Linksys Wrt54g achter een thomson tg789. Hulp gevraagd!

• Onderwerp starter Onderwerp starter Appp
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Appp

Gebruiker
Lid geworden
2 nov 2010
Goedendag,

om maar ergens mee te beginnen: ik heb mij hier aangemeld omdat ik weinig verstand heb van routers e.d.

Wij hebben sinds kort een nieuwe KPN experiabox ontvangen van KPN wat trouwens een waardeloos ding is t.o.v. de oude experiabox, zijn er in ieder geval niet op vooruitgegaan.
Niet qua draadloos bereik, qua Lan-aansluitingen -1 en de Playstation3 werkt erg slecht in combinatie met de nieuwe experiabox. Maaar dat terzijde.

Om het draadloos bereik in huis een beetje te vergroten en meer apparaten bedraad te maken wil ik een Linksys wrt54g gebruiken.

Situatie:
Begane grond meterkast > thomson tg789
hiervan > 1 kabel naar eerste verdieping naar de linksys
en > 1 kabel naar tweede verdieping naar de airport express
Eerste verdieping logeerkamer > linksys wrt54g (versie 7)
Tweede verdieping zolder > apple airport express

Op deze linksys sluit ik bedraad aan: 1 laptop, 1 pc en de Playstation 3.

Hoe moet ik dit realiseren, ik ben namelijk al een dag aan het stoeien. De linksys moet als accesspoint fungeren heb ik begrepen.

Hopelijk kan iemand mij stapsgewijs vertellen hoe ik dit moet instellen, aangezien ik ook geen verstand heb van dhcp en ip-adressen enzovoorts!

Wil het graag begrijpen maar niet zonder uitleg.

Alvast heel erg bedankt!
Grtn

de thomson proberen transparant te zetten en geen dhcp..
de linksys als dhcp laten zien... moet als het goed is voldoende zijn...

@markraats85: Geen slimme setup: Je wilt aan de provider-router zo min mogelijk veranderen, dus ook niet de DHCP server functionliteit uitzetten.

Slimmer is om:
a. Op de Linksys de DHCP functionaliteit eerst uit te zetten.
b. Hierna op de Linksys een vast LAN ip-adres in te stellen dat wel in de 'reeks van de Thomson valt, maar door de Thomson niet wordt uitgegeven via DHCP. Stel dat de thomson ip-adres 192.168.0.254 heeft en ip-adressen uitreikt vanaf 192.168.0.20, dan kan als LAN ip-adres op de Linksys (o.a.) 192.168.0.19 worden gegeven. Schrijf het toegekende ip-adres even op op een papiertje. Zodra het nieuwe ip-adres is geactiveerd zul je direct de verbinding met de Linksys verliezen (omdat die nu een ander ip-adres heeft gekregen).
c. Hierna één van de 4 LAN aansluitingen van de Linksys doorverbinden met de Thomson, dus niet de Internet/WAN aansluiting.
d. Herstart je pc. Je pc krijgt daarna een ip-adres toegewezen vanuit de Thomson, niet (meer) vanuit de Linksys.

De Linksys is dan een draadloos accesspoint/bedrade switch geworden, maar nog steeds te configureren via het vaste ip-adres die je op de LAN aansluiting had ingesteld (stap b.).

Tijs.

Laatst bewerkt:
Persoonlijk zou ik aan de Thomson niets doen en de linksys inderdaad bridgen (als ap instellen)
In de linksys zet je dhcp uit en op router mode
De uitgaande LAN kabel sluit je vervolgens aan op een LAN poort van de linksys (dus niet in de de Wanpoort)
Uitleg
Dit zal h.w.s werken zonder aanpassen van locale IP adres.
Pas je dan toch aan gebruik dan is 10.0.0.149 een veilge adres in de range van de DHCP van Thomson.

mvg Leo

Edit ondertussen heeft dnties al gereageerd zie ik, beschouw dit bericht als een aanvulling.

Laatst bewerkt:
Erg bedankt alvast voor de goede duidelijke uitleg!

a: moet lukken zie afbeelding "DHCP Disable"
b: Waar vind ik welke IP-adressen de thomson uitgeeft aan de hand van Dhcp?
Is dat dit: primaire DNS, secundaire DNS? dus van ...34 t/m ...66? (zie afbeelding)

thomson.png

En zo ja dan neem vul ik dus als IP adres in de linksys in 195.121.1.30 bijvoorbeeld?

Dan neem ik aan dat ik de Linksys op "static IP" moet zetten in plaats van "automatic configuration DHCP".

Laatste vraag: waar vul ik mijn "zelfverzonnen" IP adres in?

scaled.php

Bedankt!!

Laatst bewerkt:
Jouw afbeelding gaat over Internet/DSL/WAN gedeelte van de Thomson.
Het DHCP server gedeelte zit echter in het LAN gedeelte van de Thomson.

Geen fatsoenlijke handleiding te vinden, dus je zult zelf even moeten kijken waar het staat. Ik vermoed onder Thuisnetwerk, maar zou evt. ook onder Toolbox kunnen staan.

Alvast een hint: De reeks die in het DHCP server gedeelte wordt beschikbaar gesteld ligt in hetzelfde netwerk als waar je de Thompson's webconfiguratie via je thuisnetwerk bereikt. Dus stel dat 192.168.1.254 het (LAN) ip-adres is van de Thompson, dan moet het DHCP servergedeelte van de thompson het eerste uit te reiken adres ook vallen in 192.168.1.x

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
De KPN Experia Box ondersteunt DHCP. Computers die zich aanmelden op het (draadloze) netwerk krijgen een IP-adres van de KPN Experia Box.

De DHCP server deelt IP-adressen uit, uit de range

192.168.2.1 tot en met 192.168.2.252 (KPN Experia Box (Thomson TG789v) deze heeft zelf als adres: 192.168.2.254)

dus kan ik dan nemen 192.168.2.0 ?

En waar moet ik dit dan invullen? (Zie plaatje vorige post)

Nou, het betekent (formeel) dat je alleen 192.168.2.253 beschikbaar hebt om vast in te stellen. 192.168.2.0 is verboden om te gebruiken.
Natuurlijk zal (bijv.) 192.168.2.200 ook wel werken, lijkt me. De kans dat (tegelijkertijd) 192.168.2.1 t/m 192.168.1.199 zijn uitgereikt is erg klein, want dat zou betekenen dat je zo'n 200 apparaten tegelijk op je thuisnetwerk hebt! :)

Waar je het instelt op de Linksys is in je plaatjes inderdaad te zien, namelijk in het vakje Local IP Address (dus waar nu nog 192.168.1.1 staat, dat moet dus vervangen worden door 192.168.2.253).
PS: Zoals al gemeld raak je na de ip-aanpassing op de Linksys de webbrowserverbinding ermee kwijt. Je moet dus op de Linksys die stekker gaan omzetten van de Internet aansluiting achterop naar 1 van de 4 LAN aansluitingen. Herstart ook je pc. Als het goed is krijgt je pc dan uiteindelijk een 192.168.2.x ip-adres, namelijk eentje uit het Thomson LAN netwerk.

Succes,

Tijs.

Hij geeft nu een melding zodra ik de instellingen toepas

-local ip adres verandert naar 192.168.2.253
-ingesteld op static IP
-DHCP gedisabled

"please config one set of DNS to finish the setting."

naamloos.png

Weet iemand wat ik hier mee aan moet?

Bedankt voor alle hulp tot zo ver!

Laatst bewerkt:
Waarom ben je gaan sleutelen aan de Internet-instelling? (oftewel het bovenste blok)? In de instructies van mij en leofact staat daar niets over!

Oftewel: Zet in het eerste blok ("Internet connection type") de zaak weer op "Automatic configuration (DHCP)".

Tijs.

Bedankt bedankt!!!

Het is gelukt!

Hoop dat anderen ook iets aan dit topic hebben,

Groeten

Mooi dat het gelukt is.

Graag nog je vraag als opgelost aangeven: Klik op "Zet status opgelost" in de donkerblauwe horizontale balk bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties" etc.]

Tijs.

Ik heb ditzelfde probleem, alleen dan met een TP-Link TL-WR1043ND

Alles gaat goed, tot ik bij lan 192.168.2.253 als ip wil invullen
Plaatje 1.jpg

Hierna krijg ik deze error:

plaatje 2.jpg

Het lijkt dus op een conflict met wan:
Zou ik hier anders static IP moeten invullen en zelf een andere IP invullen?
Plaatje 3.jpg

Edit: laat maar, was zo dom om in mijn router boven de inkomende internet kabel in de wanpoort te doen -.-

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan