• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Administratie in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Delinchamp

Gebruiker
Lid geworden
16 nov 2010
Beste allemaal,

Voor onze administratie van ons advocatenkantoor ben ik in excel bezig iets op te zetten.

Nu wij met codes werken, zou ik graag in één kolom de codes (cijfers) willen invoeren, en dan graag willen dat er automatisch een omschrijving van deze code in de volgende kolom verschijnt. Bijvoorbeeld code 30 = bestuderen dossier.

Kan iemand mij uitleggen hoe ik dat doe? Ik ben een echte excel-leek :D

Groet,
Dionne

Hallo Dionne,

Kijk eens bij vertikaal zoeken (vert.zoeken).

Anders misschien een voorbeeldbestandje zonder gevoelige informatie plaatsen?

Kees

Hoi Kees!

Hierbij een opzetje.

In E4 komt de code te staan, in F4 de beschrijving van deze code.

Is het daarnaast mogelijk om op de tweede pagina de totalen neer te zetten van alle dossiernummers? Die komen op de eerste pagina dus door elkaar te staan, omdat wij de tijd registreren per dag.

Groet,
DionneBekijk bijlage Declaratie 2010.xls

Hallo Dionne,

Bedoel je zoiets? Ik heb een blad bijgemaakt met codes en omschrijvingen. Als je nu op het eerste blad in kolom E (t/m E31) een code invult, wordt in kolom F de bijbehorende omschrijving geplaatst met vert.zoeken. Bekijk de formule eens.

Ik snap niet precies waar je de totalen van alle dossiers wilt hebben, ik zie de pagina's niet.

Kees

Bijlagen

Hoi Kees,

Helemaal top, dit is inderdaad wat ik bedoel.

Voor wat betreft mijn tweede vraag even wat meer uitleg.

Wij zetten per dag onze tijd neer in elk dossier waarin wij hebben gewerkt. Aan het einde van de maand declareren wij naar aanleiding van het totaal aantal gewerkte uren.

Omdat wij per dag per dossiernummer tijd invoeren, moeten we eind van de maand deze lijst doornemen en per dossier de aantallen optellen.

Is er een mogelijkheid dit automatisch te doen, dus zodra je een bepaald dossiernummer invoert, dat het totaal aantal uren in dit dossier optelt? Dus zeg maar dat je deze nieuwe cel niet iedere keer in een formule hoeft te verwerken?

Groet,Bekijk bijlage Declaratie.xls
Dionne

Hallo Dionne,

Ik heb wat met een draaitabel gedaan. Misschien is dit wat je wilt.
Klik op het trechtertje in cel N5, en nu kun je een nummer kiezen. Je krijgt dan een totaal per nummer. Je moet eventueel de gegevens even vernieuwen, ik weet niet precies waar dat in Excel 2000 zit (ik werk met 2007)

Als dit is wat je bedoelt, kan ik iets dergelijks maken voor de andere maanden.

Kees

Bijlagen

Hi Kees,

Dit is inderdaad wat ik bedoel! Ik zit inmiddels ook achter een pc met excel 2007. Gegevens vernieuwen lukt alleen niet, ik krijg een foutmelding dat hij het bronbestand niet kan vinden? Als ik nu een nieuw dossiernummer typ dan komt die dus niet in het lijstje...

Kan ik de draaitabel knippen en plakken voor de volgende maand? Of moet ik deze dan opnieuw maken?

En nog een laatste vraag, ik wil met het dossiernummer net doen als met de werkcode: als ik dossiernummer in voer dat er dan automatisch de dossiernaam bij komt. Ik heb al een tabblad gemaakt en alles ingevoerd, maar krijg het met de formule niet voor elkaar. Kun je me dat nog uitleggen?

Alvast ontzettend bedankt voor je hulp. Helemaal fantastisch!

Groet,
Dionne

Kun je niet beter 1 werkblad maken met hierin alle data/invoer van een jaar, en op een ander werkblad een draaitabel. In de draaitabel kan je ook filteren op maand. Tevens kan je bereiken ook dynamisch maken, dat is wel zo makkelijk met het "vernieuwen" van een draaitabel.

Hallo Paul,

Het liefst zou ik per tabblad een maand hebben, is dat mogelijk en weet jij waar het aan ligt dat hij het brondocument niet pakt?

Groet,
Dionne

De formule voor de dossiernaam is me inmiddels gelukt! Nu nog de informatie kunnen vernieuwen...

Hier een bestandje met een dynamisch bereik. Op werkblad april kan je gegevens toevoegen, welke automatisch worden meegenomen in de draaitabel als je deze "vernieuwd". Dit doe je met rechtermuisknop ergens op de draaitabel >> vernieuwen.

Bijlagen

Hallo Dionne,

Mooi dat het gelukt is met het dossiernummer en de omschrijving van dat dossier.
Ik kan probleemloos de gegevens vernieuwen, als ik het bestand open, krijg ik boven in beeld de opmerking dat ik macro's moet inschakelen.
Ik ben uitgegaan van jouw opzetje, dus misschien zit daar ergens een bronbestand aan gekoppeld?

Gaat het wel goed als je met Excel 2000 werkt?

Groet,
Kees

Laatst bewerkt:
Hallo Dionne,

Je kunt de draaitabel kopieren en plakken naar een ander werkblad:
Selecteer een aantal cellen waarin ook de draaitabel zit, bv van M1tot en met R31
Kopieer dit met CTRL-C
Ga naar een ander tabblad, bv 05-10
Zet de cursor in M1 en plak
De draaitabel verwijst nu echter nog naar blad 04-10
Klik ergens in de draaitabel op blad 05-10
In het lint zie je nu een extra tab: Opties
Kies deze tab en kies Andere gegevensbron Andere gegevensbron
Nu krijg je een venster met de gegevensbron van de draaitabel
Selecteer nu A2 tot en met D31 op blad 05-10

Voila

Kees

Hallo allemaal,

wij blijven in excel 2007 de melding ongeldige verwijzing krijgen. Dus nieuwe dossiernummers worden niet in de draaitabel opgenomen.

Iemand nog een oplossing hiervoor? Bij opties kan ik andere gegevensbron aanklikken, dan opent een nieuw venster waarin je moet selecteren een tabel of bereik. Kan het misschien hier aan liggen? Wat moet ik hier invullen?

We zijn er inmiddels achter dat iedere verwijzing ongeldig wordt verklaard. Ook als ik een nieuwe regel typ voor een dossiernummer dat al in de draaitabel voorkomt, dan telt hij deze tijd niet in de draaitabel op.

Groetjes,
Dionne

Laatst bewerkt:
Hallo Dionne,

Om de nieuwe gegevens in de draaitabel zichtbaar te krijgen, moet je de gegevens vernieuwen. Dat lukt kennelijk niet.
Is het werkblad soms beveiligd?
Bij de gegevens voor de draaitabel kun je gewoon de gewenste cellen selecteren door er met ingedrukte linkermuisknop overheen te gaan.

Ik snap de melding over een ongeldige verwijzing ook niet, die treedt bij mij niet op.
Ik stuur mijn versie wel even mee als Excel 2007 bestand.

Groet,

Kees

Bijlagen

Hi Kees,

Het is inmiddels gelukt. Vraag me alleen niet hoe, maar dat maakt niet uit!

Heel erg bedankt voor je hulp.

Groetjes,
Dionne

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan