• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kolommen invullen, samenvoegen en controleren

Status
Niet open voor verdere reacties.

RV2010

Gebruiker
Lid geworden
29 sep 2010
Goedemiddag,

Ik zit eigenlijk met een paar bij elkaar horende vragen. Zie de bijlage.

[bijlage]

Ik wil uit het werkblad 'over-zicht' diverse informatie halen. Per rij (bijv. Naam 1) wil ik, als deze voldoet aan een bepaalde waarde (YES in kolom I of J), dat informatie uit bijv. kolommen A, B, C, E, G en H wordt gekopieerd naar het werkblad 'deeloverzicht'.

Hierbij wil ik dat deze rij automatisch nieuw wordt aangemaakt in het werkblad 'deeloverzicht', met alle informatie uit de hierboven genoemde kolommen (A, B, C, E, G en H) uit werkblad 'over-zicht'.

Het is de bedoeling dat dit alleen maar koppelingen zijn. Dus de informatie die in het werkblad 'deeloverzicht' wordt gezet (van kolommen A, B, C, E, G en H uit werkblad 'over-zicht') zijn eigenlijk verwijzingen naar de kolommen uit het werkblad 'over-zicht'.

Het liefste wil ik dat er tegelijk met die rij nóg een rij wordt aangemaakt, die inklapbaar (dus gegroepeerd) wordt, zodat deze alleen zichtbaar is als deze uitgeklapt wordt. Dit wil ik omdat de 2e rij een detailrij is en niet perse weergegeven hoeft te worden. Maar het belangrijkste vindt ik dat er automatisch rijen ingevuld en aangemaakt worden.

Heb de laatste paar dagen zoveel mogelijk geprobeerd het zelf uit te vogelen, maar ik en er toch niet uitgekomen, waarschijnlijk doordat ik niet vaak zo uitgebreidt met excel-functies werk.

Alvast heel erg bedankt in ieder geval!

Nogmaals bedankt.

Laatst bewerkt:
Al 48 keer bekeken en nog geen antwoord betekend meestal dat de vraag niet duidelijk is.
Ondanks je lange vraagstelling (kort is vaak veel beter) en bijlage is het mij ook onduidelijk wat je nu precies wilt.

Ik heb net een formule geprobeerd (2 variaties), maar helaas lukt het hier niet mee. Het resultaat zou moeten zijn dat als in werkblad 'over-zicht' kolom I of J 'YES' is, er een nieuwe rij aangemaakt wordt in werkblad 'deeloverzicht'. De bedoeling is ook dat deze rij weer verdwijnt als het antwoord wordt veranderd.

Formules:

Code:
=ALS(RIJEN($1:1)>AANTAL.ALS('Over-zicht'!I:J;"YES");"";INDEX('Over-zicht'!A:A;KLEINSTE(ALS('Over-zicht'!I:J="YES";RIJ($1:$10000)-2;"");RIJEN($1:1))))

Code:
=ALS(RIJEN($1:1)>AANTAL.ALS(OF('Over-zicht'!I:'Over-zicht'!I);('Over-zicht'!J:'Over-zicht'!J);"YES");"";INDEX('Over-zicht'!A:A;KLEINSTE(ALS(OF('Over-zicht'!I:'Over-zicht'!I="YES";'Over-zicht'!J:'Over-zicht'!J="YES"));RIJ($1:$10000)-2;"");RIJEN($1:1))))

Laatst bewerkt door een moderator:
Je vraag cq doel is nog niet duidelijk. Ik zou in ieder geval geen gebruik maken van een formule, maar van VBA of een draaitabel.
Wat doe je met de rijen die erbij komen?
Wat gebeurt er met de info die in rijen staat die verwijderd worden?

gr wim

In plaats van een (gedeeltelijke) kopie op een ander tabblad te zetten kun je toch eenvoudiger een filter toepassen op het originele tabblad.

Een tweede punt is de formule in kolom K:
Code:
=IF((I2="yes")+(J2="yes")*OR(I2="yes";J2="yes");TRUE;FALSE)
Kan veel logischer en dus korter:
Code:
=OR(I2="yes";J2="yes")

In plaats van een (gedeeltelijke) kopie op een ander tabblad te zetten kun je toch eenvoudiger een filter toepassen op het originele tabblad.

Een tweede punt is de formule in kolom K:
Code:
=IF((I2="yes")+(J2="yes")*OR(I2="yes";J2="yes");TRUE;FALSE)
Kan veel logischer en dus korter:
Code:
=OR(I2="yes";J2="yes")

Bedankt voor de tip, zal het meteen even aanpassen :).
Maar, om op jou filteroptie terug te komen: ik heb echt een tweede gescheiden tabblad nodig, in dit geval 'deeloverzicht'.

Om het even wat makkelijker te maken: als ik in het tabblad 'over-zicht' bij kolom I 'YES' invoer, moet er in tabblad 'deeloverzicht' een nieuwe rij worden aangemaakt. In deze nieuwe rij moeten wat gegevens uit het tabblad 'over-zicht' gehaald worden, zoals PC, PN, HR en ES.

Is dat mogelijk? Ik weet dat een filter ook kan, maar ik heb toch echt deze optie nodig :). Hoop dat het zo wat beter is uitgelegd! Bedankt :thumb:

Ik heb nu een begin gemaakt met behulp van de volgende formule:

Code:
=ALS(RIJEN(Info!$1:1)>AANTAL.ALS(Info!$M$3:$M$500;"yes");"";INDEX(Info!B$3:B$500;KLEINSTE(ALS(Info!$M$3:$M$500="yes";RIJ(Info!$3:$500)-2;"");RIJEN(Info!$1:1))))

Helaas gaan niet alle rijen mee naar beneden, als de code er niet in staan. Daarnaast lijkt het een nogal omslachtige code te zijn. Ik heb de code van deze site afgehaald :).

Enig idee hoe ik ervoor zorg dat alle rijen mee naar beneden gaan?

EDIT: Deze oplossing is te traag voor een groot document. Voor kleine documenten perfect. Opgelost.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan