Zou SSD in dit systeem veel veranderen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

pontoe

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2008
Sorry voor de dubbele post, ik zie net dat dit hier had gemoeten! deze kan eventueel dicht: http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/560928-Zou-SSD-in-dit-systeem-veel-veranderen

Originele post:
Zou SSD in dit systeem veel veranderen?
Ik heb momenteel een zelfbouw pc'tje van zo'n 2 jaar oud staan.
Moederbord :MSI Neo3-FIR
Processor: E8400 @ 3.1ghz
Geheugen: 4gb ddr2 800
Harddisk(s): intern: 320gb (7200 rpm, windows-installatie) en 500gb, extern: 1tb (beide data), allen Western Digital
Videokaart(en): Sapphire ati hd4850

Nu ga ik eind dit jaar een laptop kopen voor mijn studie, maar wil ik deze pc eigenlijk houden voor games. Aangezien die laptop die ik moet kopen vrij prijzig is (maar niet met een geweldige grafische kaart, helaas), heb ik het geld niet voor een compleet nieuw gamesysteem.

Hoe erg zou ik vooruit gaan van een SSD, denken jullie? alle reacties die ik lees op internet over een ssd zijn positief, maar ik ben bang dat bij mij de cpu of het ram de bottleneck wordt.

En heeft het upgraden van mijn videokaart nog een beetje zin, of zit ik dan wel met een cpu als bottleneck?

Ik gebruik het dus vooral voor games, maar ook lichte videobewerking/photoshop en het omzetten van films (naar iphone formaat). Wat adviseren jullie? is er een handige tool waarmee ik bijvoorbeeld benchmarks kan draaien, en dan 'simuleren' hoe het ongeveer zou zijn geweest met een ander stuk hardware (lijkt me niet, maar wie weet ^^)? Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Beste Pontoe,

Ik heb pas een ssd aangeschaft en het verschil is duidelijk merkbaar. Dit is vooral merkbaar bij het opstarten en afsluiten van de pc en het laden van programma's en levels in games, maar wanneer je de pc als game pc wilt blijven gebruiken zou ik eerder voor een ander videokaart gaan. De processor is zeer goed aangezien nog maar weinig spellen gebruik maken van multitasking boven de dual-core. De Ssd zal zeker een prestatiewinst geven, maar het aanschaffen van een betere videokaart heb je meer aan als je alleen maar games wilt spelen op de pc.

Aangezien het moederbord slecht 1 pci-e x16 heeft zul je de 4850 wel we moeten doen. De vraag is ook of de voeding in staat is een betere videokaart te trekken.

Onder het spelen van een spel zelf zul je niet veel prestatiewinst merken van de ssd.

Dus de keuze is aan u.

Groetjes,

Meer40

Ik zou dat geld dan niet in een SSD stoppen, maar inderdaad in een graka.
Renderen / videobewerken ect. heb je weinig aan een SSD in dit systeem.

Schaf bv een GTX460 aan (vanaf de 180/190) euro.
Een niet al te zware kaart, maar wel stukken beter als je 4850

Beste Pontoe,

Ik heb pas een ssd aangeschaft en het verschil is duidelijk merkbaar. Dit is vooral merkbaar bij het opstarten en afsluiten van de pc en het laden van programma's en levels in games, maar wanneer je de pc als game pc wilt blijven gebruiken zou ik eerder voor een ander videokaart gaan. De processor is zeer goed aangezien nog maar weinig spellen gebruik maken van multitasking boven de dual-core. De Ssd zal zeker een prestatiewinst geven, maar het aanschaffen van een betere videokaart heb je meer aan als je alleen maar games wilt spelen op de pc.

Aangezien het moederbord slecht 1 pci-e x16 heeft zul je de 4850 wel we moeten doen. De vraag is ook of de voeding in staat is een betere videokaart te trekken.

Onder het spelen van een spel zelf zul je niet veel prestatiewinst merken van de ssd.

Dus de keuze is aan u.

Groetjes,

Meer40

Bedankt voor de reactie! Ik wist dat het tijdens het spelen meeviel, maar laadtijden gaan wel flink omlaag lijkt me? want dat is wel een van de hoofdredenen vaak dat ik graphics omlaag gooi.

De voeding die erin zit is niet gigantisch, ik geloof 550W. Heeft er iemand een goeie upgrade voor mijn videokaart die hier alsnog op past, zonder dat ik meteen een zwaardere voeding moet kopen?

Ik zou dat geld dan niet in een SSD stoppen, maar inderdaad in een graka.
Renderen / videobewerken ect. heb je weinig aan een SSD in dit systeem.

Schaf bv een GTX460 aan (vanaf de 180/190) euro.
Een niet al te zware kaart, maar wel stukken beter als je 4850

Hmm, die kaart ziet er erg verleidelijk uit! vooral de superclocked versie, maar ik moet nog even kijken hoe het zit met mijn voeding inderdaad. Als die superclocked niet enorm veel beter is maar me bijvoorbeeld wel vereist een nieuwe voeding te kopen, stop ik dat geld liever in alsnog een SSD van 30 gig erbij voor mijn OS en een paar games, of anders op mijn spaarrekening.

Edit: ok, zo'n kaart ga ik gebruiken als upgrade. Ik zie net dat ik alle games die ik speel op het moment (bad company 2, modern warfare 2) op max settings, met max AA en anisotropic filtering alsnog prima te spelen zijn. Op het moment moet ik de graphics daarvoor naar medium draaien.
edit2: al draaien zij dat wel op een i7'tje, dus dan kan mijn cpu nog de bottleneck worden ;)

Laatst bewerkt:
is het niet waard altans in mijn ogen
die dingen zijn erg duur en aan 30GB heb je alleen snelle opstart van je OS
je kunt beter of nieuwe videokaart kopen of doorsparen voor een upgrade set naar bijv een Core I7 met een snelle HDD

De GTX niet zo stroomslurpend.
http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-460-review/13
Hier een benchmark incl powerconsumption (over het complete systeem/

Recommended Power Supply
Here is Guru3D's power supply recommendation:
GeForce GTX 460
On your average system the card requires you to have a 450 to 500 Watt power supply unit.

Dus als je een beetje merk hebt is je voeding geen probleem.

is het niet waard altans in mijn ogen
die dingen zijn erg duur en aan 30GB heb je alleen snelle opstart van je OS
je kunt beter of nieuwe videokaart kopen of doorsparen voor een upgrade set naar bijv een Core I7 met een snelle HDD

een 'upgradeset', of een compleet nieuwe pc? want voor zover ik weet moet ik dan een nieuw moederbord, waarschijnlijk nieuw ram (draai op 800 mhz ddr2), een nieuwe videokaart wil ik dan ook wel en... dan blijft er weinig over ;)

Ik vind het kopen van een SSD nog steeds te duur.

Ik zou dan eerder voor een snelle Raptor (10.000rpm) gaan van laten we zeggen 150Gb om daar windows op te installeren.
1 of meerdere externe schijven om als opslag te gebruiken.

Je videokaart is denk ik niets mis mee, ook al ben ik een Nvidia fan.

Ik heb zelf ook een E8400 op een Tpower I45 mainboard en deze CPU's kunnen behoorlijk veel hebben qua overclocken.
Misschien kun je dingen gaan uitproberen als je bord bepaalde dingen ondersteund.
http://www.overclock.net/intel-general/431081-overclocking-e8400-step-step-help-biostar-2.html

een 'upgradeset', of een compleet nieuwe pc? want voor zover ik weet moet ik dan een nieuw moederbord, waarschijnlijk nieuw ram (draai op 800 mhz ddr2), een nieuwe videokaart wil ik dan ook wel en... dan blijft er weinig over ;)

500 euro max voor 4 dingen kun jij je kast houde en je voeding en je videokaart
als je die tog koopt zit je zeker 200 euro hoger
lijkt mij wel een upgrade set

Laatst bewerkt:
Kom mensen voor gaming hedendaags is die 4850 bijna een "klasieker".
Een SSd is leuk voor snel laden / opstarten ect. maar niet voor toepassing kwa gameplay.
en inderdaad nog te duur, wacht een half jaartje en de prijzen zakken flink.

4GB in z'n kast in voldoende en de E8400 is ook nog voldoende. (kietelen kan altijd)
de GTX zal een een erg groot verschil geven tov de 4850 in deze combinatie

500 euro max voor 4 dingen kun jij je kast houde en je voeding en je videokaart
als je die tog koopt zit je zeker 200 euro hoger
lijkt mij wel een upgrade set

Deze setup was destijds ook 700, dus voor mij is het de prijs voor een compleet systeem ;)

@mukkel: bedankt, dat is het soort informatie waar ik op zit te wachten! :) binnenkort maar eens kijken welke het wordt. Zal morgen vanaf m'n pc de links zoeken (lig nu in bed met m'n iPhone), maar denk je dat zo'n overgeklokte variant nog veel extra verschil uit zal maken?
En de 4850 is wel een échte klassieker, want destijds was hij heel populair ;)

hogere kloksnelheid
het geheugen is meestal verkoop praat geheugen zorgt er voor dat je betere resoluties of meerdere schermen aan kan sluiten

Bij de superclocked draait de core 88mhz hogerals de normale versie. (Dat is ongeveer 13% sneller)

Geheugen is niet altijd meer verkoop praat:
"vroeger" was er normaal gesproken was er nauwlijks verschil tussen bv een 512Mb versie en een 1GB.
Alleen bij de GTX4***serie heeft de 1GB meer ROP's (pixel pipelines) en de geheugenbus is groter.
Hierdoor is de 1GB versie wel een stuk sneller als de normale 768MB versie
http://www.anandtech.com/show/3809/nvidias-geforce-gtx-460-the-200-king

De GTX460 1GB versie presteert globaal ook beter als een GTX465, door deze 2 dingen
http://www.hardwarecanucks.com/foru...orce-gtx-460-1gb-gtx-460-768mb-review-15.html

maarja de GTX460 1GB serie kost ook ruim 220,- 230,-
Terwijl de 768 versie 180,-, de overclocked 190,-

De overclocked is dan de gulle middeweg

Laatst bewerkt:
Hmm, dan moet ik maar even kijken of ik dat geld er voor beschikbaar heb. Zou je zeggen dat die 1 gig ram het extra geld waard is? ik draai op 1 monitor op 1680x1050, maar volgens mij werden textures e.d. ook allemaal in het ram geladen, right? dus, stel dat de 1 gig versie 30 euro duurder is, zouden jullie het dan prijs/kwaliteit beter vinden?
Alsnog heel erg bedankt voor de hulp allemaal!:)

Edit: ik lees nu pas die link die je stuurde, en die 1 gig versie draait wel een aardig stuk beter. jammer dat er geen vergelijking bij staat met de gtx460 superclocked ;) waarschijnlijk komt dit schatje in mijn pc te zitten (alleen nog even kijken naar de hoeveelheid geluid die eruit komt, mijn huidige 4850 maakt echt te veel herrie, vooral 's avonds...), met eventueel een nieuwe cpu koeler zodat ik die wat omhoog kan gooien, en dan over nog eens zo'n 1-2 jaar een nieuw moederbord, cpu en ram (wanneer ddr3 echt betaalbaar wordt ofzo).

Laatst bewerkt:
klik
midden weg zou ik het niet noemen volgens deze benchmark is de gtx460 768mb SC tog sneller
tenzij je een GTX460 1gb sonic platinum neemt

en als je het geld er voor hebt zou ik idd tog voor die 1GB versie gaan

Laatst bewerkt:
De overclocked is een leuk kaartje hoor.

Hij presteert om de nabij het zelfde als de gtx460 1GB versie.
Alleen de 1GB versie komt met hoger resoluties beter uit de verf.
Tevens draait de 1GB ok nog stock, mocht je zelf willen frummelen met je kaart overklokken dan is dit een leuke optie. hiermee kun je de kaart nog eens sneller laten lopen
(Zelfde verschil als de normale 460 / overclocked)

De gtx overclocked versie is standaard al gekietelt, hiermee heb je zelf weinig tot geen ruimte om zelf iets te meer te doen
Wil je zelf helemaal niet spelen met kloksnelheden van je graka, neem dan de overclocked versie en steek het geld dat je bespaart in je toekomstige upgrade. 30,- is toch weer 25% van een mobo :)

Vandaar een gulle middeweg

Hmm, maar eens kijken welke er in winkels in de buurt te krijgen zijn. Ik geef de voorkeur aan het kopen in de winkel, sneller en eenvoudiger (tenzij het aardig wat geld scheelt natuurlijk ;) ). Nog een vraagje: hoeveel zou ik profiteren van een 10k rpm schijf ipv mijn huidige 7.2k?

edit: http://tweakers.net/pricewatch/260166/msi-cyclone-n460gtx-cyclone-1gd5-oc.html dat is wel een leuke, 220 euries online of 250 in de winkel ;)

Laatst bewerkt:
Het is sneller, maar de 10.000 toeren schijfjes zijn aardig slijtage gevoelig en meken meer "lawaai"

De oudere Raptor schijfjes gaan aardig vaak stuk.
De nieuwe lijn Veloci-Raptors zijn wel verbeterd.

Ik weet neit waar je vandaan komt, maar meestal zitten er ind e grotere dorpen / steden wel een goed pc shop

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan