Vreemd probleem met Installeren Snow Leopard

Status
Niet open voor verdere reacties.

ikiu

Gebruiker
Lid geworden
4 jun 2009
Berichten
15
Hallo,

Een paar dagen geleden deed mijn macbook pro heel raar. Ik kreeg vaak een scherm te zien dat de computer afgesloten en opnieuw opgestart moest worden. Twee dagen geleden kreeg ik weer dat bericht, maar nadat de computer opnieuw was opgestart, deed niets het meer. Ik kon geen safari meer openen, geen systeemvoorkeuren, helemaal niets deed het meer. Na 15 keer opnieuw opstarten deed nog steeds niets het. Ik heb toen maar besloten om de snow leopard opnieuw te installeren. Aangezien ik dat ook niet kon doen toen de computer was opgestart (het liep steeds vast), had ik ergens gelezen dat je het dan via de cd zelf kon doen, door de c-toets ingedrukt te houden tijdens het opstarten.

Ik kwam toen inderdaad in het installatieproces, maar toen ik de harde schijf moest kiezen om de software op op te slaan, kreeg ik het bericht dat de Macintosh HD niet goed was (zoiets, ik weet niet meer het exacte bericht). Via hulpprogramma's heb ik toen controleren en herstellen van schijf gedaan, en toen kreeg ik het bericht dat ik de schijf moest wissen en/of formatteren. Aangezien ik geen bestanden op de macbook had staan die ik echt niet kwijt kon, besloot ik om de schijf te wissen (na het wissen was er nog steeds 311 MB gebruikt, maar mss is dit wel normaal..).

Bij het installeren kan ik nu wel de Macintosh HD seleteren. Alleen krijg ik nu na ongeveer 10 minuten het volgende bericht: "Installatie mislukt. Mac OS X kan niet op uw computer worden geïnstalleerd. Het installatie programma kan de vereiste ondersteuningsbestanden niet kopieren. Klik op 'Herstart' om de computer opnieuw op te starten".

Inmiddels heb ik al 30 keer op herstart gedrukt, maar elke keer krijg ik weer dit bericht te zien en kan ik zelf op 'herstart' drukken of het beeld wordt vanzelf grijs en dan gebeurt er niets meer. Dan moet ik de computer zelf uit en aan zetten.

Ik heb geen id wat het probleem kan zijn. Voor zover ik weet is de SL DVD echt (heb m in amerika gekocht). Het is trouwens een Macbook pro 2,53 GHz, 4GB geheugen, 250 GB (voor het geval deze info belangrijk is).

Ik hoop dat iemand dit probleem herkent en mij kan vertellen hoe ik het op kan lossen.

Alvast heel erg bedankt,

Marc
 
Is je RAM nog wel goed. Start eens op met de Hardware controle cd/dvd! Meestal is dat de install cd/dvd.
 
Bedankt voor je reactie.

Ik heb de hardware test gedaan en er is inderdaad een fout gevonden.

Dit is de foutcode: 4MEM/1/40000000:0xa9dd0098

Betekent dit dat er inderdaad is mis is met de RAM?

Zo ja, hoe is dit dan te verhelpen? Door een nieuwe geheugenkaart?
 
Zo te zien wel! Ik zou eens gaan kijken naar nieuwe RAM-latjes. Misschien dat andere nog iets meer weten dan ik.
 
Het zou iets te maken kunnen hebben met de RAM modules. Voordat je nieuwe gaat kopen zou ik als eerst even kijken of ze misschien niet wat los zitten en ze even aandrukken. Soms lost dat al veel op...

Maar aangezien je problemen hebt met je HD vraag ik me af of het echt wel je geheugen is wat het probleem veroorzaakt. Wat je eens zou kunnen doen is het volgende...

Start je Mac op met de toetsencombinatie "Appletje S". De computer boot dan in een soort veilige mode en hier kan je een harddisk check uitvoeren welke in sommige gevallen de problemen op kan lossen. De harddisk check kan je uitvoeren door het volgende commando te geven.

Code:
fsck -fy

Vervolgens geef je het onderstaande commando:

Code:
mount -uw /

Als dat gelukt is dan kan je het volgende commando geven:

Code:
reboot

Hopelijk werkt dit en lost dit wat van de problemen op die je met de harddisk kan hebben. Mocht dat niet werken kun je nog uitwijken naar programma's zoals DiskWarrior, maar dan moet je deze software wel hebben...

Succes!
 
Sorry voor de wat late reactie, maar het probleem is hersteld. Er was inderdaad 1 van de 2 RAM latjes stuk. Ik had er 1 verwijderd, en toen deed alles het weer (met de helft van het geheugen, dat wel). Heb daarom meteen nieuwe besteld.

Bedankt voor de goede hulp!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan