outlook expres foutmelding 0x800c0133

Status
Niet open voor verdere reacties.

1marcel

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2002
Geachte helpers,

Een kennis van me heeft een probleem met outlook express, deze is gecrashed , omdat deze te vol zit .
De foutmelding geeft ook aan dat dit het probleem is en bij googlen wordt dit ook bevestigd met tips etc om het weer in werking te krijgen.

Nu loop ik tegen wat problemen aan die niet in het boekje thuis horen.
nl: bij het zoeken van de dbx bestanden van oulook express volgens lijstje C , documents and setting, inlognaam, apllication etc etc zoals het hoort te zijn , heb ik outlook express niet gevonden .
Deze vond ik uiteindelijk op een andere schijf dan C: ook niet in het rijtje wat er normaal voor staat maar onder een mapje met : (inlognaam) mail.

In deze map staat dus outlook express , bij navraag weet hij zelf niet hoe dat komt , maar iemand heeft ooit opnieuw windows voor hem erop gezet. Misschien is daar iets niet goed gegaan ?

Mijn intentie was om van wat dbx bestanden een backup te maken op een andere plek , de dbx bestanden ( mappen te verwijderen ) zodat outlook express nieuwe mappen zou maken, maar eenmaal de mappen gevonden blijkt dat deze gemarkeerd staan om door internet explorer alleen geopend te worden.
De mappen zijn niet te openen ( wat ik al vermoede ) , het verwijderen van een map (waarvan een backup is gemaakt) lukt wel , maar er wordt geen nieuwe map bv. inbox in aangemaakt na het verwijderen.

Dus na alle tips gevolgd te hebben loop ik nu vast in dit probleem.
Ik hoop zo veel mogelijk van zijn mails te redden maar heb hierbij jullie hulp nodig om geen fouten te maken die niet te herstellen zijn.
Dus probleem:
Windows xp
Outlook express gecrashed , is wel mogelijk om te openen maar mails worden niet meer ontvangen .
Bij test mail naar zichzelf krijgen we dan de foutmellding zoals eerder aangeven.
Alle dbx mappen en de submappen ( ongeveer 20 stuks ) staan als eigenschappen als te openen met Explorer.

Mijn gedachte is om al de mappen te wijzigen om geopend te worden met outlook express en wanneer dat zou lukken om dan de mappen te verwijderen of te comprimeren .
Wanneer nodig met een drastische maatregel dan deze als laatste optie.
Maar graag eerst jullie mening hier over .

bij voorbaat dank,

gr. Marcel

Was handiger geweest als je je éérst hier had gemeld ipv. te gaan 'experimenteren'.

Goed, doe het volgende:
a. Sluit Outlook Express als die nog open staat.
b. Start Registry editor (Start -> Uitvoeren -> regedit.exe). Achterhaal (veiligheidshalve) waar Outlook Express zijn .dbx bestanden neerzet, omdat daar wellicht nu onduidelijkheid over is.
Ga naar HKEY_CURRENT_USER\Identities
Open de sleutel {XXXXXXXX-XXXX-XXXX-XXXX-XXXXXXXXXXXX} die daaronder staat.
Dril verder naar beneden totdat je volgende subsleutel eronder bereikt hebt:
Software -> Microsoft -> Outlook Express -> 5.0
Dubbelklik in het rechterdeelvenster op Store Root, en kopieer de inhoud naar het klembord.
Kijk of de map nog bestaat: Start -> Uitvoeren -> [Maak het uitvoeren vakje leeg en plak de tekst van het klembord. Druk OK]
b. Kijk in de geopende map of het (waarschijnlijk) lege bestanden zijn of 'gevulde' bestanden (check de grootte en evt. datum van aanpassing). Verplaats alle gevonden bestanden naar een andere (backup-)map. Kopieer Folders.dbx terug naar de map waar Outlook Express zijn bestanden verwacht.
Mocht je tóch reeds de juiste bestanden ergens naar toe verplaatst hebben, kopieer vanaf die backup-locatie Folders.dbx terug naar de map waar Outlook Express zijn bestanden verwacht.
c. Start Outlook Express. Alle mailbestanden zouden opnieuw (leeg) gemaakt moeten worden.
d. Kijk of je met de rest van de gevonden instructies op Internet je problemen kunt verhelpen. Denk aan terug importeren etc. Houd altijd een backup van de originele mailbestanden achter de hand, dus werk met een kopie van de gebackupte bestanden (je hebt de originele mailbestanden dus minstens 2x volledig op het systeem).

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Hoi Tijs ,

Iedergeval bedankt voor je snelle reactie, deze zal ik zeker gaan proberen.
Zoveel experimenteren had ik nog niet gedaan, eerst gekeken hoe de situatie was , de ene folder die ik verwijderd had , daar had ik een back up van gemaakt en die is reeds terug op zijn plek.

De situatie is zo,n puzzel dus zal ik blij zijn met alle reacties en tips die ik hoop te krijgen.
Maar voordat ik jouw tip ga doen , is het dan niet beter om de dbx bestanden ( mappen ) te wijzigen en openen met outlookexpress inplaats van internet explorer ?
Ik heb daar nooit wat in verandert dit stond al zo bij het vinden van de mappen.

gr. Marcel

Je kunt .dbx bestanden alleen binnen Outlook Express openen, en dat gebeurt automatisch o.b.v. Folders.dbx. Dubbelklikken heeft dus totaal geen zin.

Tijs.

Hoi Tijs,

Dat is dan vreemd,, want als ik op mijn oude xp comp met outlook express 6 naar de dbx folders ( via C schijf etc etc ) gaat en ik dubbelklik dan opent deze zich automatisch in outlookexpress zonder dat outlookexpress open staat.
misshien dat het in een eerder versie niet mogelijk is dat zou kunnen ?

gr. Marcel

Wat wél opent in Outlook Express zijn .EML bestanden. .EML bestanden zijn 'losse' mails die je vanuit Outlook Express in een bestandsmap kunt slepen als kopie etc.
Ik heb het zojuist nog even gecheckt, en .DBX bestanden zijn standaard aan geen enkel programma gekoppeld, dus ook niet aan Outlook Express. Koppel je ze handmatig aan Outlook Express, dan lijkt gewoon Outlook Express te openen, maar zónder het aangeklikte .DBX bestand. Je krijgt dus de normale mailmappen te zien (Postvak IN, Postvak UIT etc.)

We horen wel wat er uit je onderzoekingen gaat komen.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Hoi Tijs,

Bedankt voor je reactie, en dat nog op dit late tijdstip.
Alle reacties hierna zijn altijd welkom en dus bij voorbaat dank voor alle antwoorden tot nu toe.

Jammer genoeg zal dit niet in 1 week klaar zijn , want de dagelijkse werkzaamheden beperkt mij en de destbetreffende persoon tot een wekelijkse zaterdag middag treffen.

Wordt vervolgd.

gr. Marcel

Voor het maken van een juiste backup kun je gebruik maken van bijgaand document in de bijlage.

Het verschil kan em zitten in de schijfletter / exacte locatie.
Verder kun je de tut. prima volgen.

Bijlagen

@Paul-RT en topic-starter: Let wel op dat sprake lijkt van datacorruptie danwel te grote mailbestanden. Klakkeloos importeren lijkt me dus niet een goed idee.

@topic-starter: Misschien een leuke tip extra: M.b.v. Universal Extractor kun je alle bijlagen en originele mails uit de .dbx bestanden halen.
De gecreëerde .EML bestanden (bevatten óók de bijlagen) kun je dan weer terugslepen in de relevante mailmap van een 'schone'/lege mailmap in Outlook Express.
Natuurlijk Universal Extractor uitvoeren op een backup van je .dbx bestanden (zie ook eerdere posting met die waarschuwing).
Slim is natuurlijk dit per .dbx bestand te doen en daarna alle uitvoer-bestanden van Universal Extractor weer verwijderen, dan pas het volgende .dbx bestand 'uitpakken' met Universal Extractor, .EML bestanden terugslepen in de daarbij bijbehorende mailmap in Outlook Express etc.
En natuurlijk opletten dat je niet wéér tegen ruimtegebrek aanloopt, dus het zou zinvol kunnen zijn om extra mailmappen te maken in Outlook Express, zodat je porties van die .EML bestanden kunt verdelen over mailmappen ipv. het (weer) in 1 mailmap terug te zetten (zie ook het verhaal over klakkeloos importeren dat waarschijnlijk weer dezelfde problemen zou terugbrengen).

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Hoi Paul en Tijs,

Bedankt voor jullie reacties en ook deze tip kunnen we goed gebruiken.
Omdat het steeds ongeveer een week tussen zit voordat ik hopelijk iets kan betekenen voor deze kennis, lijkt het me misschien handig voor hem om een ander mailprogramma te gebruiken totdat dit probleem is opgelost.

Zou zou hij thuis nog zijn mails kunnnen ontvangen inplaats het via zijn werk te doen.
Welk programma zou dan het beste zijn : windows live mail ? suggesties zijn welkom.
Of stel ik nu een domme vraag ?

gr. Marcel

.EML bestanden zijn ook te openen met Windows Live Mail en ook in de mailmappen van Windows Live Mail te slepen, als ik het goed begrepen heb.
Dus het zou inderdaad een idee kunnen zijn om Windows Live Mail te gebruiken.
Kijk even hier hoe de instellingen over te nemen van Outlook Express, incl. de mail zelf. Evt. doe je het zo dat je alleen de account-instellingen overneemt, via Universal Extractor de mails als .EML te maken en dan te slepen in de juiste mailmappen van Windows Live Mail.

Nogmaals: Houd in ieder geval een volledige backup van alle bestanden waar de .dbx bestanden van Outlook Express staan achter de hand.

Succes,

Tijs.

Beste helpers,

De zaterdag een week later en nu de update van outlook express.
Ik heb windows live mail geinstalleerd , deze heeft automatisch alles geimporteerd vanuit outlookexpress 5naar live mail.
Alle mappen , sub mappen en mails van voor de crash heeft hij kunnen importeren, vanwege de vele mails heeft het een tijd geduurd maar gelukkig tijdens het importeren geen fout melding gekregen ( behalve een trojaan horse ) in een van de mails.
Deze is in quarantaine gezet.

De mails vanaf de crash tijd tot nu zijn ook weer binnen gelopen 255 stuks , dus ik kan zeggen dat alles naar behoren weer loopt.
Hij zal wel ff moeten wennen aan de nieuwe live mail ten opzichte van oude outlookexpr. 5 en het advies gegeven om allles na te lopen welke mails weg kunnen.
Zodra alles is nagegaan is het plan om dan de oude outlook te verwijderen en live mail als standaard te gebruiken.
mocht er nog onverhoopt wat vragen zijn waar ik niet uit komt dan zal ik de topic openhouden.
Ik hoop dan bij deze de vraag als opgelost te plaatsen en jullie bedanken voor de antwoorden.
enorm bedankt.

Gr. Marcel

outlook express deel 2

Beste helpers,

Het vorige probleem had opgelost kunnen zijn ware het niet dat nu widows live mail niet naar behoren werkt.
Dit is 5 dagen later gebeurt sinds 31 juli . ( zie vorig probleem )

Al die maanden hebben we er niks meer aan gedaan en vanmiddag zal dan weer de eerste keer sinds 31 juli zijn om te zien wat er nu weer aan de hand is.
De vorige antwoorden neem ik dan weer me om te zien of daar een oplossing uit gehaald kan worden.

Mijn vragen voor nu! zijn:

Kan ik windows livemail verwijderen en opnieuw installeren en neemt hij dan weer de oude mails terug ? of is alles dan verloren ?

Misschien dat er ook oude dbx bestanden nog in de outlook express staat dat daar weer van geimporteerd kan worden?

Of heeft iemand een suggestie ?

Ik weet pas vanmiddag wat er precies aan de hand zou kunnen zijn dus de bevindingen zal ik op een later tijdstip posten.

Alvast bedankt voor jullie moeite.

gr. Marcel

Lijkt me niet dat de mail weg is als je het opnieuw installeert, maar je kunt een veiligheidskopie maken van de map.
[Windows-toets]r toetscombinatie -> %userprofile%\Application Data\Microsoft
De mail staat dan in de submap "Windows Live Mail"
Maak een kopie van die submap.

PS: Natuurlijk niet opnieuw de mail vanuit Outlook Express importeren zodra je Windows Live Mail opnieuw opstart, want dan zorg je voor dubbelen.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan