• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Factureren

Status
Niet open voor verdere reacties.
Op verzoek kdapp het volgende;

Er zit geen wachtwoord in daar anders de macro’s niet goed werken.
Vergeet niet de macro’s aan te zetten anders werken deze niet.
Ik kan geen ondersteuning geven daar ik ook nog mijn eigen bedrijf heb en niet iedere dag tijd heb. Indien mogelijk zal ik vragen beantwoorden maar er kan enige tijd over heen gaan.

Het bestand is hier te downlaoden

lijkt me leuk want ik zit net in acces zo een ding ineen te knutsellen en het is de uitdaging die telt he

Hallo Klaas,

Ik heb het bestand gedownload. Ziet er goed en mooi uit. Doet me toch sterk denken aan een ander bekend bestand, maar dat kan natuurlijk toeval zijn.

Bij het boeken van de eerste factuur loop ik toch tegen aantal foutmeldingen aan. Zal ik toch even moeten uitzoeken.

Ik denk dat de BTW niet correct wordt uitgerekend. Het zal wel zo mogen, maar ik denk dat er klanten zijn die vinden dat er BTW berekend moet worden over het brutobedrag minus de korting. En daar hebben ze gelijk in en voor de belastingdienst is dat ook akkoord. Dus cel M85 en M86 moet anders berekend worden.

Ik ga nog eens verder kijken

Groet

Dirk

Hallo Klaas,

Ik heb het bestand gedownload. Ziet er goed en mooi uit. Doet me toch sterk denken aan een ander bekend bestand, maar dat kan natuurlijk toeval zijn.

Bij het boeken van de eerste factuur loop ik toch tegen aantal foutmeldingen aan. Zal ik toch even moeten uitzoeken.

Ik denk dat de BTW niet correct wordt uitgerekend. Het zal wel zo mogen, maar ik denk dat er klanten zijn die vinden dat er BTW berekend moet worden over het brutobedrag minus de korting. En daar hebben ze gelijk in en voor de belastingdienst is dat ook akkoord. Dus cel M85 en M86 moet anders berekend worden.

Ik ga nog eens verder kijken

Groet

Dirk

Het geen ik gedaan heb is verschillende bestandjes samengevoegd en de macro's herschreven, tevens heb ik andere macro's gemaakt en deze zo neer gezet dat je een overzichtelijk geheel krijgt. waar je iets aan hebt en niet verschillende bestanden.
In mijn vriendenkring en bij mij zelf was daar vraag naar. Tot nu toe heb ik nog geen programma gevonden die dit op deze manier doet en er een overzichtelijk geheel van maakt.
Als die programma's er zijn dan kosten ze ook wat en je weet ieder beginnend bedrijf wil besparen in de kosten.

Bestandje

Wat ik nog vergeten was te vertellen is het volgende:

Bij offerte en bij Facturen kun je in de kleine kolom voor het bedrag een L, H of niets zetten.
Bij een L of l wordt de 6% BTW toegepast en berekend.
Bij een H, h of als er niets wordt ingevuld, wordt de 19% BTW toegepast en berekend.

Hallo Klaas,

Code:
Het geen ik gedaan heb is verschillende bestandjes samengevoegd

En daar is niets mis mee, ik heb dan waarschijnlijk een van die bestandjes ook (gezien). Maar belangrijker is en daar ga je niet op in, is de BTW en de korting. Is dat correct zoals ik heb opgemerkt, jij als ondernemer moet dat helemaal weten.

Groet

Dirk

Dirk

@ Dirk , via DOCPROPS kan je een bestandje uitlezen wie de Auteur enz . is ;)
Ik zal even de code erbij zetten deze kan je verder uitbreiden .
Code:
Sub ggg()

With ActiveWorkbook.BuiltinDocumentProperties
MsgBox "  Titel : " & .Item("Title").Value & Chr(13) & _
 "Datum van aanmaak :  " & .Item("Creation date").Value & Chr(13) & _
"Auteur van het bestand :   " & .Item("Author").Value & Chr(13) '& _
" Laatst opgeslagen :  " & .Item("Last save time").Value
End With

End Sub

Bijlagen

• DOCPROPS.jpg
    DOCPROPS.jpg
    88,7 KB · Weergaven: 168
Hallo Klaas,

Code:
Het geen ik gedaan heb is verschillende bestandjes samengevoegd

En daar is niets mis mee, ik heb dan waarschijnlijk een van die bestandjes ook (gezien). Maar belangrijker is en daar ga je niet op in, is de BTW en de korting. Is dat correct zoals ik heb opgemerkt, jij als ondernemer moet dat helemaal weten.

Groet

Dirk

Dirk

Die korting zat er in en ik gebruik deze zelf nog niet ik zal dat moeten navragen bij mijn accountant , als ik de facturen bekijk die ik zelf ontvang wordt ook de korting over het netto bedrag berekent.

@ Dirk , via DOCPROPS kan je een bestandje uitlezen wie de Auteur enz . is ;)
Ik zal even de code erbij zetten deze kan je verder uitbreiden .
Code:
Sub ggg()

With ActiveWorkbook.BuiltinDocumentProperties
MsgBox "  Titel : " & .Item("Title").Value & Chr(13) & _
 "Datum van aanmaak :  " & .Item("Creation date").Value & Chr(13) & _
"Auteur van het bestand :   " & .Item("Author").Value & Chr(13) '& _
" Laatst opgeslagen :  " & .Item("Last save time").Value
End With

End Sub

Nu weet je ook waarom ik de afkorting kdapp gebruik is de afkorting van mijn naam

@ Kdapp , ik heb een paar facturen gemaakt ook met korting bedrag als - waarde ingeven en juiste BTW tarief > niks mis mee .
Dan heb ik een paar printjes gedaan en het bestandje gesloten zonder opslaan , bij het terug openen was ik alles kwijt in de debiteurenlijst en rekeningoverzicht .
een hint in ThisWorkBook
Code:
Private Sub Workbook_BeforeClose(Cancel As Boolean)
    ActiveWorkbook.Close savechanges:=True
End Sub
of je zet wat code bij die na x aantal tijd een autosave doet of na een druk op print , mail etc .
Stel je hebt 3 uur facturen gemaakt of een moeilijke offerte , je bent moe en zet de pc af zonder aandacht dat je dat Excel bestandje nog moest sluiten :eek:

Dat is een hele goeie opmerking hier ga ik iets mee doen
Wel heb er ik een save in gemaakt, als je naar het begin scherm gaat en je kiest afsluiten wordt er wel een save uitgevoerd.
Het is alleen lastig bij een crash dan ben je het wel kwijt.

Laatst bewerkt:
Wie wil er nou dubbel werk

Ik begrijp nooit goed waarom mensen fakturen willen maken in Office. De meeste boekhoudprogramma's hebben tegenwoordig een module voor faktureren.
Je (of je boekhouder/accountant) geeft in je boekhoudprogramma alle debiteurengegevens al in. Waarom dan nog een keer in een apart bestand.
Hetzelfde geldt voor het bijhouden van de ontvangsten.
Ik gebruik inmiddels al 25 jaar het fantastische boekhoudprogramma CASH en zou geen reden kunnen bedenken waarom ik de kans op fouten moet laten toenemen door alles 2 keer in te geven.

Oké, ik geef toe, het is wel leuk om het in Office te maken maar toch...

@ kdapp
Berekenen factuurbedrag:
Belastbaar bedrag (zonder BTW) - Korting = Nettobedrag
Nettobedrag + BTW (berekend op nettobedrag) ===> Factuurbedrag
Ik gebruik deze methode al 17 jaar en heb tot hiertoe nog geen enkele klacht ontvangen van klant noch BTW-dienst

Ik heb net even je bestandje geopend en ik werd wel even tureluurs van alle Select, Selection die ik tegengekomen ben.
Er is dus nog wel wat werk aan de winkel, het zal je bestandje ten goede komen als je deze nog wegwerkt.
iig een mooie oefening :thumb:

Laatst bewerkt:
Hallo

Code:
Dirk , via DOCPROPS kan je een bestandje uitlezen wie de Auteur enz

Dat weet ik, maar dat was niet de opmerking

Code:
en juiste BTW tarief > niks mis mee

IK denk van niet. zie ook de opmerking van Warme bakkertje
Code:
Berekenen factuurbedrag:
Belastbaar bedrag (zonder BTW) - Korting = Nettobedrag
Nettobedrag + BTW (berekend op nettobedrag) ===> Factuurbedrag

En zo wordt het niet uitgerekend.

Als ik een factuur wil opslaan, dan krijg ik een foutmelding dat de offerte niet is opgeslagen. Deze tekst staat in goed in de VBA code

Groet

Dirk

Laatst bewerkt:
Hallo

Code:
Dirk , via DOCPROPS kan je een bestandje uitlezen wie de Auteur enz

Dat weet ik, maar dat was niet de opmerking

Dirk
Dirk ;) als Belg lees ik dit ,

Doet me toch sterk denken aan een ander bekend bestand, maar dat kan natuurlijk toeval zijn.
als zijnde een kopie van , je ziet idd de layout van de bekende MS factuur die op vele forums voorkomt met vragen en verbeteringen .

Facturen

Hallo Trucker10
Code:
als zijnde een kopie van , je ziet idd de layout van de bekende MS factuur die op vele forums voorkomt met vragen en verbeteringen .

Maar als je een kopie maakt, dan staat dan natuurlijk je eigen naam in het bestand. Dus......

Maar je reageert niet op de BTW???? Mee eens of nog niet.

Groet

Dirk

Maar je reageert niet op de BTW???? Mee eens of nog niet.

Groet

Dirk

Dirk ;) kijk eens bij post #31 :thumb:
@ Kdapp , ik heb een paar facturen gemaakt ook met korting bedrag als - waarde ingeven en juiste BTW tarief > niks mis mee .

Maak jij eens een factuur met korting , zet ze als pdf - of excel bestand hier neer .

In bijlage een snele opmaak bedrag - korting + btw
bedrag + btw - korting , en dat komt altijd hetzelfde uit , enkel voor de boekhouding is het bedrag - korting + btw eenvoudiger om de juiste BTW af te dragen .

Bijlagen

Hallo Trucker01,

Bedankt voor het correcte voorbeeld. Hierbij de uitnodiging om deze bedragen ook eens in te vullen in het bestand van Klaas. Succes

Groet

Dirk

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan