Problemen met Dual Bay NAS-Server Aldi

Status
Niet open voor verdere reacties.

salari5

Gebruiker
Lid geworden
27 nov 2010
Berichten
5
Hallo

Ik heb vorige week een NAS server gekocht bij de Aldi, en heb gelijk een 1 TB hardeschijf gekocht. Deze thuis netjes in de NAS geinstaleerd, en toen geporbeerd deze aan mijn netwerk te hangen.

Mijn netwerk setup:

Er gaat vanaf on Ziggo modem, een internet kabel naar onze slaapkamer, hier gaat de kabel in Linksys Cisco WRT320N router, via deze router gebruiken wij vanuit het hele huis het internet.

De nas server onder het bed geplaats, en aangesloten op de router. Aangezet en handleiding gevolgd:

Sluit de voedingskabel op de NAS-server aan en druk vervolgens op de AAN/UIT-knop op
de achterzijde van de NAS-server om deze aan te zetten. Het opstarten van het systeem zal
ongeveer 1 minuut duren.
• Plaats de bijgevoegde CD-ROM in uw computer en start ‘NetTool.exe’, waarna het
onderstaande zal verschijnen. NAS jwz.jpgNAS jwz.jpg

Controleer of de harde schijf wordt herkend in de lijst onder ‘USB Information’. Klik
vervolgens op ‘Access via web’, waarna het onderstaande scherm zal verschijnen

Naja goed dit lukt bij mij dus niet :(. Als ik op Acces via web click dan open hij mijn browser, en gaat laden en na een paar seconden staat er:

De wachttijd voor de verbinding is verstreken













De server op 192.168.16.1 doet er te lang over om te antwoorden.








* Misschien is de website tijdelijk niet beschikbaar of overbelast. Probeer het
over enkele ogenblikken opnieuw.

* Controleer uw netwerkverbinding indien u geen enkele pagina kunt laden.

* Verzeker u ervan dat Firefox toegang heeft tot het web als uw
computer of netwerk is beveiligd door een firewall of proxyserver.

Heb het al geprobeerd met verschillende browsers, en met meer dan 4 pc's in mijn huis. Het lukt gewoon niet! Kan dit liggen aan mijn Router? Ik kan de Nas niet instellen en gebruiken. Ik hoop dat iemand mij kan helpen!
 
Je verhaal is onduidelijk. Als de NAS standaard op DHCP staat ingesteld, dan moet je kijken in je router welk ip-adres de NAS gekregen heeft. Staat meestal in iets dat DHCP Leases heet of DHCP Table o.i.d. Is een onderdeel van de DHCP server op je router, dus (in principe) in het LAN-gedeelte van je router, maar soms staat het ergens in het Status deel van de router.

Dat aan de de NAS toegekende ip-adres gebruiken via je webbrowser om de harde schijf in te richten voor gebruik.

Succes,

Tijs.
 
Je vermeld dat je er één HD hebt bijgekocht.
Heb je deze wel in de juiste bay geplaatst?

De site van de NAS http://www.unisupport.net/?product/index/ipn/351 vermeld:

Please note that if only 1 hard drive is used, place it into the holder at the right side when looking at the front of the NAS server, otherwise settings cannot be stored

Misschien dat dit je probleem kan oplossen?
 
zelfde probleem

kan heel soms de NAS bereiken via IP webpagina van de router

IP van de NAS staat ergens op de IP pagina van de router

eens in de 10 keer lukt het mij verbinding te maken met de NAS

de naam van mijn werkgroep is in orde

wie kan mij helpen ???

ik draai Windows7 home
 
Oftewel: Staat er inderdaad DHCP ingesteld op de NAS als manier om het ip-adres te verkrijgen?

En heb je (zoals de vorige poster al aangaf) de schijf in de juiste bay gestopt?

Verder is er een synology-forum waar je beter met je vraag terecht kunt, lijkt me. officieel forum (engelstalig): hier en een onofficieel (NL-talig) forum: hier En natuurlijk kun je ook contact opnemen met Synology, via dit webformulier

Andere mogelijkheid (maar dan moet je wel het MAC-adres hebben van de NAS) is om zelf een 'koppeling' tussen MAC-adres en een zelfbedacht lokaal ip-adres te maken, zodat je op die manier erbij kunt.
Stel dat het MAC-adres van de NAS is 00-1c-10-c1-73-fe
Stel dat je lokale thuisnetwerk de ip-reeks 192.168.1.x gebruikt
dan kun je het MAC-adres koppelen met het ip-adres 192.168.1.200 via:
[Windows-toets]r toetscombinatie ->
cmd /k arp -s 192.168.1.200 00-1c-10-c1-73-fe
Je zou dan (in dit voorbeeld) via http://192.168.1.200 verbinding moeten kunnen maken met de NAS.

Succes,

Tijs.
 
Kijk eens of je de NAS extern ergens met een paperclipje compleet kunt resetten zodat alle eventuele settings eruit zijn en het apparaat naar factory default gaat.

Volg dan nog eens de instructies en post echte schermen die je op je pc krijgt te zien met een verhaal wat je wilde doen als het niet lukt.
Ook of er eventueel wat te veranderen is aan waardes in de schermen die je gepost hebt.

Nu is het wat warrig wat er allemaal voorbij komt en wat er al gedaan is.
 
Heb eenzelfde Aldi-NAS met het volgende probleem:

zodra ik de NAS in mijn werkgroep knoop, verdwijnen werk-PC, Laptop en ook de NAS zelf na een tijdje uit de werkgroep;

de Nas is voorzien van de laatste firmware van dit moment; Alle apparaten hebben een vast IP, dezelfde DNS server en gateway,
deze configuratie draait al 3 jaar probleemloos. ik had een oude PC in gebruik als server en downloader,
en heb deze in november 2010 vervangen door de NAS.

\\192.168.0.11 PC1 (werk PC)
\\192.168.0.13 ACER (laptop)
\\192.168.0.21 Brw00265e0f76fd (printer)
\\192.168.0.22 NAS60107E (nas)

met Mylanviewer zijn alle apparaten wel zichtbaar in "WORKGROUP"

als ik de NAS loskoppel zie ik na een paar minuten dit in "WORKGROUP" in de verkenner of TotalCommander:

Acer
Brw00265e0f76fd
Pc1

pc1 en acer draaien op XP-Pro servicepack 3, de router is een TP-Link TL-WR1043ND

zou hier enig verband kunnen zijn met andere klachten?

verder is de ondersteuning van unisupport bedroevend.

gr en fijne feestdagen!
 
Laatst bewerkt:
ik weet

je moet nettool openen dan setup wizard dan moet je niet dhcp maar static letop! verander
het ip adres naar ip adres die je wilt ik raad je aan om het zo te doen ip van je router en daar dat laatste hok laat maar zeggen die te veranderen bijv zo

ip router 192.168.1.254
ip nas 192.168.1.2

laat me weten of gelukt is
 
Nas Aldi probleem

hallo sigy30, bedankt maar helaas...

ik had de nas al een static IP gegeven, en hij zit in dezelfde werkgroep als mijn andere units; de router is ip-nr 192.168.0.1, dit is voor alle app. de standaard gateway.
het probleem is dat de nas na setup toegevoegd wordt in WORKGROUP naast de andere apparaten, maar na een tijd (geen vaste tijd, kan 10 minuten zijn maar ook een uur) verdwijnen ALLE apparaten uit die werkgroep en zie ik dus ook mijn laptop en mediaplayer niet meer, ook miet vanaf mijn laptop of mediaplayer.

alle apparaten in mijn netwerk hebben al jaren een vast IP adres en werken verder probleemloos.
 
Nou,het is dus gewoon rommel.
Je moet ook geen NAS kopen bij een groenteboer.
Volgende keer maar een synology.
Heb je iets fatsoenlijks.
 
Ipv. opzoeken via de werkgroepen in het Windows netwerk kun je er ook bijkomen door het juiste (vaste) ip-adres in te vullen met \\ ervoor.

Dus stel dat je als vast ip-adres op de NAS ip-adres 192.168.0.90 ingesteld zou hebben, dan kun je een snelkoppeling maken naar:
\\192.168.0.90
en die snelkoppeling noem je dan NAS. ;)

[Natuurlijk 192.168.0.90 vervangen door het door jou aan de NAS toegekende ip-adres.]

Succes,

Tijs.
 
Tijs bedankt;
probleem is niet zozeer het benaderen vanaf een pc, maar mijn mediaplayer heeft een browser, waarmee ik b.v. bestanden kan afspelen vanaf de NAS;
hij ziet dan domweg niet de werkgroep met daarin de NAS.
koppel ik de NAS los van de router dan is het geheel na enige tijd weer in oude staat, dus op mijn mediaplayer zie ik de werkgroep, en daarin alle apparaten met evt. gedeelde dirs.
ten tweede valt mij op dat in MyLanViewer het MAC Address: 00:00:00:00:00:00 is.

zie bijgaande foto's.
gr, Rob
I1.jpg
 

Bijlagen

  • 2.jpg
    2.jpg
    80,8 KB · Weergaven: 176
  • 3.jpg
    3.jpg
    65,8 KB · Weergaven: 157
welke firmware?

welk firm ware gebruik je?

ik heb zelf ook de nas ik moet zelf voor alles ip gebruiken pc alles en me ps3 die ziet hem in mijn netwerk als mediatomb zonder dat hij in in werkgroep zit ofzo
welke media speler gebruikt u?
kunt u hem bereiken van buiten af?
heeft u de poorten open staan!

http: 80
ftp: 21
itunes : 3689
bittorrent : 51413

en kijk of je er met een linux systeem er in kan komen
ubuntu kan je gratis downlaoden en als een live cd gebruiken hoef je het niet te installeren ;)
 
Laatst bewerkt:
hoi Sigy30

ik heb de laatste firmware, zie foto 1 (onder mijn naam!)
verder gebruik ik hem niet als server, geen torrent, ftp e.d.
mijn Mediaplayer is een A C Ryan Playon;
ik kan de nas benaderen via ip nummer als website
 
Reactie voor jketela

Primary dns staat fout en geeft zeker weten problemen.
Je hebt de gateway ingevuld als dns en dan krijg je eigenlijk een soort loop.
Probeer nou eerst eens met nettool.exe (staat op je cdrom die erbij geleverd is)
de juiste instellingen qua netwerk op te geven. Zet hem gewoon voor het gemak op dhcp. De dhcp server in je router geeft dan de juiste netwerkinstellingen.
Met nettool.exe kan je dan zien welk ip adres hij gekregen heeft, en je kan hem dan gelijk benaderen via je webinterface - bijvoorbeeld http://192.168.1.108
Suc6
 
hallo steegbeer,
bedank, maar had ik al gedaan als eerste;
hij gaf zowel gateway als dns dezelfde waarde.
probleem is niet dat hij niet werkt, maar na enige tijd uit mijn netwerk verdwijnt, plus alle andere aangesloten apparatuur.
ik kan hem via zijn ip-adres nog steeds benaderen, maar de mediaserver werkt met browsen door mappen, en daar is na enige tijd zelfs de dir "workgroup" verdwenen.
 
Beste,
Zet hem dan op static ip en haal de Primary dns dan weg laat het veld leeg, het is niet noodzakelijk om deze in te vullen. Ik begin ook een vermoeden te krijgen dat je twee dhcp servers in je netwerk hebt hangen en dan krijg je echt de raarste problemen.
 
Even voorstellen

Voor degene die het lezen wil, mag ik mij even voorstellen.
Ik ben net lid geworden, omdat ik het eigenlijk toch wel leuk vind om eens een reactie te plaatsen, ik zit wel vaker op helpmij.nl te kijken en heb zoiets als ik iemand kan helpen doe ik dat graag. Ik heb nu vakantie en er ook tijd voor.
Ik ben zelf een ict man en heb zeker wel een jaartje of 15 ervaring.
Heb net voor de kerst ook bij de Aldi deze Nas server gekocht en gebuik hem puur om backups te maken. Het is een zeer eenvoudige server die dat dan ook nog net kan.
Je moet er niet teveel van verwachten zeg ik maar. Bij mij draait die uitstekend.
Moet wel eerlijk bekennen dat het support op unisupport.net om te huilen is en menig leek kan er lijkt mij helemaal niks mee. Ik had ook nog stiekum gehoopt dat de ftp server qua beleidsinstellingen wat beter te regelen zou zijn maar dat is ook niet het geval.
Kortom het is een matig servertje, maar ik klaag niet, je kan ook niet veel verwachten voor 100 euro. :d
 
Laatst bewerkt:
Salari,

Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb vandaag mijn oude router een netgear WGR614v6 vervangen door een Sitecom wireless gigabit router 300n. Met mijn oude router werkte de installatie prima. Nu met de nieuwe router heb ik hetzelfde probleem. Na het opstarten van nettool wordt de NAS herkend maar krijg ik geen contact via 'access via web'. Ik weet niet of er al iemend een oplossing heeft gevonden. Naar mijn idee moet het met de router te maken te maken hebben. Maar ik heb nog geen oplossing. Wie kan helpen?
 
Ligt niet aan de router kan ik je verzekeren, ik lees dat je hem nu aan een andere router hebt gehangen. Volgens mij moet je even nettool.exe starten ga via setupwizzerd en skip tijdzone en datuminstellingen. Zet het protocol op dhcp en start je Nas opnieuw.
Ga nu weer met nettool.exe kijken wat voor adres jou router de nas heeft gegeven.
Met dat adres kan je in de webinterface komen. heeft die nog geen adres ontvangen start je router dan even opnieuw. Als de nas nu in de range zit kan je hem zeker te weten benaderen via b.v.b. http://192.168.?.?? Je kan ook nog in de nettool knopje 'Acces via web' aanklikken en kom je ook in je webinterface. en weet je ook gelijk het adres. Je kan nu ook via Mac-adres een ip reservering maken in je router en laat je de nas gewoon op dhcp staan.:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan