2 Netwerken/Modems verbinden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Methorst

Gebruiker
Lid geworden
14 jun 2005
Berichten
84
Een prive-netwerk (Thomsom modem, ADSL verbinding) wil ik verbinden met mijn zakelijk netwerk (Linksysmodem, 2e ADSL verbinding).

Ik heb de modems door middel van een LAN-kabel in de LAN-poorten met elkaar verbonden. Het netwerk werkt nu opzich wel, alleen wordt door de computers in het privenetwerk de zakelijke internetverbinding gebruikt.

Hoe kan ik instellen dat de prive computers de prive ADSL gebruiken?
 
2 modems in 1 netwerk gaat volgens mij ook niet lukken.
Ze hebben beiden een eigen ip-range, en die kun je niet zondermeer mixen met elkaar.
Bestanden delen met elkaar gaat wel, omdat er maar 1 systeem gebruikt gaat worden.

Echter, omdat ik niet 100% zeker ben van mijn zaak: probeer het volgende:

Geef modem 1 een ip-range van 192.168.1.100- 192.168.1.109
Geef een standaard gateway adres van 192.168.1.1

Geef modem 2 een ip-range van 192.168.1.110- 192.168.1.119
Geef een standaard gateway adres van 192.168.2.1

Op beide modems kunnen nu 10 ip-adressen worden uitgegeven.
Beide modems zijn bereikbaar voor inloggen in de settings voor hun eigen ip-adres.


Geef de betreffende pc's een vast ip-adres, in de range van de betreffende modem.
Op elke pc dezelfde werkgroepnaam en een verschillende computernaam.

Werkt dit?
 
Laatst bewerkt:
Je setup is (netwerk-technisch) zeer slecht:
Je hoort op een netwerk maar 1 DHCP server te hebben. Nu lijk je er 2 te hebben, namelijk de Thompson en de Linksys. Gegeven dat alles nu via de Linksys gaat betekent dat de Linksys momenteel als DHCP server wordt gebruikt, maar een conflict kan zomaar plaatsvinden.
De linksys gebruikt standaard op het LAN gedeelte het 192.168.1.x netwerk. De Thompson (zover ik weet) het 192.168.0.x netwerk. Dit is niet te mixen, dus je zult 1 van de 2 apparaten moeten 'ombouwen' naar het LAN netwerk van de andere.
Dus stel dat ik gelijk heb, dan zul je de Thompson (als die nu het LAN ip-adres 192.168.0.254 heeft) het LAN ip-adres 192.168.1.254 moeten gaan geven. Hiermee wijzigt dan ook de DHCP reeks en alles zit dan in het 192.168.1.x netwerk (privé pc's, privé router, zakelijke pc's, zakelijke router).
Wat je dan nog zult moeten gaan doen is het toekennen van vaste ip-adressen op het privé netwerk, zodat je handmatig kunt gaan aangeven dat de standaardgateway en DNS-server 192.168.1.254 moet zijn (oftewel het nieuwe LAN ip-adres van de Thompson). Je zult tevens het DHCP servergedeelte van de Thompson uitschakelen, want (zoals al gemeld) is het hebben van 2 DHCP servers op 1 netwerk vragen om conflicten/problemen.

Succes,

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan