• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Weergave permutaties

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lare01

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
21 okt 2010
Berichten
1
Hallo Excellers,

Een eenvoudige vraag, maar de oplossing ligt toch iets minder voor de hand. Wie kan mij vertellen hoe ik alle permutaties van een verzameling getallen kan weergeven zonder dat ik zelf n!/(n-k)! aan mogelijkheden hoef in te tikken?

Alvast bedankt voor het meedenken & het verlossende woord.

Groeten,
Remco
 
Beste Lare01 ;)

Excel beschikt over de formule PERMUTATIES.

Heb je dat al geprobeerd ?

Als je 12*11*10*9*8*7*6*5*4*3*2*1 wilt dan gebruik je =PERMUTATIES(12;12)
Als je 12*11*10*9*8 wilt dan gebruik je =PERMUTETIES(12;5)

Groetjes Danny. :thumb:
 
Laatst bewerkt:
Beste WHER ;)

Ik denk dat je Combinaties verward met PERMUTATIES

Combinaties = zoveel mogelijke combinaties met een aantal cijfers zoals de Lotto.

Permutaties = Het cijfer Vb 12 telkens vermenigvuldigen met 1'tje minder.

Groetjes Danny. :thumb:
 
Laatst bewerkt:
Danny,

De macro in post #18 van dat andere draadje vraagt dat je in cel A1 een "C" of "P" invult om je keuze tussen combinatie of permutatie te maken, en berekent vervolgens in functie van die keuze, via een "Select Case" constructie meen ik mij te herinneren.
Vermits de macro van een Microsoft MVP komt, veronderstel ik dat zij weet waarover het gaat. Zelf kan ik daar weinig aan toevoegen, de wiskundige aspecten hiervan gaan ver boven mijn petje. :eek:
 
Een uitgewerkt voorbeeld, waarbij ik toch de indruk heb dat de macro correct het aantal
permutaties genereert.
 

Bijlagen

  • Permutations.zip
    41,5 KB · Weergaven: 503
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan