Bewerkbaar woord, automatisch gehele Word document aanpast

Status
Niet open voor verdere reacties.

His Dudeness

Gebruiker
Lid geworden
6 sep 2010
Berichten
15
Hallo,

Ik heb een vraagje omtrent een (mogelijke) functie/macro in Word.

Ik zou graag willen weten of het mogelijk is om in Microsoft Word 2003 in een Word document woorden te plaatsen die zich automatisch in het gehele document aanpassen, zodra datzelfde woord overal bewerkt wordt.

Dit lijkt op de functie zoeken/vervangen, maar geeft meer zekerheid, aangezien dan alleen de woorden op de juiste momenten en plaatsen worden aangepast.

Mijn vraag is of deze functie bestaat of dat dit m.b.v. een 'veld' kan of dat hier een macro (ctrl+F9) voor is of iets dergelijks.

Ik hoop dat ik mijn vraag duidelijk genoeg heb omschreven en dat iemand mij hierbij kan helpen.

Bij voorbaat dank,

His Dudeness
 
Laatst bewerkt:
Een mogelijkheid is om van dat betreffende woord een bladwijzer te maken. (Selecteer het woord en ga naar invoegen bladwijzer), geef het vervolgens een naam.

Daar waar je dat woord terug wilt hebben, kies je voor invoegen, koppeling/kruisverwijziging.
En dan kun je kiezen voor de bladwijzer. Die kruisverwijzing kun je diverse keren maken, en steeds verwijzen naar het woord waar de bladwijzer om heen staat.

Nu is het zo dat als het woord wijzigt, dat de bladwijzer overschreven kan worden. Maak er dus een veld van.
Dat is veiliger. Of soms (als het mogelijk is) een tabel waarbij een hele cel de bladwijzer bevat, en het woord altijd tussen de bladwijzerscheidingen blijft staan.

ligt er een beetje aan hoe je document is opgezet.
Ik hoop dat dit is wat je zoekt.
Succes.
 
Bedankt voor je reactie! :thumb:

In het begin paste het woord zich niet aan, doordat de bladwijzer idd steeds werd overschreven, maar nu is het me wel gelukt, super bedankt!!!
 
Laatst bewerkt:
Het kan ook zijn dat je even je velden moet bijwerken! Niet altijd gaat dat direct.
Ik doe altijd even "afdruk op scherm" en dan zie ik dat het goed gaat. Printen is natuurlijk ook okay, dan worden ook automatisch je velden bijgewerkt..!

goed dat het is gelukt.
 
Dat was het ook inderdaad. Door het op te slaan, een afdrukvoorbeeld weer te geven of het af te drukken, worden de aanpassingen bijgewerkt.

Ik gebruik geen velden, maar typ het nieuwe woord direct vóór het oude woord en verwijder het oude woord vervolgens met Delete. De macro blijft hierdoor bestaan.
 
Nu dit werkt heb ik een volgende vraag.

Is het ook mogelijk, zodra je deze functie gebruikt en je het (bladwijzer)woord aanpast, dat een ander (bladwijzer)woord automatisch de opdracht krijgt om zich ook aan te passen. Dus dat deze aan elkaar gekoppeld zijn en dat je d.m.v. 1 wijziging meerdere veranderingen in werking stelt.

Ik weet dat deze functie in ieder geval in WordPerfect bestaat.

Bij voorbaat dank.
 
Laatst bewerkt:
Misschien begrijp ik je niet goed, maar als je éénmalig een bladwijzer (om een woord) hebt gezet, kun je zo vaak als je wilt verderop of elders in de tekst een koppeling maken naar die betreffende bladwijzer. Als je het woord wijzigt (met de bladwijzer) wordt alles bijgewerkt (nadat je velden hebt bijgewerkt natuurlijk)

Maar misschien is dit niet wat je bedoelt.
Probeer het anders nog even beter uit te leggen.

Nu ik het nogmaals lees, denk ik dat je wellicht bedoelt:
Bladwijzer 1 is bepaald, bijvoorbeeld met het woord HUIS, de koppelingen worden bijgewerkt, als de velden worden bijgewerkt.
Je stelt ook bladwijzer 2 in., bijvoorbeeld TUIN Als bladwijzer 1 wijzigt in FLAT dan moet bladwijzer 2 BALCON worden?

Is dit wat je bedoelt?
Dan moet je met if - then gaan werken. Kom je toch al snel in VBA taal terecht.
Maar eerst maar weten of dit het is, wellicht heb ik dan nog een oplossing? Blijf ik nog wel even over nadenken.
 
Laatst bewerkt:
Wederom bedankt voor je reactie! Dat is exact wat ik bedoel.

Je zou me hier enorm mee helpen als het lukt.

Gr.

His Dudeness
 
Hoi, heb je toevallig nog over deze kwestie nagedacht of weet iemand anders misschien de oplossing?
 
Hoi,

Sorry, ik ben gewoon heel druk geweest. Zojuist nog even gestoeid. Je kunt een pulldown menu in een formulier zetten (daar een bladwijzer aan toevoegen in de eigenschappen, vervolgens het verderop een zogenaamd If-veld neerzetten. Alleen krijg ik het zo snel niet voor elkaar om het IF-veld zo te maken dat het meeverandert bij wijziging van het pulldown menu (dus als Huis verandert in Flat, dat Tuin verandert in Balkon).

Misschien is het sneller er een samenvoegbestand van te maken. Dan kan het wel makkelijk met Wordvelden.

Eigenlijk geeft de helpfunctie van Word wel een goede uitleg.

Maar als je een standaardbrief (of document) maakt, kiest voor afdruk samenvoegen en het samenvoegbestand er aan hangt. Je kunt dan verderop in het document een zogenaamd "wordveld" neerzetten, die optie kun je kiezen uit je samenvoegwerkbalk.

Daar staat "if" ... "then"... tussen. Eigenlijk wijst het venster voor zich.

Ook de helpfunctie van Word geeft wel aardige info. Zoek eens op If Veld.

In dit soort gevallen maak ik een zogenaamd Userform met VBA. Of een VBA macro. Daar moet je wel wat meer kennis van VBA van hebben. En is niet zo snel uit te leggen.

misschien weet iemand anders op het forum wel een snellere en betere oplossing.

Succes.
 
Bedankt voor je antwoord! Geeft helemaal niets, dacht al zoiets of dat het misschien aan je aandacht was ontsnapt.

Hartelijk dank in ieder geval en ik zal het morgen uittesten.

Vriendelijke groet,

His Dudeness
 
Ik kom er helaas niet uit.

Ik heb (via de helpfunctie) de functie IF THEN uitgeprobeerd, maar ik begrijp er weinig van. Als ik bijvoorbeeld (om mee te beginnen) de volgende code invoer:

{ IF A=B "C" "D" \* MERGEFORMAT }
Ik begrijp dat wanneer A gelijk is aan B, dat er dan C komt te staan en zo niet, dan D.

Maar ik krijg alleen C in het document te zien en kan niets veranderen.

De andere opties heb ik ook uitgetest, maar het lukt me echt niet.
 
Is het soms mogelijk om bladwijzers aan elkaar te koppelen m.b.v. dezelfde functie als een kruisverwijzing? Dus dat de functie wordt toegevoegd dat andere bladwijzers ook meeveranderen, zodra je één 'hoofdbladwijzer' aanpast.

Het resultaat waar ik naar opzoek ben is dat met één wijziging het woord 'vrouw' in 'man' veranderd kan worden en dat dan vervolgens ook 'zij' in 'hij' / 'haar' in 'hem' / 'haar' in 'zijn' veranderen. In deze 2 laatste voorbeelden, is te zien dat specifiek moet worden aangegeven wanneer '(van) haar' in '(van) hem' moet veranderen en wanneer 'haar (boek)' in 'zijn (boek)' moet veranderen.
 
Een bladwijzer en kruisverwijzing kan volgens mij niet. Want in de kruisverwijzing komt de exacte tekst van de bladwijzer. Staat er in het begin "man" dan moet er verderop "zijn" of "hij" komen en als er "vrouw" staat, respectievelijk haar of zij....

Als je een kruisverwijzing maakt komt er verder op in de tekst ook man te staan. En dat wil je niet want dan komt er in plaats van "hij heeft zijn fiets meegebracht", "hij heeft man fiets meegebracht" te staan.

Wat je wel kan doen is in het begin van het document een paar bladwijzers aan maken. Bijvoorbeeld 1: man (of vrouw), kan variabel zijn. 2: zijn (of haar) en 3: hij (of zij) je vult dat dus in het begin van het document in.

Die bladwijzers zet je in verborgen tekst voor wat betreft afdrukken, maar laat je wel op het scherm zien. Dan kun je de kruisverwijzingen aanbrengen.

Toch denk ik dat het beter is om een zogenaamd samenvoeging te maken. Met een gegevens bestand. Dan kun je met woordvelden op de plek waar hij of zij moet komen middels wordveld invoegen een If veld geven, waarbij je kunt instellen.

Dan kun je dus op die bewuste plek in je tekst zeggen: Als het veld "m-v" = man dan hij invullen en anders zij.
 
Wederom bedankt voor je reactie XtraRap!

Ik begrijp het principe van de IF functie en heb het uitgeprobeerd met jouw tips (de werkbalk etc.) maar ik krijg het niet in werking. Ik had daarom een nieuwe topic geopend in het VBA forum over deze kwestie, omdat ik jou daar niet continu mee lastig wil vallen, maar heb (nog) geen antwoord gekregen.

Is het mogelijk dat je een doodsimpel voorbeeldje van deze functie in een worddocument als bijlage in je post toevoegt, zodat ik de macro/werking doorkrijg?

Nogmaals bedankt voor je hulp.

Vriendelijke groet,

His Dudeness
 
Ik heb heel erg lang geleden in Word 6 wel eens iets dergelijks geprogrammeerd voor iemand, het zal in Word 2003 ook wel werken. Ik gebruikte toen een keuzelijst (het was een brief waar je een naam kon kiezen uit een lijstje en dan moesten de adresgegevens e.d. verder automatisch worden aangepast) en een macro die werd uitgevoerd als er in de keuzelijst met namen een ander item werd geselecteerd. In dat geval liet ik dan in andere keuzelijsten in het document die andere gegevens aanpassen, hier zou je de macro de waarde van de tekst in de bladwijzer kunnen laten wijzigen.
 
Bedankt XtraRap,

Ik moest idd eerst stoeien (voornamelijk met de records) voordat ik de werking doorhad en het aan de praat kreeg, maar het is me uiteindelijk gelukt!

Super bedankt voor je hulp!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan