• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

rekenen met weeknummers (met jaartal dankzij Thoralf!)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kessy

Gebruiker
Lid geworden
25 okt 2010
Hallo!

Weten jullie wellicht ook hoe ik kan rekenen met de weeknummers?
Dus ik wil 1 week optellen bij het weeknummer dat excel gemaakt heeft van de datum.

Bv.
Cel A1: 01-01-2010 (datum)

Cel B1: 1001 (weeknummer)
(=TEKST(A2-WEEKDAG(A2;2)+1;"jj")&TEKST(INTEGER((A2-DATUM(JAAR(A2-WEEKDAG(A2-1)+4);1;3)+WEEKDAG(DATUM(JAAR(A2-WEEKDAG(A2-1)+4);1;3))+5)/7);"00")

Cel C1: =celB1 + 1 week

De gewone rekenfunctie werkt niet.

groeten Kessy

Kessy

Deze maakt er 0954 van of bedoel je dit niet.
Code:
=TEKST(A1-WEEKDAG(A1;2)+1;"jj")&TEKST(INTEGER((A1-DATUM(JAAR(A1-WEEKDAG(A1-1)+4);1;3)+WEEKDAG(DATUM(JAAR(A1-WEEKDAG(A1-1)+4);1;3))+5)/7);"00")[COLOR="red"]+1[/COLOR]
In C1 en de eigenschappen op Speciaal /Telefoonnummer, dan geeft hij 0954
Code:
=B1+1

Laatst bewerkt:
Hallo Kessy,

Je kunt het resultaat uit de formule die het weeknummer berekent numeriek maken door het bijv met 1 te vermenigvuldigen. Anderzijds kun je de formule ook inpakken in de functie WAARDE.
Je moet echter wel opletten wat je doet: als je er bij een week bij op wilt tellen, dan kun je aan het eind van het jaar bijv op week 54 komen.
Verstandiger is dan om bij de datum waar je van uit gaat voor de berekening van het weeknummer 7 dagen op te tellen en vanuit die nieuwe datum het weeknummer te bepalen.

thanks!

Bedankt weer
Ik ga weer verder bouwen.

Zal vast nog met veel meer (makkelijke) vragen komen!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan