• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Keuzelijst die afhankelijk zijn elkaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

wjvdlinden

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2006
Berichten
150
Ik had op dit forum een voorbeeld gevonden van keuzelijsten. Ik komt echter 1 argument te kort.

Korte uitleg.

Voorbeeld iemand bekleed nu een functie van steigerbouwer 3 die kan bevorderd worden naar twee andere functies en vervolgens kunnen daar weer verschillende salarisgroep achterhangen.

In het excel voorbeeld is dit allemaal duidelijker.
 

Bijlagen

  • Keuzelijst.xls
    21 KB · Weergaven: 93
Volgens mij zit er een inconsequentie in je voorbeeld:
Van Hulpsteigerbouwer naar Steigerbouwer 3 krijgt m.i. als salarisgroep 1 en 2 omdat je dat ook bij Steigerbouwers 2 en 1 hebt gedaan.
Maar wellicht zie ik het verkeerd.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 

Bijlagen

  • Keuzelijst.xls
    28 KB · Weergaven: 65
Keuzelijst

Roncancio,

Hartelijk bedankt voor uw reactie.

Kan u misschien voor mijn leerproces aangeven hoe u de formule in elkaar heb gezet bij de kolom salarisgroep?

Ik had inderdaad vermeld in mijn excel voorbeeld dat het groep a en b moest zijn. Maar dat was niet correct. Het moest groep 1 en 2 zijn.

De kolom doorgroefunctie gaat nu met de indirect formule maar dat is niet zo handig want bij namen beheren in excel mogen er geen spaties zitten in de op te geven naam. Kan dat anders eventueel?

Daarnaast heb ik nu nog een andere moeilijkheid als iemand niet doorgroeit in functie hoe bepaal ik dan zijn salarisgroep?

In mijn voorbeeld had ik nu maar twee functies opgenomen. Maar in werkelijkheid kunnen dit er misschien wel 10 of 20 zijn. Dat wordt mijn opzet misschien toch wel wat omslachtig. Kan ik het ook handiger organiseren. Moeten deze kolommen noodzakelijk op hetzelfde blad staan als de kolommen BasisFunctie, Doorgroeifunctie en Salarisgroep. De laatste drie maken nl. deel uit van een veel groter geheel.
 
Code:
=VERSCHUIVING(A1;1;VERGELIJKEN(B2 & " salaris";$B$1:$R$1;0);2;1)
Vanaf cel A1 gaat de cursor 1 cel naar beneden en vergelijkt de waarde van B2 & " salaris" met de tekst in het bereik B1:R1.
Vervolgens worden van de gevonden kolom de cellen 2 en 3 in het betreffende datavalidatie gezet.
Dus:
- A1--> A2.
- vergelijken (bijv: Steigerbouwer 3) & " salaris" met bereik op 1e rij. --> 15 (15e kolom vanaf kolom A) = P-kolom
- 2 rijen (dit kan flexibel gemaakt worden) van betreffende kolom (in dit geval P-kolom) --> P2 & P3
Code:
De kolom doorgroefunctie gaat nu met de indirect formule maar dat is niet zo handig want bij namen beheren in excel mogen er geen spaties zitten in de op te geven naam. Kan dat anders eventueel?
Zolang je consequent bent in benamingen, bespaar je jezelf een hoop werk. In bovenstaande formule kon ik dus gebruik maken van de naam met de toevoeging "salaris".
Code:
Daarnaast heb ik nu nog een andere moeilijkheid als iemand niet doorgroeit in functie hoe bepaal ik dan zijn salarisgroep?
Wellicht dat je in de formule gaat zoeken of er een salarisgroep is ingevuld.
De kolommen hoeven niet op hetzelfde werkblad te staan, maar het maakt het iets makkelijker.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
nog een vraag

Roncancio,

Toch nog een vraag.

Ik zie dat u niet heb gewerkt met namen. Ik heb dit nu wel gedaan. Maar mijn grote probleem is nu de spaties. Bijvoorbeeld Basisfunctie steigerbouwer3 moet eigenlijk zijn steigerbouwer 3 (dus met een spatie want dat is de officiële benaming). Maar bij namen beheren kan ik dat niet ingeven. Moet ik dan eerst nog een vertaal tabel maken?
 
Roncancio,

Toch nog een vraag.

Ik zie dat u niet heb gewerkt met namen. Ik heb dit nu wel gedaan. Maar mijn grote probleem is nu de spaties. Bijvoorbeeld Basisfunctie steigerbouwer3 moet eigenlijk zijn steigerbouwer 3 (dus met een spatie want dat is de officiële benaming). Maar bij namen beheren kan ik dat niet ingeven. Moet ik dan eerst nog een vertaal tabel maken?

Dat hoeft niet als je het op dezelfde werkblad houdt.
In mijn formule wordt gekeken naar de tekst in de cel van de datavalidatie.
Deze tekst wordt vergeleken met de tekst in het bereik t/m R1.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
formule

Dat hoeft niet als je het op dezelfde werkblad houdt.
In mijn formule wordt gekeken naar de tekst in de cel van de datavalidatie.
Deze tekst wordt vergeleken met de tekst in het bereik t/m R1.

Na dit bericht lijkt het misschien of ik er niet meer mee bezig ben maar over een uur gaat mijn werkcomputer voor drie weken uit en kan ik niet verder werken aan dit probleem. Ik hoop er vanaf maandag 16 augustus mee verder te gaan.

Ik zit er nog steeds mee hoe ik dit handig gaat organiseren in mijn excel zodat ook anderen er gebruik van kunnen maken. Ik begrijp nu dat ik helemaal geen namen hoef te gebruiken? Alleen lijsten maken? Heb ik dan wel de indirect formule nodig?

Kortom het is voor mij nu nog niet helemaal duidelijk
 
Na dit bericht lijkt het misschien of ik er niet meer mee bezig ben maar over een uur gaat mijn werkcomputer voor drie weken uit en kan ik niet verder werken aan dit probleem. Ik hoop er vanaf maandag 16 augustus mee verder te gaan.

Ik zit er nog steeds mee hoe ik dit handig gaat organiseren in mijn excel zodat ook anderen er gebruik van kunnen maken. Ik begrijp nu dat ik helemaal geen namen hoef te gebruiken? Alleen lijsten maken? Heb ik dan wel de indirect formule nodig?

Kortom het is voor mij nu nog niet helemaal duidelijk

Het lijkt mij het handigste om te zorgen dat de tekst van de functies evenredig lopen aan de namen in rij 1.
Dus je hebt de functies:
- Steigerbouwer 3
- Steigerbouwer 2
- Steigerbouwer 1

in 1 lijst staan.
Elke functie heeft een aparte salarisschaal.
Als je nu zorgt dat op rij 1 ook Steigerbouwer 3, Steigerbouwer 2 en Steigerbouwer 1 staat, (eventueel aangevuld met de tekst "salaris" oid), dan kan je in de formule laten zoeken naar de functie in de lijst en die functie zoekt je dan in rij 1.
Zo heb ik het in het bestand ook gedaan.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Nog even een snelle reactie.

zoals ik mijn indeling heb gemaakt in mijn tabblad 2>?

Bekijk bijlage 102299

Ja.
En dan zou je ervoor kunnen kiezen om bij voorman en project leider dan ook salaris erachter zetten op de 1e rij.
Belangrijk is echter dat de functies overeenkomen met de tekst op de 1e rij zodat er naar gezocht kan worden.
Hiermee bespaar je jezelf een hoop onnodig werk.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
formule

Slotconclusie voor mijn vakantie. Na mijn vakantie heb ik vast nog nieuwe vragen.

Kolom 1 houden zoals het is
Kolom 2 werken met de indirect formule
Kolom 3 met verschuiving en vergelijk formule

Rij 1 altijd zorgen bij de kolommen met salaris dat er salaris in de naam staat.

Alleen weet ik nu nog niet goed of ik moet werken met namen beheer of met gegevens validatie
 
Slotconclusie voor mijn vakantie. Na mijn vakantie heb ik vast nog nieuwe vragen.

Kolom 1 houden zoals het is
Kolom 2 werken met de indirect formule
Kolom 3 met verschuiving en vergelijk formule

Rij 1 altijd zorgen bij de kolommen met salaris dat er salaris in de naam staat.

Alleen weet ik nu nog niet goed of ik moet werken met namen beheer of met gegevens validatie

Je kunt met namenbeheer werken maar als je veel namen gebruikt kan dit veel werk kosten.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Daar ben ik bang dus fouten te gaan maken. Maar hoe los ik het dan op zonder namenbeheer?

In bijgevoegd bestand heb ik de nodige overbodige informatie weggelaten om te laten zien wat ik bedoel.
Links zie je aan aantal opties Steigerbouwer 1, Steigerbouwer 2 en Steigerbouwer 3.
Met een formule zou je dus kunnen kijken welke keuze (Steigerbouwer 1, 2 of 3) is gemaakt en vervolgens de tekst Steigerbouwer 1, 2 of 3 kunnen zoeken op de 1e rij omdat daar al Steigerbouwer 1, 2 en 3 staan vermeld.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 

Bijlagen

  • Keuzelijst.xls
    18 KB · Weergaven: 65
Wat doe ik fout?

Roncancio,

Ik probeer na mijn vakantie weer verder te gaan met mijn eerdere probleem.

Wat doe ik nu fout dat het ik alleen kan kiezen bij mijn eerste optie. Ik heb zelf het idee dat het aan de spaties in mijn gebruikte omschrijvingen ligt. Een tweede probleem is als ik de doorgroeifunctie aanpas naar een andere functie eigenlijk de salarisgroep eerst blanco moet worden en dan gewijzigd moet wordne.

Ik heb de bijlage weer toegevoegd.

Met vriendelijke groet,

Wim
 

Bijlagen

  • Keuzelijst2.xls
    30,5 KB · Weergaven: 38
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf het idee dat het aan de spaties in mijn gebruikte omschrijvingen ligt

Je hebt helemaal gelijk :thumb: :thumb:

Verander de 'spatie' in 'underscore' en het loopt als een trein.

als ik de doorgroeifunctie aanpas naar een andere functie eigenlijk de salarisgroep eerst blanco moet worden

Via VBA kun je dit regelen.
 

Bijlagen

  • Keuzelijst3.xls
    44,5 KB · Weergaven: 90
Keuzelijst

In ieder bedankt die mij heeft geholpen om dit probleem op te lossen.

Het enige waar ik nu nog tegenaanloop dat doordat ik gegevensvalidatie gebruik ik geen vrije tekst meer kan ingeven.

Ik wil deze vraag de status opgelost geven maar kan de optie niet meer vinden.
 
Laatst bewerkt:
In ieder bedankt die mij heeft geholpen om dit probleem op te lossen.

Het enige waar ik nu nog tegenaanloop dat doordat ik gegevensvalidatie gebruik ik geen vrije tekst meer kan ingeven.

Ik wil deze vraag de status opgelost geven maar kan de optie niet meer vinden.

De bedoeling van de gegevensvalidatie is om te voorkomen dat men zomaar vrije tekst in een cel plaatst.
Als het goed is, kun je bovenaan de pagina aangeven dat de vraag is opgelost.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Gegevensvalidatie

Als het goed is, kun je bovenaan de pagina aangeven dat de vraag is opgelost.
Gevonden en de status aangepast.

De bedoeling van de gegevensvalidatie is om te voorkomen dat men zomaar vrije tekst in een cel plaatst.

Dit rapport heb ik gemaakt voor de afdeling P&O. Ik heb daar nu vast formaat door de gegevensvalidatie. Werkt na veel proberen nu heel goed. Vervolgens krijg ik weer de volgende vraag: ja maar af en toe willen wij mensen door laten stromen naar een hele andere functie en nu kan ik niets ingeven. Daar heb ik nu nog geen oplossing voor gevonden.
 
Dit rapport heb ik gemaakt voor de afdeling P&O. Ik heb daar nu vast formaat door de gegevensvalidatie. Werkt na veel proberen nu heel goed. Vervolgens krijg ik weer de volgende vraag: ja maar af en toe willen wij mensen door laten stromen naar een hele andere functie en nu kan ik niets ingeven. Daar heb ik nu nog geen oplossing voor gevonden.
Als mensen doorstromen zouden ze dus in een andere lijst moeten zitten.
Dus stel iemand gaat van inkoop naar verkoop dan zou je dus de naam bij verkoop moeten zetten zodat je de bijbehorende lijst te zien krijgt.
Anders zou je de lijsten moeten uitbreiden zodat er meerdere functies in staan.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan