so good, vanuit windows clients is het geen enkel probleem om een drive te mappen. Nu is er een MacBook Air aan het landschap toegevoegd en deze kan (via Finder > Ga > Verbinding met server maken) helaas niet op de server komen.
De MacBook is wel correct aan het domein gekoppeld, want je kunt erop inloggen met je MSAD username en de printers werken. Ook is er toegang tot een gedeelde (file)server (win2003) via hetzelfde mechanisme van Ga>Verbinden>smb://andereserver.
Het kan ook geen onderliggend netwerkprobleem zijn zoals bijv. een ander subnet want vanaf de mac kun je wel zonder problemen inloggen op de webmin interface.
Bij het maken van de verbinding krijg je kortstondig een progress bar te zien waarna een username/password challenge volgt (ldap gegevens dus). Het presenteren van deze challenge impliceert mij dat er wel "een klein beetje" verbinding is die aangeeft dat authenticatie nodig is, klopt dat? Na het invullen van de credentials krijg ik echter steevast een verbinding met server mislukt, controleer ip adres etc. melding.
De combinatie ip-adres en dns-naam staat in /etc/hosts vastgelegd en het maakt geen verschil of ik smb://192.168.etc intype of dat ik er smb://nas01/ van maak. Ook zie ik bij de credentials geen verschil helaas tussen het invoeren als: username, DOMEIN\username of username[a]Domein.local (alle drie falen).

Heeft iemand nog een verdere tip voor me?
Alvast bedankt,
Chris
 
Laatst bewerkt:
Misschien een goed plan om even de SAMBA gegevens van de NAS te vermelden hier. Lijkt mij dat momenteel er een beveiligingslaag in het authenticatie-protocol zit op de NAS die door de Macbook niet wordt ondersteund.

Natuurlijk kun je ook zoeken op Google. Ik kwam o.a. de volgende link tegen: deze
waar over SMB problemen en NAS connectiviteitsproblemen wordt gesproken. Kijk ook in de related links, zoals "Active Directory issues in Snow Leopard"

Zoektermen die ik heb gebruikt in Google: macbook samba "active directory" nas login

Succes,

Tijs.
 
Alvast bedankt voor je antwoord Tijs. Heb de pagina doorgekeken en zie vooralsnog 1 tip die ik nog niet geprobeerd had (appenden poortnummer aan smb-connectstring). Die ga ik dus proberen.
Vwb de smb-gegevens, wat wil je precies weten en waar vind ik dat in OSX (nul komma nul mac ervaring)?
Korte samenvatting: laten we ze nas01 (intel device) en server01 (w2k3 server) noemen, op adressen 192.168.1.3 resp. .2
Openen smb://server01 werkt gewoon vanuit finder, vraagt om username/password en accepteert die. Opgeslagen in keychain.
Openen smb://192.168.1.2 (server01) idem.
Openen smb://nas01 geeft wel challenge maar accepteert de credentials niet. Ook op ip (smb://192.168.1.3) geen succes. Beide getest met alle drie de vormen van het schrijven van een ad-username.

Chris
 
Méér heb ik niet voor je: Ik heb geen macbook of andere OSX computer.
Hopelijk hebben anderen nog tips.

Tijs.
 
Toch bedankt voor het meedenken :)
Hoor net dat het inmiddels is geprobeerd met poortnummer erachter en dat dat ook niet werkte.
 
Poortnummer leek mij ook niet de oplossing, eerlijk gezeg. Ik verwacht het probleem meer op protocol-niveau.

Het staat je natuurlijk vrij om die Google zoektocht te doen voor méér suggesties. Eventueel verfijn je het aantal hits met specifiekere zoektermen: "active directory" ss4000-e login leopard
[Ik neem aan dat OSX Leopard op je macbook is geïnstalleerd, niet panther]

Verdere tips die ik tegenkwam zo snel:
1. Zet jumboframes af in de netwerkkaart (driver-)configuratie (hopelijk kun je het vinden).
2. Zorg ervoor dat de DNS-server van het domein als DNS-server is ingesteld in de ip-instellingen op de macbook
3. [Algemene opmerking]: De NAS die je gebruikt wordt beschouwd als 'oud' en 'mager' qua aantal (instel-)mogelijkheden.
4. Waar je ook op moet letten is dat sommige NAS'en een beperking hebben in het aantal gelijktijdige CIFS/Samba verbindingen (ik ken minstens 1 Linksys NAS die dat heeft). Het zou dus kunnen zijn dat je met de macbook net buiten de boot valt. Check dus zeker op een moment dat er verder géén andere clients een verbinding hebben en/of kijk of in de handleiding die beperking wordt genoemd en of je daar wellicht nu tegenaan loopt.

Succes,

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan