Shares

Status
Niet open voor verdere reacties.

112fan

Gebruiker
Lid geworden
22 jun 2010
Hoe zorg ik ervoor dat bijv. de share "Algemeen" bij iedereen bij "deze computer" komt te staan?

De gebruikers melden aan via een domein. DC: SBS 2003

Bijv. via een het koppelen van een login-script aan de gebruiker(s), waarin je dan zet:
Net use G: \\Server\Algemeen /persistent:no

Dat zou bij inloggen de G: schijf in Deze Computer zetten, gekoppeld aan de share Algemeen op Server.

PS: Is dit (eigenlijk) dezelfde vraag als je gisteren stelde over 'snelkoppelingen'? Want díe vraag begreep ik helemaal niet, en dus heb ik daarop niet gereageerd.

Succes,

Tijs.

Moet je dit in een GPO zetten of in het login script?

En is er ook zo'n soort "code" voor snelkoppelingen?

Je zet het in je login script en je zorgt via een Group Policy dat het login script uitgevoerd word.

En als je het login script in VBS gebruikt heb je wat aan onderstaande code
Code:
Set objNetwork = CreateObject("WScript.Network") 
objNetwork.MapNetworkDrive "G:", "\\Server\Algemeen"

Kan allebei (je moet er een bestand voor aanmaken met de extensie .CMD of .BAT):
a. Je kunt het login-script in het Account tabblad van gebruikers aangeven
b. Je kunt het ook in een GPO zetten, in de sectie Login-scripts (Gebruikersconfiguratie -> Windows-instellingen -> Scripts -> Aanmelden)

Op zich is optie b. mooier dan optie a.

Tip: Als je a. gebruikt, zet het loginscript in de NETLOGON share van de domeincontroller-server, dan hoef je alleen de bestandsnaam van het login-script bestand in het Login-script vakje te zetten van de gebruiker(s).
Gebruik je b. maak het script dan aan in de map die je bij Bladeren direct opent als je gaat aangeven welk script er moet worden uitgevoerd. Je hoeft dan ook daar geen padnaam aan te geven.

[Klaarblijkelijk bedoelde je met snelkoppelingen inderdaad een gekoppeld netwerkstation. Je zou dus díe vraag kunnen afsluiten, met verwijzing naar deze discussiedraad.]

Tijs.

ik gebruik nu dit CMD script: (via optie A)

reg.exe add "HKCU\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon" /t REG_SZ /v ExcludeProfileDirs /d "Temporary Internet Files;Geschiedenis;Temp" /f

Hoe wordt het dan met dat script voor shares en snelkoppelingen erbij?

Met snelkoppelingen bedoel ik hoe je via de server een snelkoppeling op het bureaublad van de client zet.

Laatst bewerkt:
Je kunt dat Net Use commando gewoon in een nieuwe regel onder die reg.exe regel typen in het login-script om die netwerkschijfletter te koppelen.

Kopiëren van snelkoppelingen op het bureaublad is heel wat lastiger. Ik zou het dan in het login-script toevoegen. Wordt dan zoiets als:
net use k: \\server\gedeeldemapmetdesnelkoppelingen /persistent:no
if exist %userprofile%\Bureaublad\*.* copy /y k:\*.lnk %userprofile%\Bureaublad\*.*
if exist %userprofile%\Desktop\*.* copy /y k:\*.lnk %userprofile%\Desktop\*.*
net use k: /delete

Succes,

Tijs.

Waar moet je dan wat invullen welke hij moet "pakken"?

Wordt het dan zoiets?

reg.exe add "HKCU\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon" /t REG_SZ /v ExcludeProfileDirs /d "Temporary Internet Files;Geschiedenis;Temp" /f

net use X: \\server\gedeeldemapmetdesnelkoppelingen /persistent:no
if exist %userprofile%\Bureaublad\*.* copy /y X:\*.lnk %userprofile%\Bureaublad\*.*
if exist %userprofile%\Desktop\*.* copy /y X:\*.lnk %userprofile%\Desktop\*.*
net use X: /delete

Laatst bewerkt:
Hoe bedoel je: Moet pakken? En op welk probleem slaat dat: Dat over het net use commando voor het koppelen van netwerkschijflettters in het login-script of over het die snelkoppelingen?

Maak eens goed duidelijk wat je met je vraag van zojuist bedoelt.

Edit: Zoals je het zojuist in je vorige posting aangaf zou het kunnen werken, maar dan moet je wel overal K: vervangen door X:. In de copy-commando's staat nog K: genoemd...

Tijs.

Laatst bewerkt:
Over dit:

if exist %userprofile%\Bureaublad\*.* copy /y X:\*.lnk %userprofile%\Bureaublad\*.*
if exist %userprofile%\Desktop\*.* copy /y X:\*.lnk %userprofile%\Desktop\*.*

Ik bedoel waar moet je invullen welke koppeling hij moet hebben bij de * en welke * dan allemaal

Kijk, ik ga ervan uit dat je alle snelkoppelingen in 1 gedeelde map zet op de server. Dat zijn die *.lnk bestanden die gekopieerd worden (dus alle .lnk bestanden tegelijk).

Wil je echter maar 1 snelkoppeling kopiëren, terwijl er meerdere snelkoppelingen in die gedeelde map staan op de server, dan wordt het (laten we zeggen dat de snelkoppeling Word als naam heeft, dus als volledige bestandsnaam: Word.lnk):
if exist %userprofile%\Bureaublad\*.* copy /y X:\Word.lnk %userprofile%\Bureaublad\*.*
if exist %userprofile%\Desktop\*.* copy /y X:\Word.lnk %userprofile%\Desktop\*.*

Stel dat je 2 snelkoppelingen wilt kopieren, namelijk Word.lnk en Excel.lnk, dan wordt het:
if exist %userprofile%\Bureaublad\*.* copy /y X:\Word.lnk %userprofile%\Bureaublad\*.*
if exist %userprofile%\Bureaublad\*.* copy /y X:\Excel.lnk %userprofile%\Bureaublad\*.*
if exist %userprofile%\Desktop\*.* copy /y X:\Word.lnk %userprofile%\Desktop\*.*
if exist %userprofile%\Desktop\*.* copy /y X:\Excel.lnk %userprofile%\Desktop\*.*

Oftewel: Je maakt per snelkoppeling een kopieeractie aan.

Succes,

Tijs.

Dus dan wordt het ongeveer dit:

if exist %userprofile%\Bureaublad\*.* copy /y X:\Excel.lnk %userprofile%\Bureaublad\*.*
if exist %userprofile%\Desktop\*.* copy /y X:\Excel.lnk %userprofile%\Desktop\*.*

Is er ook zoiets voor het menu start dus dat je een map in je menu start aanmaakt en dan snelkoppelingen erin zet via zo'n script

Inderdaad.

Natuurlijk moet jij ervoor zorgen dat de juiste bestandsnamen erin komen staan, ervoor zorgen dat de servernaam + de shares kloppen met jouw situatie etc.

Tijs.

M.b.t. Menu Start is het niet gewenst dat je daarin gaat aanpassen. Dat is behoorlijk tricky én gebruikers hebben alleen schrijfrechten op hun eigen Start Menu. Bovendien ga je dan (wat mij betreft) veel te veel ingrijpen in zaken die eigenlijk op de lokale computer al geregeld hadden moeten zijn, loop je tegen schrijfrechtenproblemen aan etc.

Houd het maar bij wat we nu in elkaar gezet hebben, wat mij betreft.

Tijs.

Dit werkt niet:

Dit is een slechte terugmelding: Welk(e) commando('s) doet het niet? En heb je wel de juiste .lnk bestanden aangegeven zoals bij jou van toepassing en ook de gedeelde mappen en servernaam zoals bij jou van toepassing? En is de X: schijf niet al bezet door (bijv.) een memory-card lezer etc.?

Tijs.

Alles klopt qua server, share en X is niet in gebruik heb je niet per ongeluk een typfout gemaakt of zo of kan jij het misschien zelf ook uitproberen en in wat voor type moet je hem opslaan? Bat, cmd, enz.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan