Windows server 2003 probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

ranniks

Gebruiker
Lid geworden
9 okt 2010
Hallo,

Ik heb active directory geïnstalleerd, domein aangemaakt en ik probeer een windows 7 client toe te voegen aan dat domein, als ik dat doe, moet ik inloggen met een acount die genoeg rechten heeft binnen dat domein, dat heb ik gedaan. Dan krijg ik het volgende probleem:

2j3ld21.png

Wat moet ik nu doen om me windows 7 client toe te voegen aan het domein?

Gebruikt jou windows 2003 server DHCP?
zoja krijgt je client een ip vanaf je server?

Post van allebei de ip info :)

Makkelijkste oplossing: Zet het ip-adres van je Windows 2003 server als eerste DNS-server in je TCP/IP instellingen. Desnoods als 2de DNS-server het ip-adres van je router of het ip-adres van de Google DNS-server (8.8.8.8)
[Ik ga er hiervanuit dat je niet alleen Active Directory maar ook (tegelijk) de DNS server functionaliteit had toegevoegd aan de W2003 server]

Succes,

Tijs.

Onduidelijke schermafdrukken.

Ping eerst even vanuit de W7 machine het ip-adres van de W2003 server. Als dat (al) niet aankomt, dan is de netwerksetup in ieder geval fout.
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ping 192.168.1.100

Ik zie in ieder geval op 2 schermafdrukken DNS-servers van UPC staan, dus niet het ip-adres van de server (zoals je lijkt in te stellen in de derde schermafdruk).

Omdat je blijkbaar van Virtual PC gebruik maakt is ook van belang of je W2003 server óók in Virtual PC draait en welke Virtual PC netwerkinstellingen je dan hebt van de W2003 virtuele machine en van de W7 virtuele machine.
Netwerkconfiguraties die kunnen werken zijn: Beiden op Bridged instellen of beiden op NAT instellen. Lijkt erop dat je Bridged had gekozen, want de W7 vermeldt een 192.168.1.x ip-adres dat automatisch was toegewezen. De W2003 virtuele machine moet dan op hetzelfde (virtuele) netwerk actief zijn, dus dan (ook) bridged instellen in Virtual PC voor de W2003 server.

Overigens had je minstens in je startposting kunnen vermelden dat het hier niet om een échte W7 pc gaat en/of niet om een échte W2003 server gaat. Zoals je merkt komt dan ook de Virtual PC netwerkomgeving in het plaatje voor!

Tijs.

Laatst bewerkt:
Aangezien je dit virtueel draait, heb je ze wel in een virtueel netwerk gezet?

Mijn excuses, de beide OS zijn inderdaad allebei in Virtual PC.

Hoe krijg ik dat NAT/Bridge voorelkaar als ik vragen mag? Dit is wat ik gedaan :

Windows server 2003 installeren:
Active directory installeren, toen is er mij gevraagd iets te veranderen in de TCP instellingen(dus waar je dns moet invoeren zoals je zei).

Het vreemde is, dat als ik op de w7 client een domain wil toevoegen, ik wel een admin account en password kan opgeven, maar nog steeds de foutmelding krijg? Ik ga proberen te pingen.

Virtueel netwerk...? Als je bedoelt of ik met beide computers op het net kan surfen, op de client wel, op de server niet, bepaalde rechten zitten erop.

Ben nogal een newbie op het gebied van servers.

Laatst bewerkt:
Je gebruikt voor deze virtuele pc's dus het programma Virtual pc?
Of een andere als virtualbox etc?

Het zijn ook handig zijn als je de ip informatie even post van de Win 7 client en de 2k3 server :)

@ranniks:
a. De server moet een vast ip-adres hebben én tijdens de installatie van Active Directory daarna moet je gevraagd zijn of je ook de DNS-server functionaliteit wilde installeren. Heb je de DNS-server functionaliteit niet toegevoegd, dan zal de W7 computer niet succesvol kunnen worden toegevoegd aan het domein (tenzij je trucs gaat uithalen met het LMHOSTS bestand, maar daar ga ik hier niet op in). En (zoals eerder gemeld) moet de W7 computer kunnen communiceren met de W2003 server én moet daar als eerste DNS-server zijn ingesteld het ip-adres van de W2003 server.
b. Blijkbaar is niet alleen je probleem dat je geen ervaring hebt met servers, maar ook met Virtual PC (specifiek de netwerk-configuratie daarvan). Het is van groot belang dat zowel de W2003 server als de W7 client beiden in hetzelfde Virtual PC netwerk zitten, en dan mag niet een host-only netwerk zijn. Zoals gezegd: Als de W7 computer kan Internetten én via DHCP een 192.168.1.x ip-adres krijgt, dan moet de W7 computer in het Bridged netwerk van Virtual PC staan. Bridged networking moet je dan ook gaan instellen voor de W2003 Virtual PC.

Om je alvast een beetje te helpen: Zo te zien heb je een Linksys router, die zelf ip-adres 192.168.1.1 heeft en ip-adressen via DHCP uitdeelt vanaf 192.168.1.100.
Je kunt (bij bridged networking in Virtual PC) instellen op de W2003 computer:
IP-adres 192.168.1.9
Subnetmasker 255.255.255.0
Standaardgateway 192.168.1.1
eerste DNS-server: 192.168.1.9
tweede DNS-server: 192.168.1.1
Zoals je ziet moet (met de DNS-server functionaliteit aan op de W2003 server) ook op de W2003 server het ip-adres van de W2003 server als eerste DNS-server staan ingesteld. Als je bovenstaand voorbeeld volgt zal op de W7 computer als eerste DNS-server 192.168.1.9 ingesteld moeten worden, anders gaat DNS-verkeer onderling niet werken, natuurlijk.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik begin hem te vatten. We hadden laatst bij cisco een onderwerp aan de orde. Je moest een netwerk zien vast te stellen tussen 2 computers. Je had 2 clients en 1 router.

Je moest bij de clients met een kabel aan de router toevoegen. Je moest toen bij de eerste kabel configuratie(in de router instellingen) de default gateway/ip adress etc van de eerste client neerzetten, en bij de tweede kabel configuratie de default gateway/ip adress etc van de tweede client neerzetten, pas toen kon je beide computers pingen. Dit is wat je bedoelt, toch?

Ik wil dat heel graag doen, echter, ik weet niet waar ik bij de bridged instellingen van virtual pc moet komen? Ik ben bij de local networking van de server 2003 geweest, bij tcp op properties gekozen, tweede tablad en daar je gegevens ingevuld, pingen lukt nog steeds niet, steeds time out.

Ik hoop dat jullie geduld hebben met deze newbie. :P

(Ik kan trouwens nu ook op de server internetten, moest gewoon een site aan vertrouwde sites toevoegen.)

Bij de settings van virtual pc 2007, staat mijn internet kaart van mijn fysieke computer aangewezen trouwens.

Laatst bewerkt:
Als je bij de instellingen ("Settings...") van de W2003 virtual machine -> Networking
1 adapter hebt én die is gekoppeld met de netwerkaansluiting van de fysieke pc, dan heb je een bridged netwerk.
Je kunt het vergelijken met die van de W7 computer, als je wilt.

Zoals je in je laatste regel beschrijft heb je dus momenteel een bridged netwerk in Virtual PC voor zowel de W2003 computer als de W7 computer.

Tijs.

Dus dan staan ze beide op hetzelfde netwerk(bridged)? In principe zou ik gewoon moeten kunnen pingen?(dat lukt niet).

Als ik nu ping, dan krijg ik bij de 4 packets dat ik stuur erachter "algemene fout".

(Wacht, ik heb het denk ik door, 2 secs.)

Pingen gelukt!!! Ik ga nu kijken of het domein werkt, ik vertel zo wel hoe ik het met jullie hulp heb opgelost!

Oke, ik had de settings in het hoofdmenu van virtual pc veranderd, echter dat werkte niet. Ik moest de settings veranderen in bridged in de virtual pc van w7 en server 2003, ze stonden beide op local, op mijn netwerkkaart gezet en ik kan nu beide pingen!

Ik krijg wel wederom dezelfde foutmelding als ik w7 client lid wil maken van een domein die ik heb aangemaakt.

De volgende fout is opgetreden tijdens het lid worden van domein lrc:

Een poging om de DNS-naam van een domeincontroller in het domein waaraan de computer wordt toegevoegd om te zetten, is muslukt. Controleer of deze client is geconfigureerd om verbinding met een dns server te maken die dns namen in het doeldomein kan omzetten. Zie help voor windows voor informatie over het oplossen van netwerkproblemen.

We zijn tenminste een stap dichterbij! Bedankt! Ik hoor het wel wat ik hierna moet doen.

Laatst bewerkt:
Je weet precies wat je moet doen: Ervoor zorgen dat
a. Op de W2003 server de DNS-server service draait én ingericht is voor het domein.
b. Op de W7 computer als eerste DNS-server het ip-adres van de W2003 server instellen.

Tijs.

Je bent me held man echt! Ik kan niet geloven hoeveel geduld je voor me hebt gehad!

Top man, top! Ik wist eerst niet eens waar ik dat 1e dns moest invoeren, beetje google heeft me geholpen. Ik kan weer verder. :D

You are a hero!!!!

Mooi dat het gelukt is! :)

Graag de vraag als opgelost aangeven: Klik op "Zet status opgelost" op de donkerblauwe horizontale balk (bijna) bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Ondewerp opties" etc.]

Tijs.

Ik heb het op school geprobeerd, maar het werkt daar niet. :o

Ik kan vanuit mijn client de host computer(fysiek) en de server pingen, maar andersom niet. Ik heb de ip addres, subnet en gateway toegevoegd bij lan verbinding. Om de een of ander reden krijg ik geen dns server adres als ik ipconfig/all doe bij de server? Ik krijg dan ipv de ip adres van de dns lrc.local nog wat.

Het probleem ligt 100% bij de client, want ik kan de host computer vanuit server 2003 wel pingen en andersom ook....

Alvast bedankt.

(Ps: ze staan op hetzelfde netwerk.)

Laatst bewerkt:
Het schijnt dat de school netwerk te beveiligd is, en dat ik hem op local moet zetten, wtf:ö.....

Graag geen negatief getinte afkortingen gebruiken. Als het op het schoolnetwerk (vanwege beveiliging) niet kan, dan zal daar hoogstwaarschijnlijk een goede reden voor zijn.

M.b.t. je probleem op school: Ik verwijs (gedeeltelijk) terug naar wat ik al eerder heb gezegd:
a. Gebruik géén Windows domeinnamen 'kaal'. Dus (bijv.) niet MIJNDOMEIN gebruiken als Windows domeinnaam maar MIJNDOMEIN.local, MIJNDOMEIN.private of iets dergelijks. Doe je dat niet, dan moet je doorgeefservers gaan configureren in de DNS server service.
b. Gebruik geen Windows domeinnaam die overeenkomt met een servernaam, pcnaam of andere Windows domeinnaam op het (school-)netwerk. Hierbij bedoel ik óók het gedeelte voor de '.', dus stel dat er al een server/pc/domeinnaam bestaat die MIJNDOMEIN heet, dan kun je niet MIJNDOMEIN.local etc. gaan instellen voor een nieuw Windows-domein. Hetzelfde geldt ook voor de servernaam zelf: Stel dat je de server W2003 noemt en er bestaat al pc/server/domeinnaam die de naam W2003 heeft, dan levert dat conflicten op.
c. Als je op school ook zo'n server gebruikt met 2 netwerkkaarten i.c.m. RRAS NAT-routering (oftewel de server staat 'tussen' de pc's en Internet), dan moet de standaardgateway en DNS-servers TCP/IP instelling op de pc's verwijzen naar het ip-adres van de server. Check dat na of dat nu het geval is.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan