Router update voor IPv6

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yorick1989

Gebruiker
Lid geworden
3 aug 2008
Hallo,

Ik heb de router 'Tp-Link tl-wr1043nd‏' maar hoe kan ik zien of mijn router IPv6 ondersteunt en/of daar al een firmwire update voor is of komt? Want dit lijkt mij wel belangrijk met IPv6 in het vooruitzicht :).

Bedankt,

Laatst bewerkt door een moderator:
Waarom belangrijk krijg jij dan een ip 6 adres?

het ligt iets anders. Maar ik ben blij dat er langzamerhand mensen zijn die dit gaan vragen en zich erin willen verdiepen

Maar eerst je vraag, die info haal je op de site van je router, aangezien ik daar bij jou type router geen grote uiting van IPV6 zie staan kun je er van uitgaan dat hij het (nog) niet ondersteund.

Maar in maart (Volgens mijn tellertje over 95 dagen maar dat is mierenxxx) zijn de IPV4 adressen op. wat er dan gebeurt is dat nieuwe sites/bedrijven etc etc etc een IPV6 adres uitgeleverd gaan krijgen. dit betekend dat deze niet te benaderen zijn vanaf IPV4 adressen. dus daar moet wat voor verzonnen worden. Het is dus niet zo dat alle machines die nu op IPV4 zitten dan ineens een ander adres moeten krijgen.

D'r zijn verschillende oplossingen. o.a 6to4 en vice versa tunnels. dit houd in dat jij op je pc met een IPV6 geschikt OS (linux/windows7 etc etc) een tunnel opgezet word over het IPV4 principe naar een machine die IPV6 verkeer kan routeren. Je kunt dit zien als een buis die van zichzelf IPV4 verkeer is maar door die buis gaat IPV6 verkeer. Op die manier hoeft geen van de componenten tussen jou werkstation en het eindpunt IPV6 te ondersteunen (dus ook jou router niet). waar dat eindpunt zal staan ligt dan aan je ISP. d'r zullen ook providers zijn die al wel volledig IPV6 gaan uitrollen maar dan zul je andere routers/firmware moeten hebben die dan nativ IPV6 ondersteund maar ik vermoed dat zolang het overgrootte deel van internet nog IPV4 is dat niet gebeurt.

IPV6 zal langzaam steds meer de overhand krijgen en op een gegeven moment zal het tunneling systeem omgedraait worden naar 4TO6 wat exact hetzelfde werkt alleen heb je dan een ipv4 tunnel over IPV6 heen liggen.

Laatst bewerkt:
Tsjah, en als je straks als gewone burger gewoon een ip/website wilt huren en deze bedrijven dien dit via IPv6, hoe kan je deze dan door linken naar een IPv4 webhost? Want veel websites moeten nu beslissen wat voor ip ze kiezen of zie ik dit verkeerd? En uiteindelijk lijkt mij IP 6 > 6 sneller is en soepeler loopt dan 4 > 6... Het lijkt me ook wel handig als je als ICTer ook mag kiezen wat voor ip je zelf wilt omdat je daar natuurlijk ook kennis over wilt hebben, maar ik ben dus afhankelijk van de providers.. Ik heb TP link ook an gemailt maar op dit forum zijn de reacties altijd wat sneller en ik wilde stiekem wel weten wat juullie mij konden vertellen over IPv6... bedankt voor je uitleg!

Grtz

Natuurlijk is IPV6 native sneller (iig betere latency) maar we komen straks (nou ja nu al natuurlijk) in een situatie dat we een IPV4 Internet hebben en een IPV6 internet en een heleboel IPV6 netwerkjes. al dat IPV6 word aan elkaar geknupt met 6to4 4to6 achtige constructies. en zolang jou provider je geen ipv6 verbinding aanbied kun je thuis wel een IPV6 netwerk hebben maar dan ben je dus zo'n eiland die via het IPV4 internet naar IPV6 servers moet.

Mogelijk voor meelezers een handig plaatje hoe dat er uit ziet (bron is wiki) nog even terugkomend op de initiele reactie van Puppy, Ja het is belangrijk dat je straks een ipv6 adres krijgt. anders word je internet steeds kleiner :) uiteindelijk klapt het namelijk om, dan heb je allemaal eilandjes van IPV4 die elkaar over een ipv6 netwerk moeten gaan bereiken.

Of er komen erg omslachtige routing tabellen/routers die jou ipv4 pakketten die naar een ipv6 server zouden moeten gaan moeten ombouwen tot een ipv6 pakket en dan weer verder moeten transporteren... je internet experience zal er dan niet op vooruit gaan ;)

[smallIMG]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/05/6to4.svg/800px-6to4.svg.png[/smallIMG]

Zelf zit ik ook op zo'n eilandje :) en heb een server draaien die fungeerd als IPV6 proxy (teredo oplossing)

Laatst bewerkt:
Dus, als mijn provider de boel gaat omzetten naar ip6 ben ik de pineut en niet eerder.
Maar dan zouden de kabelmodems dus ook omgebouwd moeten worden.
Ik zit bij ziggo en die zou dan naar al haar afnemers een nieuw modem noeten sturen?
Of zie ik dat nu verkeerd.

Is het raadzaam dat nu te doen?
En na het commando ''c:\ netsh interface ipv6 install'', moet ik dan nog iets doen op de router?
Wij hebben een kabelmodem/router van Thomson van UPC die zowel router als modem is en over internet en telefonie gaat.

Waarom zou je dat willen? Lees het stuk van Ellasar nog eens door.

Maar dus ik hoef IPv6 niet te installeren in XP Professional SP 3?

Laatst bewerkt:
Dus, als mijn provider de boel gaat omzetten naar ip6 ben ik de pineut en niet eerder.
Als je provider de boel gaat omzetten naar ipv6 dan bestaat dezelfde tunnel constructie als ik boven heb geschreven maar vervang alle 4-en door 6-en en andersom :) dus wat dat betreft ben je nog niet de pineut. Alleen zodra servers alleen nog maar via IPV6 benaderbaar gaan worden (het uitfaseren van IPV4 op het publieke domein) dan ga je de pineut worden.

Nee, is nog niet nodig.

Nodig niet in de vorm van je kunt op dit moment niet zonder.
Nodig wel in de vorm van begin je in te lezen in de werking en begin je voorbereidingen.

Let wel, IPV6 is echt anders dan IPV4. voorbeeldjes:
IPV6 kent geen NAT principe. Is ook niet nodig want er zijn voldoende adressen van hier tot aan pluto. maar het heeft wel impact als je volledig overgaat op IPV6 (ook je lokale netwerk.) want je zult firewalls op elke machine moeten zetten. hoe doe je dat met je PS1/2/3/WII/XBOX1/360/etc etc etc? Het zijn zaken waar je over na zal moeten denken. nu zal het bij een heleboel mensen niet zo'n vaart gaan lopen maar mijn advies is toch dat je eens gaat kijken wat het gaat doen en of het impact op je eigen omgeving gaat hebben.

(ik lijk wel een IPV6 prediker :))

Maar wanneer moet ik IPv6 dan wel installeren?
Want op een gegeven moment komen er dus IPv6 sites die ik niet kan bereiken... of zie ik dat verkeerd?

Nodig niet in de vorm van je kunt op dit moment niet zonder.
Nodig wel in de vorm van begin je in te lezen in de werking en begin je voorbereidingen.

Let wel, IPV6 is echt anders dan IPV4. voorbeeldjes:
IPV6 kent geen NAT principe. Is ook niet nodig want er zijn voldoende adressen van hier tot aan pluto. maar het heeft wel impact als je volledig overgaat op IPV6 (ook je lokale netwerk.) want je zult firewalls op elke machine moeten zetten. hoe doe je dat met je PS1/2/3/WII/XBOX1/360/etc etc etc? Het zijn zaken waar je over na zal moeten denken. nu zal het bij een heleboel mensen niet zo'n vaart gaan lopen maar mijn advies is toch dat je eens gaat kijken wat het gaat doen en of het impact op je eigen omgeving gaat hebben.

(ik lijk wel een IPV6 prediker :))

Is er dan geen mogelijkheid dat je in huis ee soort router kunt krijgen die wel IPv6 binnen krijgt of modem die dan gewoon op één ip de andere apparatuur bestuurt (net als nu dus)... dat het binnen huis zeg maar het IPv4 principe behoudt, zonder enige vertraging of iets dergelijks... of is dit erg onlogisch?

Maar wanneer moet ik IPv6 dan wel installeren?
Want op een gegeven moment komen er dus IPv6 sites die ik niet kan bereiken... of zie ik dat verkeerd?

Zoals Ellasar al zei dat er tunnels komen die ipv4 converteren naar ipv6 dus via een omleiding kom je toch op die websites!

Zoals Ellasar al zei dat er tunnels komen die ipv4 converteren naar ipv6 dus via een omleiding kom je toch op die websites!

Niet echt converteren. Zie netwerk verkeer als pakjes (pakketten:)) en IPV4 is blauw en IPV6 is rood. Nu worden in een blauw netwerk alleen maar blauwe pakjes verplaatst en een rood netwerk alleen maar rode. als jij dus een rood pakje wil versturen naar een rood netwerk zit je nu met het probleem dat je over een blauw netwerk heen moet. dan stuur je het naar een machine die beide kleuren snapt (staat op de grens). die neemt het rode pakje en doet er een blauw papiertje om heen zodat het pakketje naar de andere kant word gestuurd waar weer zon machine staat. die pakt het pakje dan weer uit en stuurt het rode pakje door naar de eind bestemming.

Leesvoer voor de engelstaligen onder ons: http://www.ikn.tuwien.ac.at/~ipv6/transition.htm

JA converteren is toch omzetten naar... wat is het verschil tussen jouw uitleg en mijn woordkeuze? xD

JA converteren is toch omzetten naar... wat is het verschil tussen jouw uitleg en mijn woordkeuze? xD

Converteren geeft in mijn woordenboek (niet gezaghebbend hoor ;)) aan dat in dit geval het IPV6 pakket er niet meer is maar je alleen een ipv4 pakket overhoud. (denk aan dat je een wav bestand converteerd naar mp3, dan ben je alle eigenschappen van het wav bestand kwijt en zul je nooit meer het orginele wavbestand terug kunnen halen)

Dus om eventuele meelezers niet het "converteren" te laten lezen als:

{IPV6 header | Data} --> [IPV4 header | Data]

Even een kleine analogie naar encapsulatie:

{IPV6 header | Data} --> [IPV4 header | {IPV6 header | Data}]

Dus het was zeker niet om je terecht te wijzen maar eerder iets meer uitleggend :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan