Ronden randen zonder veel aantepassen

• Onderwerp starter Onderwerp starter eeyk
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

eeyk

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
28 mrt 2007
hallo ik heb een vraag

ik wil ronden randen om mijn tabel menus maar moet ik dan echt overal

<td class="links"></td> <td class="menutitel">Hallo </td> <td class="rechts"></td>

doem dit zijn dan meer dan 200 menu balken of kan dit ook anders ? aub help

Als het niet in IE8 (en lager) hoeft te werken kan het met wat simpele CSS. Als je in je CSS bestand.

td{border-radius:10px;
-moz-border-radius:10px;}
Zet dan zullen de randen van alle cellen ronde hoeken hebben met een radius van 10 pixels.

Mensen die IE gebruiken krijgen dan rechte hoeken te zien maar dat krijgen ze ervan als ze een verouderde browser gebruiken.

Bedankt voor de code op mijn site woord firefox ook echt aanbevolen want IE is gewoon poep al 10 jaar

is er ook een code dat alleen boven rond word en niet onder

is er ook een code dat alleen boven rond word en niet onder
In dat geval kun je
Code:
border-radius:10px 10px 0 0;
-moz-border-radius:10px 10px 0 0;
Gebruiken, het eerste getal geldt voor de linkerbovenhoek, het tweede voor de rechterbovenhoek, en zo verder. Het -moz- gebeuren is trouwens alleen nodig voor gebruikers van FF en zal niet meer nodig zijn zodra die zijn overgestapt op FF4 (al kan dat natuurlijk nog even duren.)

bedankt werkt dit wel bij Chrome ? of opera of echt alleen voor firefox

Die eerste regel is genoeg om het in Opera, Chrome en IE9 te laten werken (safari ook denk ik), de tweede regel is momenteel nog nodig om het in FF te laten werken maar, zoals gezegd, per FF4 zal dat niet meer nodig zijn.

Om het in Safari te laten werken heb je naast je huidige code ook de volgende nodig:
Code:
#rond {
-webkit-border-radius: 10px;
}

Nog een nabrandertje. ;)
... en mocht je ook oudere IE's willen bedienen (+ alle andere browsers), dan kan je met een image'je en wat javascript ook automatisch alle rechthoekige <div>'jes (= scheelt ook weer tabellen! *) in ronde hoeken-blokjes laten veranderen.
Met terugval naar gewone rechte hoekjes als javascript uit staat.
Werkt ook in IE6, IE7 en IE8 + alle overigen.
Werkt ook als je zelfbouw-hoekjes of randjes hebt (bv. met eigen figuurtje in de hoek). :)

fantasie-hoekje.gif
Met vriendelijke groet,
CSShunter

Csshunter

weet u misschien ook waar ik kun leren omgaan met divs ik doe nu all 9 jaar werken met tabels maar om met de tijd mee te gaan zou ik toch moeten overgaan op divs

(geen u, hoor ;))

Misschien zou je eens deze kunnen doornemen: www.web-garden.be/cursus-html/cursus-html/
Een prima cursus om alles weer eens op een rijtje te zetten; er staat wel bij "voor alle jeugd-categorieën", maar daar bedoelen ze mee "jeugd van 10- tot 100+". :)
En voor concrete vragen kan je natuurlijk altijd hier op het forum terecht.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

ok bedankt :)

sorry ik zeg tegen iedereen u okal is die genen jonger dan mij :thumb:
het is beleefder dan jij, je

<offtopic>
(u) is beleefder dan jij, je
Helemaal gelijk: in winkels, bij vergaderingen enz. doe ik dat ook altijd.
Het forum hier zie ik meer als een niet echt officiële plichtplegingen-toestand, met een hoger onder-ons gehalte; vandaar neem ik de vrijheid hier iedereen met je en jij aan te spreken. En dan mag het omgekeerd natuurlijk ook!

... ook al is diegene jonger
Dat is nog maar helemaal de vraag. ;)
</offtopic>

Ik klikte trouwens uit nieuwsgierigheid eens op de link op de web-garden.be cursuspagina naar het handboek HTML/CSS, dat ze aanbevelen voor wie meer wil weten:

webdesign-boek.png

Ik dacht dat ik dan naar een website zou gaan waar ik dat boek zou kunnen kopen. Wilde wel weten wie de auteur was. Dus: klik.
Tot mijn verrassing krijg ik geen verkoop-pagina van een uitgever of webwinkel, maar een pagina waarop ik "Essential CSS and HTML.PDF" (11.65MB) kan downloaden. Een prijs wordt niet genoemd.
Ach, dan zal in het volgende venster de aap wel uit de mouw komen: "Graag eerst registreren en betalen", dacht ik.
Niets was minder waar, tot alweer mijn grote verrassing!
De 11.65MB komen zomaar binnenstromen. Wat blijkt?

Het is inderdaad een handboek: een pdf van maar liefst ruim 550 pagina's.
De eerste 50 gelezen. Ervaring: prettig leesbaar Engels, goed opgebouwd, en niets gezien waarbij mijn haren overeind gingen staan.
Voor als het buiten sneeuwt!

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan