Problemen met Dual Bay NAS-Server Aldi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste Steegbeer,

Dank voor de tip. Helaas heeft dit niet geholpen.
De stappen die je vermeld heb ik allemaal doorlopen. Nadat ik nettool opstart wordt de NAS herkend. Als ik deze vervolgens selecteer zie ik inderdaad het IP-adres. Als ik vervolgens op acces via web klik probeert de webbrowser de NAS te benaderen. Dit benaderen lukt echter niet. Bij het verbinding maken krijg ik het bericht 'De webpagina kan niet worden weergegeven'.
Ik kan vevrolgens de setup wizard niet gebruiken omdat de inlognaam en wacht niet geverifieerd kunnen worden.
Mijn vermoeden is dat ik een instelling in mijn router moet aanpassen. ik weet echter niet wat (aangezien de Nas onder de oude router prima functioneerde).
 
Staat in jou firewall en in je router Universal Plug and Play (UPnP) wel aan ??
 
Problemen met Dual Bay NAS-Server Aldi opgelost!

Beste Steegbeer,

Vanmiddag heb ik nog verschillende opties uitgeprobeerd en het is gelukt. Nadat ik een andere kabel tussen NAS en Router heb geplaatst werkt het! blijkbaar was de oude kabel beschadigd. Probleem dus opgelost. Nogmaals bedankt voor het meedenken.
 
is dit soms de oplossing aldi nas wordt niet herkend

geachte mensen ik heb ook het aldi nas probleem gehad , mijn computerkennis is beperkt echter mijn vastberadenheid groot.
na alle tips en trucs gelezen te hebben kwam ik er niet uit.
de router gaf geen dhcp adres uit en de nas was niet bereikbaar via webacces.
ik heb het ding meegenomen naar mijn werk waar mensen zitten op sysbeheer die wel het een en ander kunnen.
wat lijkt nu de oplossing te zijn de nas vraagt niet om een dhcp adres als hij uit de doos komt . hij staat dan vast ingesteld op 192.168.16. 1(dit wordt aangegeven in het schermpje bij nas demo in nettool en staat ook ergens in de gebruiksaanwijzing)
ik weet niet waarom maar dit adres werd niet geaccepteerd door mijn router (was het instelbaar , geenidee)
syteembeheer heeft het ding echter wel kunnen benaderen op dit adres waarna zij even de setup hebben geregeld met formatteren van de harde schijven en dhcp hebben aangevinkt en verder niets.
ik heb het ding thuis weer aangesloten en zowaar hij krijgt keurig een ip adres dhcp van de router.
hij is dus nu ook te benaderen via nettools en instelbaar , dat wordt dus mijn volgende opgave.(ding koppelen en instellen aan/op netwerk)
ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen.
overigens was ik er van overtuigd dat het ding stuk was dus via antwoordnummer terugegstuurd en kreeg gewoon een nieuwe , probleem was niet opelost maar wel nette service, de software ondersteuning met dit probleem hoef je volgens mij niet van hun te verwachten gezien de tijd tussen versturen probleem en de reacties die retour komen ,
zijn zeer beperkt , verwijzing naar gebruiksaanwijizng en site, ook telefonisch is de belgische juffrouw erg behulpzaam echter heeft geen computerkennis helaas.
sterkte.
 
De Nettool werkt "net niet"

De nettool werkt, maar krijg met geen mogelijkheid (na 1 keer succesvol inloggen, admin password veranderd) toegang tot dat ding.
Ben zelf ook ICT-er en je zou toch denken dat ik dit zelf op zou kunnen lossen.
Helaas, boekje zelfs gepakt (ongepast voor een IT-er, ik weet het) Harde reset komt ie uit op 192.168.16.1, Nettool krijgt em keurig op DHCP in mijn eigen range 192.168.0.10 die de eerste release mag geven vanaf .10 en die krijgt ie ook dan, maar het "fijne ding (ja hdd in rechterbay zoals aangegeven) kom ik niet bij" Heb gewone reset geprobeerd, router aan en uit, het ding zelfs opgestart met het pinnetje aan de voorkant er in en dan aan/uit na een halve dag, maar kom gewoon niet terug in de fabrieksinstellingen. 5 min. ding uit, aanzetten, en volgens het boekje moet de factory default settings na 3 seconden plaatsvinden. Andere schijf ook al geprobeerd, draai win XP 32 en win 7 maar haalt geen barst uit kennelijk. Iemand een tip?
 
Hoi,

Heb gisteren 2 van deze NAS servers gekocht.

Het probleem met workgroup (werkgroep) is inmiddels ook bij mij opgetreden.

Er is een workaround:
plaats tussen je router en de NAS een extra switch.
Het probleem lijkt te worden veroorzaakt doordat zowel je router als de NAS proberen om Master Samba administrator te willen zijn.
Samba zorgt voor het verkeer tussen Windows en in dit geval het Linux operating systeem.
Maar dit zou natuurlijk niet moeten gebeuren. Heb zelf een Netgear WNDR3700. De tussen switch is in dit geval een TP Link 1043 (oid).

Door het plaatsen van de tussen switch is bij mij in ieder geval de verstoring door deze NAS weg.
 
Laatst bewerkt:
Versie .18 lijkt vooralsnog het probleem met de workgroup op te lossen.
Draait nu ruim 1 uur en ik zie nog steeds al mijn PC's in het netwerk.:thumb:
 
Versie .18 lijkt vooralsnog het probleem met de workgroup op te lossen.[...]

Dat klinkt al wat logischer dan het plaatsen van een switch. Het plaatsen van een switch heeft voor Master Samba administrator / Browse-master namelijk geen effect (achtergrond: Wiki artikel over switches). De communicatie waar je het over had is op een 'hoger' niveau dan waar een switch op opereert.

Fijn dat je een concrete oplossing hebt gevonden (andere firmware/programmatuur voor de NAS) en dat gedeeld hebt met Helpmij. :thumb:

Tijs.
 
Tijs,

Denk dat je helemaal gelijk hebt het zou niet uit mogen maken, maar op een of andere manier werkte het wel zo. Nu, na de firmware upgrade naar .18 hangt hij weer aan de router. Kan wel de maps zien, maar niet alle PC's in het netwerk....(wat nu weer...):(
 
Rebooten van de NAS lost het probleem op. Maar is dus duidelijk de oorzaak in combinatie met de router.
 
e-Trayz heeft zelfde specificaties.

Is me niet gelukt om de NAS met deze firmware te flashen.
Lijkt een controle in het zaakje te zitten.

Heeft wel veel meer mogelijkheden als de aldi NAS.
 
Nja ik had ook problemen met de nas ! het probleem bij mij is dat als ik hem installeer volgens het boekje met de standaard firmware die op de cd staat, hij nadat hij gereed moet zijn en is steeds de verbinding weg val!!!!
Heb echt alles hierna geprobeerd zeg maar, alles opnieuw gereset, frabieksinstellingen, andere harddisk, andere kabel tussen nas en router, in router zelf gekeken, schijf normaal aangemaakt, raid 0, 1 en linear maar steeds nadat het proces is voltooid heb ik hooguit 2 min. verbinding en dan plof weg!!! ook is hij dan niet meer in nettool te zien of vinden! zet ik hem vervolgens uit en aan en als hij dan gereboot heeft heb ik weer hooguit 2 min. verbinding en kan ik paar instellingen veranderen! heb hem ook zelf een ip toegewezen maar weet niet wat het probleem is!
Viel me ook al op dat ze de firmware 1.0.0.13 van de site hadden gehaald was omdat fabriekkant er bugs in hadden gevonden werd me verteld door de dame van de helpdesk!!!
Daarna nog gebeld met die dame van unisupport ''helpdeks" maar dat was helemaal niks!!
Uiteindelijk heb ik hem nu maar opgestuurd naar de technicus van teknihall breda

Iemand nog opmerkingen of ideeen voor me of iemand hetzelfde ( gehad)???
 
er zit dus een andere CPU in de Valkerie. Gaat dus niet werken....jammer.
 
Hallo ben hier nieuw,
zou graag wat support kunnen gebruiken bij het zoeken naar de juiste firmware.

heb het probleem om de nieuwste firmware te vinden op ,unisupport.be.
waar is het wel te downloaden.
het gaat om de firmware; 1.0.0.18 als ik me goed herhinder.
zou mogelijk via een ander support of site te vinden zijn?
kan iemand mijn daar mee helpen?

heb dit NAS cadeau gekregen
 
Laatst bewerkt:
Probleem blijft

Hoi Hoi, alle problemen (terecht) ten spijt, maar het probleem waar deze topic mee begon: Op het moment dat de NAS server in het netwerk aanwezig is, zijn alle computers en andere apparaten ineens onzichtbaar ??

Ze zijn er dus wél, en werken ook gewoon. Als je dus bijvoorbeeld in je mediaplayer een snelkoppeling hebt, kun je "gewoon" filmpjes kijken. Op je PC kun je de NAS ook gewoon benaderen etc. ALLEEN, als je je netwerkomgeving opent, zie je geen enkele computer binnen je werkgroep. Zet je de NAS uit, is er na ongeveer een minuut weer een normale werkgroep. Ik heb al een een andere router geprobeerd en alle 3 de firmwares. Ik heb overigens met geen van 3 de firmwares problemen gehad, alleen dit probleem wordt zelfs in de laatste (18) firmware niet verholpen. Iemand.....?
 
Hoi,

Heb het zelf nog niet kunnen ervaren! ik kreeg mijn nas server dual slechts paar min. te zien en dan plop weg verbinding! heb ook al echt van alles geprobeeerd hierna maar tevergeefs! ik heb hem nou opgestuurd naar '' techinicus teknihall breda'''
( heb mot met dat wijf aan de foon gekregen! wat een waardeloze hulp/info ):evil:

Je kan als je dat nog niet geprobeerd hebt even bellen naar unisupport! krijg je waarschijnlijk zo belgies wijf aan de foon. Moet je duidelijk je probleem vertellen en als ze je dan een email met informatie wil sturen pas dan op! Heb je waarschijnlijk geen r e e t aan dus je moet goed informeren gelijk !!!!:cool:

Groeten Remco

Hoi Hoi, alle problemen (terecht) ten spijt, maar het probleem waar deze topic mee begon: Op het moment dat de NAS server in het netwerk aanwezig is, zijn alle computers en andere apparaten ineens onzichtbaar ??

Ze zijn er dus wél, en werken ook gewoon. Als je dus bijvoorbeeld in je mediaplayer een snelkoppeling hebt, kun je "gewoon" filmpjes kijken. Op je PC kun je de NAS ook gewoon benaderen etc. ALLEEN, als je je netwerkomgeving opent, zie je geen enkele computer binnen je werkgroep. Zet je de NAS uit, is er na ongeveer een minuut weer een normale werkgroep. Ik heb al een een andere router geprobeerd en alle 3 de firmwares. Ik heb overigens met geen van 3 de firmwares problemen gehad, alleen dit probleem wordt zelfs in de laatste (18) firmware niet verholpen. Iemand.....?
 
Door de NAS disk aan een linux b.v. ubuntu server te hangen en de smb.conf (let op is een link naar /conf/smb.conf

http://nl.hardware.info/forum/threads/233807-Aldi-nas-aanbieding/page6

Het volgende in deze file aanbrengen net iets boven wins

domain master = no
local master = no
preferred master = no
enhanced browsing = Yes
os level = 255

wins support = yes
dns proxy = no

De NAS geeft dan geen problemen meer in de workgroup.
 
Laatst bewerkt:
Oplossing! Maar hoe?

De NAS is (bijna) altijd Masterbrowser, en dat is nu net wat het probleem is. De NAS staat namelijk altijd aan, en is daarom altijd als eerste aanwezig, en wil dus masterbrowser zijn. De andere PC's en apparaten staan namelijk regelmatig uit, dus worden nooit masterbrowser. Ik had het artikel waar naar verwezen wordt ook al gevonden en het klopt, hij wordt als MasterBrowser aangegeven. Blijkbaar kan het apparaat daar "niet goed mee omgaan". Er wordt in datzelfde forum een link gegeven naar de laatste firmware (1.0.0.18), die om de een of andere vage reden niet op de originele supportsite aanwezig is - maar dat terzijde- als dat dat het "werkgroepprobleem" zou oplossen. Maar niets is minder waar.

Nu wordt in het bovenstaande bericht een mogelijke oplossing gegeven de NAS te "dwingen" niet langer als masterbrowser te fungeren. Aan een Linuxserver hangen? Erg bedankt voor het meedenken, maar dit gaat echt een stap te ver voor mijn kennis. Iemand enig idee hoe het onderstaande idee op een andere manier bereikt kan worden. e.g. de NAS te dwingen geen masterbrowser te worden binnen de werkgroep?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan