Adres zoeken bij postcode

Status
Niet open voor verdere reacties.

i nova

Gebruiker
Lid geworden
22 dec 2010
Ik ben een simpel klanten registratie tool in access aan het maken.
Ik wil een oplossing vinden dat je alleen postcode hoeft in te voeren, en dat de juiste straat er vanzelf bij gezocht word.

Ik heb hiervoor 2 tabellen gemaakt ("klant" en "postcode")
In het "formulier nieuwe klant" wordt de juiste straat bij de ingegeven postcode gezocht met behulp van een subformulier.

Er zijn echter ca 470.000 postcodes, de keuzelijst gaat bij lange na niet zover.
Als ik bijvoorbeeld mijn eigen postcode 7081DL in het "formulier nieuwe klant" invul, kan ik deze postcode niet zoeken met de schuifbalk.
Dit lukt wel bij bijvoorbeeld de postcode 1011JB.
Helaas kan ik het bestand niet uploaden, omdat door de tabel met 470.000 postcodes het acces bestand te groot is.

Heeft iemand een goede oplossing waarbij ik access de straat opzoekt bij de postcode (ik heb een tabel met alle postcodes en juiste straten van NL)

Dan maak je toch een copie van je database. In de copie verwijder je 469.990 postcodes. Dan zal het toch wel lukken denk ik. Vergeet niet eerst te comprimeren en daarna te zippen.

Bekijk bijlage Oefen opgave postcode.zip

Ik heb de databse leeg gegooid op een stuk of 10 postcodes na (zie bijlage)

Ik zoek dus een oplossing dat men alleen de postcode hoeft in te geven bij formulier nieuwe klant en dat de straat automatisch erbij gezocht word. Bij de door mij bedachte oplossing (zie bijlage) doet zich het volgende probleem voor:

In Nederland bestaan postcodes waar meerdere straten bij horen. Ik heb dit opgelost door middel van een keuze menu, als je de postcode in het keuzemenu blok intypt kun je de juiste straat aanklikken indien de postcode meerdere straten oplevert.

Echter, het keuzemenu laat niet meer dan de ca 6.500 postcodes zien. Er bestaan ca 470.000 postcodes. Dus als je een 'hoge' postcode ingeeft die meerdere straten bevat, kun je niet de juiste straat selecteren, maar wordt de eerste beste straat genomen

Mijn vraag:
1) kan er iets ingesteld worden dat het keuzemenu alle 470.000 postcodes weergeeft
of
2) is er een slimmere manier om mijn doel te bereiken (bijvoorbeeld als ik een postcode ingeef er een pop up scherm komt met alle bijbehorende straten en ik dan de juiste straat moet aanvinken)

Zelf zou ik de postcode niet opzoeken via een keuzelijst, maar met een tekstvak, maar ieder zijn keus uiteraard... In deze oplossing heb ik van de keuzelijst een onafhankelijke keuzelijst gemaakt, die 'live' wordt gevuld met de waarden die je intypt. Daarmee wordt de lijst dus bij elk extra teken kleiner. Uiteindelijk hou je een overzichtelijk geheel over waaruit je kunt kiezen. Bij verlaten van de keuzelijst wordt de gekozen waarde in de betreffende (al dan niet gekoppelde) tekstvakken gezet.

Bijlagen

Waarom werk je met een hoofd- en een subformulier? Je hebt een doorlopend subformulier, terwijl je maar met een postcode/adres kunt werken.

@ OctaFish
Thanks voor je hulp. Ik heb je formulier een beetje verbouwd, maar dit komt zeker in de buurt. (zie bijlage)

@ Charles
Je hebt gelijk, ik heb het subformulier verwijderd (zie bijlage)

Hieronder de verbouwde database
Bekijk bijlage Oefen opgave postcode retour helpmij.zip

Ik heb bij postcode 7081DL 2 straten toegevoegd in de tabel postcode (Oefenstraat1 en Oefenstraat2)

Stel dat je nu in het formulier Nieuwe klant de postcode 7081DL invoert, dan neemt hij automatisch Oefenstraat1, als dit niet de juiste straat is, dan kun je op het pijltje bij postcode drukken en zie je de keuzelijst met alle straten van deze postcode.

Op zich een werkbare situatie, maar......
Zou het nog mooier kunnen...
Stel je vult een postcode in, hierna komt ergens een lijst in beeld met alle mogelijke straten die bij deze postcode horen (kan 1 straat zijn, maar ook meerdere) Je moet dan actief (bijvoorbeeld via een keuzerondje) de juiste straat selecteren.

Helaas wel, ik dacht ook dat 1 postcode bij maar 1 straat hoorde, maar al snel liep ik tegen talloze postcodes aan die bij meerdere straten hoorde.
Neem als voorbeeld postcode 7041DA, deze hoort bij zowel de Oude Doetinchemseweg als ook bij de Zonneweide

Dat is nou juist ook de kern van het probleem.

Maar de oplossing hierboven is werkzaam, alleen moet je eerst uit het invoerveld gaan en dan weer in het invoer veld gaan (dan wordt de keuzelijst ge-update)

Om de een of andere reden reageer ik op onderstaand bericht, maar staat dit bericht niet eronder, maar erboven

Laatst bewerkt:
Sorry i nova. Ik kwam daar ook achter en dacht dat ik mijn bericht op tijd had verwijderd.

In dat geval moet je volgens mij dus toch met een doorlopend formulier aan de slag.

Het 'probleem' wordt niet veroorzaakt doordat er meerdere adressen/straatnamen mogelijk zijn per postcode, maar doordat je de lijst 'live' ververst terwijl je er in typt. Als je (ook in jouw voorbeeld) in de keuzelijst een '7' typt, zie je het getal heel snel komen en gaan, waarna de keuzelijst alle postcodes laat zien die met een 7 beginnen, waarbij de straatnaam echt niet uitmaakt. Vervang je de waarde door een ander getal, dan wordt de volgende lijst gegenereerd. Dat je twee keer op de keuzelijst moet klikken, is echter niet waar: je vult één keer een waarde in, waarna de keuzelijst dus leeg lijkt te zijn, maar waarna de keuzelijst wel degelijk goed gevuld is.
Om het proces wat beter te illustreren, heb ik een extra tekstvak erbij gezet, dat je kunt gebruiken om een voorselectie te maken voor de keuzelijst. Als je bijvoorbeeld '100' intypt, zie je alle postcodes die met 101 beginnen. Met '1' zie je alle postcodes die met 1 beginnen, dus 100... 101..., 106... etc.
Een subformulier lijkt mij dus niet echt handig of nodig.

Bijlagen

Het probleem is opgelost mbv de oplossing van octafish.
Thanks!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan