Automatisch nummers ophogen

Status
Niet open voor verdere reacties.

martijn012

Gebruiker
Lid geworden
18 aug 2010
Ik heb een database met daarin een veld groepnummer en materieelnummer
Het groepnummer bestaat uit de getallen 1t/m99
Het materieelnummer bestaat uit eerst het groepnummer en daarna ook een getal van 1t/m99
- Bijvoorbeeld groep 2 dan word het materieelnummer 202 of 212 of 299
- Bijvoorbeeld groep 10 dan word het materieelnummer 1002 of 1012 of 1099

Nu moet ik het volgende doen als ik een nieuw materieelstuk in wil voeren:

Het groepnummer selecteren: bijvoorbeeld groep 5 vrachtauto`s
Daarna moet ik kijken welk materieelnummer bij die groep het laatst gebruikt is, dat is 515
Dan kan ik bij materieelnummer invoeren 516

Is het volgende mogelijk?
Ik selecteer het groepnummer, 5 het is dus een vrachtauto
Dan kijkt de database wel nummer het laatst gebruikt is 5... bijvoorbeeld 512
Dan word bij materieelnummer 513 ingevuld

Alvast bedankt voor jullie reacties

Uiteraard kan dat. Maar is 505 het 50e item van categorie 5, of is 505 het 5e item uit categorie 50? Dat moeten we uiteraard eerst weten...

Voor de duidelijk is 505 de 5e van de 5e groep, ;), dus 1105 is de 5e van de 11e groep

En de vraag staat inderdaad daar ook... omdat ik dacht op twee gaat het sneller dan op 1... maar de gedachte van shoppen zat daar niet achter.

Leuk gezegd in je voorbeeld, maar hoe ziet de 5e van het 50e record er dan uit?

Dat is dan 5005 ;), dus eerst het groepnummer alleen bij het 100e van groep 50 is onmogelijk;)
Dan moet is de enige optie een nieuwe groep aanmaken

De groepen zijn dus niet alle 99 in gebruik en die kunnen geselecteerd worden in de keuzelijst, en eventueel kunnen er extra groepen toegevoegd worden

in de bijlage even een afbeelding

Bijlagen

• Knipsel.PNG
    Knipsel.PNG
    8 KB · Weergaven: 45
En wat is de naam van de keuzelijst, en de naam van de tabel waar de gegevens uit gehaald worden?

Een hele goede morgen!

De keuzelijst is een veld in de gegevens tabel om het zo maar te zeggen, de veldnaam ervan is: Groepnummer
En de gegevens voor die keuzelijst worden uit de tabel Groepen gehaald.

Verder heet de gegevens tabel, dus waar de afbeelding van genomen is, Stam

Het ging mij eigenlijk over de naam van het keuzeveld (<Eigenschappen>, tabblad <Overig>, <Naam>) want die heb je nodig in de code voor het genereren van het volgnummer. Dus als je die ook nog kunt opsnorren, dan heb ik alles! En is het veld [Materiaalnummer] Numeriek of een Tekstveld? Zelf zou ik er een tekstveld van maken, omdat je voorloopnullen gebruikt in (een deel van) de nummering.

Heb alvast een voorbeeldje gemaakt, waar je misschien al mee vooruit kunt. Het gaat om het formulier Materiaal.

Dat is inderdaad wat ik bedoel!, En dat kan ik zeker gebruiken! Alleen als ik in het formulier materieel een groepnummer kiest en een omschrijving geef dan slaat die niet op in de tabel tMateriaal. Klopt dat?

Ik zij net dat die bij mij niet helemaal werkte, maar hij werkt wel!, moest die beveiliging uitschakelen!
Het werkt precies zoals ik het bedoelde! Alleen hoe kan ik dat in mijn database zetten?

Sleuren en pleuren, zou ik zo zeggen! Je kunt de voorbeeldtabel, en het formulier denk ik wel straffeloos importeren (rechtsklikken, <Importeren...> voorbeeldje selecteren en tabel en formulier kiezen) en dan kijken of je de code kunt overnemen. Probeer eerst te doorgronden hoe het werkt; dan is het aanpassen niet zo moeilijk...

Okee dan doe ik dat!, als ik het zo zie heb ik alleen tGroepnummer, tMateriaal en Materiaal nodig.
Die query, tlijst en spinner zijn er niet voor nodig dacht ik!

Ik kan inderdaad het formulier bekijken enzo, en ga gelijk proberen of ik het kan integreren in mijn database!
In iedergeval alvast super bedankt! Als ik het zelf had moeten verzinnen met die code`s had het echt niet goed gekomen.
Als het echt gelukt is hoor je het wel!

Prima, en succes ermee! Heb je vragen, dan zie ik dat wel...

Het is toch heel wat lastiger dan ik had gedacht!, Ik krijg het nog met geen mogelijkheid voor elkaar om het te laten werken.
Het importeren en de code bekijken/veranderen gaat gewoon maar ik krijg het nog niet voor elkaar

Misschien handig als je uitlegt waar je spaak loopt? Ik heb gebruik geen 2007, dus ik moet wel weten waar je niet uitkomt.

In het voorbeeld is een tabel met het Materiaal en een tabel met de Groepen
Dat heb ik ook, bij mij is de tabel materiaal Stam en de tabel groepen.
In de tabel stam staat ene vak met Groepnummer, materieelnummer, omschrijving, chassisnummer, bestuurder enzovoort enzovoort.

In het voorbeeld wat je had gestuurd werkte het perfect!, en ik snap ook hoe het werkt. Alleen daar bestaat het formulier alleen uit groepnummer, groepnummer en omschrijving. Ik vraag me bijvoorbeeld af of ik al de andere velden van mij ook in de code moet melden, of dat het mogelijk is dat alleen het groepnummer en materieelnummer in de code voorkomen.

Het is even een wazig verhaal want ik ben nu thuis en heb de database niet bij me. Maar als je vragen heb kan ik ze misschien wel beantwoorden en anders in iedergeval morgen!
(ik gebruik wel 2007)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan