Wijziging toepassen op alle pagina's

Status
Niet open voor verdere reacties.

ibowts

Gebruiker
Lid geworden
7 aug 2010
Berichten
50
Hallo

hoe kan ik een wijziging in bv mijn sprymenubar automatisch laten toepassen op al mijn pagina's? zodat ik mn sprymenubar niet op elke pagina apart moet kopieren...

alvast bedankt
 
Hoi ibowts,
Op een of andere manier zal je de Spry-menubar in je dwt-template moeten zien te krijgen, dus ergens in wat op een gewone pagina een non-editable gebied is.
Ik ben zelf Dreamweaverloos, dus hoe je dat precies moet verhapstukken kan hopelijk iemand anders vertellen.

Met vriendelijke groet,
CSShunter
 
Niemand die hier verdere info over kan verschaffen? Ben zelf ook op zoek naar het antwoord op deze vraag ...
 
Niemand die hier verdere info over kan verschaffen? Ben zelf ook op zoek naar het antwoord op deze vraag ...


Menus , headers en b,v footers kun je het beste includen (invoegen/toevoegen) met php , dan wordende wijzigen in b,v je navigatie menu in alle pagina's doorgevoerd.
De site wordt dus modulair opgebouwd.
 
Verschil Dreamweaver-template (dwt) en php-include

Jah-ha!
Daar ben ik het helemaal mee eens. PHP is de beste manier om dit te doen. :d

Alleen ... Dreamweaver doet het op een heel andere manier, en ik weet niet of Dreamweaver met php-includes in z'n templates overweg kan. [edit]Ja, het gaat goed, staat in de volgende post hieronder.[/edit]

De Dreamweaver-templates werken bij het samenstellen van een Dreamweaver-website als een soort "client-side" php (op de kast van de webbouwer), omdat Dreamweaver z'n eigen lokale mini-server gebruikt.
De templates en de pagina's worden vervolgens door Dreamweaver gecombineerd, vóórdat ze naar de server worden gestuurd. Daar staan dan de complete pagina's op (elk met een identiek menu/header/footer-gedeelte).

Verschil Dreamweaver-template en php-include

dreamweaver-php-verschil.png

Met php gaat het samenvoegen "server-side": pas op de server wordt alles in elkaar gelijmd.
De figuur illustreert meteen de nadelen van Dreamweaver. Als je iets in het DW-template verandert (als je er bv. een menu-item bij doet), dan moet Dreamweaver alle pagina's opnieuw gaan uploaden!

Met php hoef je allen maar het ene fragment met het menu te uploaden, en dan wordt het nieuwe menu automatisch op alle pagina's ingevoegd op het moment dat de bezoeker een pagina opvraagt. En het is meteen acuut beschikbaar op alle pagina's, je hoeft nergens op te wachten. Wel zo handig! :)

Bovendien wordt er in het geval van een php-site veel minder ruimte op de server gebruikt: al die menus, headers en footers zitten tig keer ingeplakt in de DW-serverpagina's (bij omvangrijke sites kan dat behoorlijk oplopen!), tegenover maar 1 bestandje op de php-manier. :)

Bij de php-methode kost het wat tijd op de server om een pagina in elkaar te zetten. Maar het verschil in downloadtijd zal volstrekt verwaarloosbaar zijn: misschien een paar milliseconden of nog minder. Ook is de html meestal maar een fractie van het totaal met de images, stylesheets, scripts en andere toebehoren die de pagina zo mooi op het scherm toveren. Dan zal het helemaal weinig verschil maken.
PHP wint voor mij van DW! :d

Met vriendelijke groet,
CSShunter
 
Laatst bewerkt:
Jah-ha!


"Alleen ... Dreamweaver doet het op een heel andere manier, en ik weet niet of Dreamweaver met php-includes in z'n templates overweg kan."

Dreamweaver laat alles netjes zien..tenminste in de nieuwere versies, wel een lokale test-server definiëren xamp/wamp

Verder niet te moeilijk doen gewoon een pagina op deze manier opbouwen,in de code weergave

<body>
<div id="wrapper">
<div id="header"></div>

<div id="container">
<?php include("../public_html/inc/navigatie.php"); ?>

<div id="content">
<?php include("../public_html/nlcontent/overons_tekst.html"); ?>
</div>

</div><?php include("../public_html/inc/footer.php"); ?>
</div>
</body>
 
Laatst bewerkt:
Ha, dat is mooi.
Dan kan je het hele DW-template .dwt omzeilen.

@tommyboy8:
Op de plaats waar in je pagina's anders het hele menu ingeplakt zou moeten worden, komt dan het regeltje:
HTML:
<?php include("menu.htm"); ?><!-- of met een pad van waar ie zit -->

En in menu.htm zet je het uitgeknipte menu:
HTML:
<div id="menu">
   <ul  class="MenuBarHorizontal">
   ... enz. t/m
   </ul>
</div>
puur als "kale code" (code-fragment), dus zonder <head>, <body> of andere tags.
Met vriendelijke groet,
CSShunter

PS:
En dan later de rest ook mooi ombouwen tot php, zoals in het Frenske123 voorbeeld-model. :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan