Problemen met Dual Bay NAS-Server Aldi

Status
Niet open voor verdere reacties.
draait nu al twee dagen met de Masterbrowser 'patch'. Problemen zijn weg.

Toegang via Telnet werkt ook.

Weet niet of je in de buurt woont (Valkenswaard)? Indien zo, dan is er een oplossing voor je :)
 
Woonplaats

Nee, Nee, ik woon in de Betuwe, maar is er geen mogelijkheid je oplossing te posten. Zo te zien is dit geen "dode" thread. Misschien dat op die manier zoveel mogelijk mensen er plezier / gebruik van kunnen maken :eek:
 
In deze thread:
http://nl.hardware.info/forum/threads/233807-Aldi-nas-aanbieding/page7
posting van 'gej'

Daar staan alle stappen in bold neergezet.

De eerste stap om bij de feitelijke NAS disk te komen
/media/disk
Opletten: je NAS disk moet via een disk utility (in Ubuntu onder System) wel gemount zijn.
Op de command promt zie je dan onder /media dan een hele lange string.
cd 'eerste unieke letters van jouw NAS disk'* en je komt goed uit.

smb.conf onder /conf/smb.conf
is root dus je moet even root worden (su - ) en chmod 755 smb.conf
dan de vier regels die ik eerder postte mbt Masterbrowser invoeren onder [global] gedeelte (gaat handiger via reguliere text editor in Ubuntu file explorer, of je moet VI een fijne editor vinden onder command prompt Unix...).

Vervolg met de andere stappen die in dik gedrukt staan op de url die ik gaf.

Voila: telnet werkt
Voila: samba werkt ok, geen werkgroup/workgroup problemen meer.

Inloggen telnet: ip nummer en inloggen met je admin account van je NAS.

Helpt dit een beetje?
 
Laatst bewerkt:
Hevy

Wow, das inderdaad heavy, Ik ga daar morgen (uh vandaag) eens rustig voor zitten. Het is namelijk een mooi apparaat, maar "dit" zit/zat me echt dwars. In ieder geval bedankt voor de uitgebreide en vooral snelle reactie. Ik laat het je / jullie weten.


Groet, Reinier
 
heb inmiddels ook lighttpd webserver draaien. Dat is toch weer stukje lastiger.....
 
Té hoog gegrepen

Ben een echte Windows man, en niet zo thuis in Linux. Iedereen erg bedankt voor de hulp (zover), maar dit ga ik inderdaad niet oplossen. Bedankt voor het aanbod om te helpen, maar valkenswaard ligt inderdaad "ietwat" uit de regio.
Ik heb de server opzichzelf goed draaien. dwz shortcuts op mijn computer(s) en in mijn mediaplayers. Is op zich ook allemaal goed benaderbaar. Allleen als je nu (nog steeds) op welke computer dan ook in het netwerk de werkgroep doorzoekt is ie leeg.... nou ja, hij is natuurlijk niet leeg, maar lijkt leeg. Tik je bv //pc1 of bv //nas in, zit je er gelijk in.
Wil je dus snelkoppelingen maken, of gewoon zoeken binnen je netwerk, maoet je eerst de nas server uitzetten en 5 minuten wachten, of minimaal één pc opnieuw opstarten.
Kortom, het werkt maar is toch LASTIG.

Nogmaals, bedankt voor alle input zover
 
Er is nieuwe firmware
Zie de site van unisupport.net

versie .21
 
Nog steeds niet :-(

Er is nieuwe firmware
Zie de site van unisupport.net

versie .21

Thanks voor het meedenken. De firmware installeert vlekkeloos, laat alles netjes staan (bij vorige firmware upgrade(s) werden er nog wel een users gedeleted). MAAR: Werkgroep probleem nog steeds niet opgelost. Vreemde is wel dat in de bijbehorende readme duidelijke het volgende staat aangegeven: "Updated: Lan settings Workgroup features updated.".

Kortom: de "discussie" is nog niet gesloten :)
Reinier.
 
help

ik heb laatst ook de media player en nas gekocht bij de aldi
na veel problemen eindelijk de nas aan het werk
maar heb nu een probleem, zal wel iets simpels zijn
maar mijn media player vindt de nas niet
hoop dat iemand mij kan helpen
Twan1975
 
Ik neem even aan dat je NAS en je netwerk nu in dezelfde reeks zitten. 192.168.n.n. oid.

Je normale PC ziet je NAS?
Kun je in je media player (MP) je IP nummer van de MP ook instellen. Of krijgt hij het automatisch toegewezen? Indien automatisch zitten ze in dezelfde IP reeks?
Indien niet zou je het handmatig in dezelfde reeks kunnen instellen.

Wat je verder ook kunt checken is of je een werkgroep ingesteld hebt op de NAS die overeenkomt met je netwerk/NAS.

MP zit je NAS via SAMBA en zover ik weet zijn daarvoor geen specifieke settings nodig in b.v. je router.

Heb zelf de Aldi NAS niet meer in gebruik. Heb zelf een NAS gebouwd op basis van ubuntu. Dus ik doe dit even zover ik me e.e.a. herinner
 
Laatst bewerkt:
Waar verder de Aldi Nas ook last van heeft is het domain controller probleem.
De NAS wil graag de baas zijn.

Dus wat ook kan helpen is je PC, Media player en NAS uit de schakelen.
Daarna PC en Media player aan zetten en even wachten tot die elkaar kunnen zien. Daarna pas NAS aanzetten. Dat verhelpt het gevecht wie de baas wil zijn.
Er zijn wat instellingen die je in de NAS zou kunnen aanpassen, maar daarvoor moet je de harde schijf uit je NAS halen, hem aan een Unix systeem hangen en wat config files van Samba aanpassen. Als je met Google zoekt op Aldi Nas zul je een ander forum vinden rondom deze NAS (nl.hardware.info). Ergens rond pagina 7 of 8 staat meen ik een stuk instellingen hoe je Samba moet aanpassen. Dat lost het domain controller issue op. Geen idee of supportnet of hoe heet die helpdesk organizatie van Aldi, inmiddels een nieuwere firmware heeft. Enige weken geleden nog niet meen ik.

Hoop dat je hiermee wat verder komt.
 
Laatst bewerkt:
Zie dat bovenin deze thread deze informatie hoe e.e.a. aan te passen op de NAS al staat.
 
gebruiksaanwijzing bij deze set is ook weer echt top zag ik op unisupport.net.....niet dus.

IP toekenning
Werkgroep instelling op NAS identiek op PC/MP en NAS
Domain controller issue.

Laatste versie van de NAS is nog steeds .33 maar die heeft het probleem van het in slaap vallen van de NAS (afblijven dus).
 
nog een probleem
kan mijn nas niet meer vinden

de nas laat het volgende zien (volgens handleiding)
led status Kort branden, pauzeren enz.
systeemstatus 1. Systeem is aan het opstarten 2. Firmware wordt geüpgrade

via nettool en ip adres invullen kom ik niet op de nas
ook geprobeerd om te resetten via de knop met een kleine pin
werkt allemaal niet
wat kan ik doen om dit te verhelpen
heb geprobeerd firmware op usb stick te zetten en in geplugged
wat kan ik anders nog doen?
 
Laatst bewerkt:
Heb je slaapstand ingeschakeld op je NAS?

Als je op versie .32/.33 zit dan werkt dit n.l. niet lekker. Sterker nog je NAS valt binnen seconden na opstarten in slaap.

Als je 2 disken hebt zou je nog kunnen proberen om ze om te wisselen. Of de disk die je hebt opnieuw formateren.

Als je het IP nummer van je NAS weet zou je kunnen kijken of je met ping nog response krijgt.

Anders via de geeigende kanalen support aanvragen voor reparatie/herstel.
 
Maar misschien kun je wat screenshots van nettool kunnen geven. Zie je daar uberhaupt iets??
 
bij nettool zie ik niks onder divice list, gewoon blanko
een 2e disc geprobeert, maar blijft het zelfde probleem
en via ip adres invullen in exporer krijg ik ook geen verbinding

edit, disc verwisseld, en nu aan het formateren
eerder deed hij dit niet nu wel
hoop dat daar het probleem mee is opgelost
 
Laatst bewerkt:
Hij vindt al vast 1 harde schrijf
helaas niet de grootste
ben nog steeds bezig om de andere te formateren keer op keer
maar we komen er wel
wel al vast bedankt voor de info
 
De nas werkt voor nu prima, hopelijk voor lang
maar heeft mij wel 2 hd gekost, kan ze niet formateren via de nas
hij ziet ze wel internal error
en via de pc wel, maar na een tijdje ziet hij deze niet meer.
nog iemand een idee hoe ik ze kan herstellen,
is wel jammer als ik 2 hd van 2tb kan weggooien
ook via partion master geprobeerd te formateren
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan