• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

RGB kleur direct weergeven in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Resident

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 okt 2010
Hallo,

Wie kan mij helpen met het volgende vraagstuk.

Ik heb in Excel RGB waardes die ik weergegeven zou zien hebben in kleur i.p.v. waarden.
D.w.z. de RGB waardes vormen de weer te geven kleur.

Bijvoorbeeld
Cel A 188
Cel B 125
Cel C 120

Zou in de daaropvolgende Cel D een blauw groene kleur weer moeten geven
Heb geen enkel idee hoe dat voor elkaar te krijgen en iedere keer met de kleur handmatig invoegen is geen pretje als je er zo'n paar duizend hebt.

Moet er wel bij vertellen dat ik een UK versie van office gebruik.

Bij voorbaat dank,

Cees Vooghden

@Wher,

Dat is een mooie oplossing.
Ik heb er een automatische van gemaakt die werkt ongeacht de regel waar je bezig bent en direct verkleurt als je een waarde aanpast.

Bijlagen

@Superzeeuw, Wher,

Hartelijk dank voor deze oplossing, werkt perfect, geweldig.:thumb:

Nog even de volgende vraag, kun je mij ook aangeven hoe je dit precies voor elkaar hebt gekregen. Ben wel ee noob op dit gebied hoor:o

Laatst bewerkt:
Resident,

Wher heeft dit opgelost met een macro en die kun je terug vinden door op ALT+F11 te drukken je krijgt dan een scherm te zien met aan de linker kant de tabbladen met naam en en dan moet je dubbel klikken op Sheet1 en daar zie je de code staan die het doet.

Ik weet niet hoe het zit met Excel 2007 en 2010, maar naar mijn bescheiden mening kan Excel 2003 en lager NIET alle RGB-kleuren weergeven.

Groet, Leo

Waar haal je die informatie vandaan?

Ooit had ik ook alle kleuren nodig voor een progje dat ik aan 't maken was. Het viel me toen al op dat je in 'sprongen' een andere kleur te zien krijgt. Probeer 't maar 'ns in het voorbeeld van jou en Wher. Verhoog 1 van de waardes en kijk of je de kleur ziet veranderen. Ga net zo lang door totdat je 't wel ziet... :D

Mijn antwoord is dus 'proefondervindelijk' en niet gebaseerd op het www of boeken.
Maarrrrr.... ik kán het mis hebben natuurlijk!

Groet, Leo

@Leo,

Alle RGB kleuren dat zijn er 16.777.216.
Als jij een waarde verandert van 100 naar 101 dan zul jij idd geen kleurverandering zien.
Dit kun je mogelijk wel wanneer je naast het kleurvlak een referentie kleur plaatst.
Probeer eens uit dan kun je het zien.

LET OP!!
Wij mensen zijn goed maar nu ook weer niet zo goed, kleuren zien is niet onze beste kwaliteit.

Sorry, ik blijf bij het idee dat alleen de 56 kleuren worden getoond die beschikbaar zijn in je Palette...Groet, Leo

vwb XL2003 deel ik deze mening, vul de RGB waarden maar eens in het programmaatje Paint in

vwb XL2003 deel ik deze mening

Helaas ben ik nog iemand van de oude 'doos' :d en heb dus nog steeds Excel2003 (ons moederbedrijf wil maar niet upgraden). Is het in versie 2007 en hoger nu wél goed geregeld? Lijkt me prettig.

Vwbt de kleuren in paint... dat hoef ik niet te proberen. Ik werk heel veel met Photoshop maar ook andere progs waar kleuren in worden gebruikt, dus het gebruik van het complete palet is me niet vreemd. (sterker nog, ik kan soms tijden bezig zijn met een waarde 'hoger' of 'lager' :d). In elk geval dank voor je reactie, dat maakt een hoop duidelijk! :thumb:

Groet, Leo

@Leo, Het was enkel bijval,

Geen idee of Xl2007 meer kleuren aan kan (werk zelf met 97, 2003 en 2007 en heb een hele sterke voorkeur voor 2003....)

nog even gegoogled: (mr Pearson)

Excel supports colors for fonts and background fills through what is called the Color palette. The palette is an array or series of 56 RGB colors. The value of each of those 56 colors may be any of the 16 million available colors, but the palette, and thus the number of distinct colors in a workbook, is limited to 56 colors.

op een userform daarentegen...;)

Laatst bewerkt:
@ evr en Leo

Dat houd dus in dat Excel wel degelijk 16mlj kleuren aankan enkel tot een max van 56 kleuren kan verwerken.

Yep, zo zie ik het ook, alle kleuren verdeeld over een 56-tal mogelijkheden

Na wat Googlen kwam ik uit bij deze uitspraak van Jon Peltier:
"What version of Excel are you using. Excel 2003 and earlier had access to a
palette of only 56 colors. You could select any RGB for these 56, but you
got no more colors than these. (You can use more colors to format shapes in
the worksheet, so if you just want to display different colors, you could
use rectangles or other shapes as the tiles in your display, rather than
cells.)

Excel 2007 allows all 256^3 colors, but in itself that's not enough
justification to upgrade."

@ Allemaal,

Erg leuke discussie.

Ik heb een klein macrootje gemaakt die voor mij de kleuren in excel plaatst.

Ik heb het als volgt gedaan:
regel = x waarde
kolom = y waarde
z waarde wordt handmatig aangepast.
RGB(x,y,z)

Laat regel van 1 tot 255 lopen (had 256 moeten zijn)
ga vervolgens naar volgende kolom en begin weer bij regel 1
z=0

vervolgens:
Laat regel van 256 tot 511 lopen
ga vervolgens naar volgende kolom en begin weer bij regel 1
z=1

naar z = 1 gestopt

kijk eens naar het grillige patroon van kleuren.

hier nog een uitleg:http://www.exceluser.com/explore/anycolor.htm

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Geinig,

Dus 56 verschillende kleuren.

Code van WHER iets gewijzigd:

Code:
Private Sub CommandButton1_Click()
    Dim i        As Long
    i = Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Row
    For i = 2 To i Step 1 'i = max 57 in xl03
        ActiveWorkbook.Colors(i - 1) = RGB(Cells(i, 1).Value, Cells(i, 2).Value, Cells(i, 3).Value)
        Cells(i, 4).Interior.ColorIndex = i - 1
    Next i
End Sub

Geeft dus nu wel de 'echte' kleuren, (maar LET OP , zet de beginwaarden weer terug om de oude palette weer terug te krijgen)

Hoi allemaal,

Geweldig wat een hulp je hier krijgt.:thumb:

Had niet kunnen weten dat mijn vraag zo'n levendige discussie op zou starten.
Werk zelf in het kleuren gebeuren maar dit soort dingen in Excel is "not my cup of tea" :confused:
Ik begin het nu allemaal een heel klein beetje te begrijpen, allemaal hartelijk dank hiervoor.:thumb::thumb:

Maar om de discussie verder op te voeren, misschien kan iemand mij uitleggen hoe ik de vba codes ingevoerd krijg op een werkblad.
Sorry hoor maar ik ben werkelijk hopeloos ongeinformeerd op dit gebied:o.
Ik lees dan ook met bewondering jullie reacties.

Nogmaals dank.

Grt,

Cees

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan